Kirjoittaja Aihe: Firefox vastaan IE  (Luettu 5778 kertaa)

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

tmp

  • Vieras
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #1 : 20.02.08 - klo:08.52 »
Nooh, molemmissa puolensa. Käyttänyt nyt tätä Firefox 3.0b4pre jonkin aikaa ja täytyy sanoa, että huomattavasti nopeammalta vaikuttaa ainakin kuin Firefox 2.0.x. Siis _huomattavasti_.

olasirtep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #2 : 20.02.08 - klo:18.03 »
Kun Firefox 3 beta 3 julkaistiin oli tarkoitus vain testata tätä, että näkee miltä näyttää, mutta margariini, eihän tämän käyttöä pysty lopettamaan kun on kerran käynnistäny.  ;)
"The Internet is running too slow. Could you reboot it please?"

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #3 : 20.02.08 - klo:18.40 »
Näyttää kovasti FF vievän pisteet kotiin..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

tmp

  • Vieras
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #4 : 20.02.08 - klo:19.18 »
Näyttää kovasti FF vievän pisteet kotiin..

Niin näyttää.

Itse kyllä huomasin, että FF tahmaa joillain sivuilla aivan julmetusti. Pitäisi joskus profiloida ja katsoa, että mikä ihme sen aiheuttaa. Esimerkiksi tämä sivu pistää skrollaamisen todella pahasti tahmaamaan:
http://www.tuaw.com/2008/02/18/chris-pirillos-50-reasons-to-switch/

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #5 : 20.02.08 - klo:21.08 »
Niin näyttää.

Itse kyllä huomasin, että FF tahmaa joillain sivuilla aivan julmetusti. Pitäisi joskus profiloida ja katsoa, että mikä ihme sen aiheuttaa. Esimerkiksi tämä sivu pistää skrollaamisen todella pahasti tahmaamaan:
http://www.tuaw.com/2008/02/18/chris-pirillos-50-reasons-to-switch/
Tämän tökimisen aiheuttaa css:ssä elementtien sijoittelussa fixed, joka saa elementit pysymään paikoillaan sivua vieritettäessä. Tämä on luultavasti bugi Gecko moottorissa, jota Firefox2 ja vanhemmat. Ongelma ei ole kovin paha windowsilla, mutta linux versiossa on erittäin paha vika. Huomasin vian, kun teimme ulkoasua GIMP Suomella, johon haluttiin, että valikot pysyvät paikoillaan, myös taustakuva.

edit. Vika on nyt saatu uusimmassa Firefox 3:ssa korjattua.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #6 : 20.02.08 - klo:21.35 »
Niin näyttää.

Itse kyllä huomasin, että FF tahmaa joillain sivuilla aivan julmetusti. Pitäisi joskus profiloida ja katsoa, että mikä ihme sen aiheuttaa. Esimerkiksi tämä sivu pistää skrollaamisen todella pahasti tahmaamaan:
http://www.tuaw.com/2008/02/18/chris-pirillos-50-reasons-to-switch/
Tämän tökimisen aiheuttaa css:ssä elementtien sijoittelussa fixed, joka saa elementit pysymään paikoillaan sivua vieritettäessä. Tämä on luultavasti bugi Gecko moottorissa, jota Firefox2 ja vanhemmat. Ongelma ei ole kovin paha windowsilla, mutta linux versiossa on erittäin paha vika. Huomasin vian, kun teimme ulkoasua GIMP Suomella, johon haluttiin, että valikot pysyvät paikoillaan, myös taustakuva.

edit. Vika on nyt saatu uusimmassa Firefox 3:ssa korjattua.
Jaa, miksihän minulla tuo sivu sitten tahmaa? Käytän Firefox 3:sta.
Ubuntu 8.10

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #7 : 20.02.08 - klo:21.59 »
Niin näyttää.

Itse kyllä huomasin, että FF tahmaa joillain sivuilla aivan julmetusti. Pitäisi joskus profiloida ja katsoa, että mikä ihme sen aiheuttaa. Esimerkiksi tämä sivu pistää skrollaamisen todella pahasti tahmaamaan:
http://www.tuaw.com/2008/02/18/chris-pirillos-50-reasons-to-switch/
Tämän tökimisen aiheuttaa css:ssä elementtien sijoittelussa fixed, joka saa elementit pysymään paikoillaan sivua vieritettäessä. Tämä on luultavasti bugi Gecko moottorissa, jota Firefox2 ja vanhemmat. Ongelma ei ole kovin paha windowsilla, mutta linux versiossa on erittäin paha vika. Huomasin vian, kun teimme ulkoasua GIMP Suomella, johon haluttiin, että valikot pysyvät paikoillaan, myös taustakuva.

edit. Vika on nyt saatu uusimmassa Firefox 3:ssa korjattua.
Jaa, miksihän minulla tuo sivu sitten tahmaa? Käytän Firefox 3:sta.

ja mulla taas ei, vaikka käytän tätä vanhaa FF:ää 2.0.0.12 ja KDE 3.5.9 Sussun kanssa...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #8 : 21.02.08 - klo:00.37 »
Jaa, miksihän minulla tuo sivu sitten tahmaa? Käytän Firefox 3:sta.
Voihan niitä olla muitakin bugeja, jotka sen aiheuttaa, kun selain tulkkaa html:ää/css:ää tai javascriptiä, alkaa se tahmaamaan joillakin sivuilla.

edit. Tuossa Tmp:n antamassa linkissä on sivuille tungettu järjetön määrä javascriptiä, jos osaisi sitä kunnolla, voisi ehkä osata sanoa mihin sitä tarvitaan. Hmmh
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:00.42 kirjoittanut Juha127 »

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #9 : 21.02.08 - klo:08.21 »
Err. Firefoxin kaikki versiot mitä linuxilla käyttänyt on kaukana nopeasta. Käynnistyy ikuisuuden ja skaalatessa sivuja on niin hidas että itku meinaa tulla.

tmp

  • Vieras
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #10 : 21.02.08 - klo:08.38 »
Err. Firefoxin kaikki versiot mitä linuxilla käyttänyt on kaukana nopeasta. Käynnistyy ikuisuuden ja skaalatessa sivuja on niin hidas että itku meinaa tulla.

Juu, no GTK+/GNOME ohjelmat ovat usein skaalatessa nolostuttavan järkyttävän hitaita. Laskin, Mines, uusi System Monitor, Mahjongg (erityisesti postmodern-palikoilla) ...

Valitettavasti myös joidenkin web-sivujen selaaminen on todella tuskallisen tai jopa käyttökelvottoman hitaita. Tässä on tullut jo muutamia selityksiä asialle, joita täytyy kyllä tutkiskella lisää. Esimerkiksi tuo CSS:ssä oleva fixed sijoitteluun olen törmännyt aikaisemminkin ja sitä käyttävät sivut ovat olleet yltiöhitaita. Tuo on varmastikin ainakin tekijä. Täytyy tutkiskella bugiraportteja josko niistä olisi jo maristu (todella ihme jos ei ole) ja ruveta tekemään asialle jotain.

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Firefox vastaan IE
« Vastaus #11 : 21.02.08 - klo:23.14 »
Juu, no GTK+/GNOME ohjelmat ovat usein skaalatessa nolostuttavan järkyttävän hitaita. Laskin, Mines, uusi System Monitor, Mahjongg (erityisesti postmodern-palikoilla) ...

Juu, tarkoitin lähinnä juurikin webbisivujen sisällön skaalausta. Ts. ctrl + hiiren rulla -> sivua isommaksi -> kestää... ja kestää... kauemmin kuin Tikkurilan talomaali (isältä pojalle?)... 1.5GHz koneella. Ei saisi kestää ei. :S Toivottavasti korjautuisi joskus jos aiheuttaa mainitsemasi CSS-asia.