Kirjoittaja Aihe: Archlinux ja aakkoset  (Luettu 4845 kertaa)

nevatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Archlinux ja aakkoset
« : 05.02.08 - klo:21.37 »
En tieda onko oikea paikka kirjoittaa tanne, mutta olen nettia jo selannut enka loyda vastausta (lue: en vaan osaa). Eli ongelma seuraava= Asentelin tuossa ArchLinuxin ja en millaan saa aakkosia toimimaan niinkuin varmaan nakyy. Ja nappaimistoasettelu ei ole oikein oikea.

Localet on: en_US.utf8 (olen kokeillut myøs fi_FI.utf8)
Keymap on: Latin1 tai jotain sellaista

Jos loytyisi joku joka on tapellut saman asian kanssa tai muuten vain tietaa mista kiikastaa olisin todella kiitolllinen. Koneessa on myos winXP mutta en haluaisi sita kayttaa.

PS: tuli tama foorumi ensimmaisena mieleen entisena ubuntun kayttajana, siksi kirjoitin tanne.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #1 : 05.02.08 - klo:21.50 »
Luettavaa:
* Finnish HOWTO.
* Arch wiki: Xorg setup: Keyboard settings

Kannattaa tutustua jakelun dokumentaatioon.

nevatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #2 : 05.02.08 - klo:22.18 »
Joo kiitti. naista pitaisi varmaan vastaukset loytya. Kylla mina tuota jakelun wiki sivuja olen lueskellut varmaan sitten liikaakin, kun tuntuu muutaman paivan surffailun ja saatamisen jalkeen etta kaikki tieto menee ihan ohi eika jaksa enaa oikein etsia :)

En mikaan linux mestari vielakaan ole mutta pakko sanoa etta muutama paiva archlinuxin kanssa, ja "opin" enemman linuxista kuin ubuntun kanssa muutamassa kuukaudessa.  ;) Eli taytyy sanoa etta kylla ubuntu on helppo linux jakelu. 

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #3 : 05.02.08 - klo:23.10 »
En mikaan linux mestari vielakaan ole mutta pakko sanoa etta muutama paiva archlinuxin kanssa, ja "opin" enemman linuxista kuin ubuntun kanssa muutamassa kuukaudessa.

Minäkin sen asennusohjeen printtasin, kun meinasin kokeilla. Ei helkutti, sehän oli lähes romaanin paksuinen. On vielä harkinnassa viitsinkö edes yrittää.

Periaatteessa olen vastaan tuollaista snobbailua, kai tahallaan tehneet noin vaikeaksi voidakseen snobbailla. Kyllä sen kevyen ja juuri tarpeiden ja koneen mukaan tehdyn distron saa aikaiseksi muutenkin kuin noin kivikautisella tavalla...

Toivottavasti kukaan nyt ei möläytä, että ettet vain osaa, sillä silloin on hyvin lähellä Arch- asennus...

Hig




MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #4 : 05.02.08 - klo:23.22 »
Toivottavasti kukaan nyt ei möläytä, että ettet vain osaa, sillä silloin on hyvin lähellä Arch- asennus...

Et vaan osaa  ;)

nevatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #5 : 05.02.08 - klo:23.47 »
 :D no onhan se totta etta se on aika harrastelija distro. Mutta mukavaahan se saataminen on.  ??? Mutta kylla tasta ihan kotikayttoon napparan saa kun jaksaa harrastaa. Itse olen kylla tykannyt. Kun nyt vaan jaksaisi ruveta sæætæmææn næmæ pirun æækkøset kohdalleen :D

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #6 : 06.02.08 - klo:00.14 »
:D no onhan se totta etta se on aika harrastelija distro.

Mä otin pari vuotta sitten Gentoon pelinä: päätin, että se on peli, joka pitää ratkaista, eli saada säädöt paikalleen  ;D

nevatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #7 : 06.02.08 - klo:00.29 »
:D no onhan se totta etta se on aika harrastelija distro.

Mä otin pari vuotta sitten Gentoon pelinä: päätin, että se on peli, joka pitää ratkaista, eli saada säädöt paikalleen  ;D

Naa on viela siita mukavia peleja etta ei illassa tai kahdessa yleensa ratkaista   :D

Itsella on tarkoituksena saataa taa arch tayteen kuntoon ihan oppimisen ja mielenkiinnon kannalta.

nevatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #8 : 08.02.08 - klo:01.34 »
Vielakohan joku jaksais opastaa. Aakkoset toimii kylla nyt tekstitilassa. Mutta kun kaynnistaa x:an niin eipas toimi esim. firefoxissa, atermissa tai missaan muussakaan ohjelmassa. Mita pitais puukottaa.

pag

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Arch Linux & KDEmod4
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #9 : 08.02.08 - klo:13.51 »
Vielakohan joku jaksais opastaa. Aakkoset toimii kylla nyt tekstitilassa. Mutta kun kaynnistaa x:an niin eipas toimi esim. firefoxissa, atermissa tai missaan muussakaan ohjelmassa. Mita pitais puukottaa.

Koodia: [Valitse]
echo "export LANG=en_US.utf8" > ~/.Xsession
Auttanee...
"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi || Ole hyvä, ja lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa. :)

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #10 : 08.02.08 - klo:14.05 »
onko xorg.conffissa suomalainen näppis?

nevatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Archlinux ja aakkoset
« Vastaus #11 : 08.02.08 - klo:14.50 »
Joo eli ratkaisu oli niinkin visainen kuin xorg.conf:fiin laittaa näppäimistön layoutiks fi. :D Ratkaisu oli taas niin helppo ettei tullut aikaisemmin mieleen edes kokeilla :-[ Kiitos vaan vastauksista. Alkaa pikkuhiljaa arch olemaan käyttökunnossa. Omituista kyllä mutta kaikkein eniten vieny aikaa noi ääkköspulmat, varmaan kun ei oo ennen tarvinnut (jaksanut ja vaihtanut distroa) niiden kanssa tapella.