Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?  (Luettu 6827 kertaa)

pouttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Eli otsikko kertoo kaiken, olen nyt n. puoli vuotta puuhaillut ubuntun kanssa ja ajattelin kokeilla ihan vain mielenkiinnosta jonkin linux jakelun asentamista tuolle vastikään ostamalleni 4 gigan USB tikulle. Tuommoisesta kuin Damn Small Linux olen tietoja katellut, ja asennus ilmeisesti onnistuisi mutta ajattelin että parempi kysellä ensin muita potentiaalisia distroja, ja vastauksia pariin kysymykseen:

1. Voiko kyseistä tikkua sen jälkeen käyttää myös tallennustilana ja onnistuisiko käyttöjärjestelmän käynnistys siltä muissa (windows)koneissa ilman suurempia kikkailuja (esim DSL:n käyttö ei ilmeisesti onnistu AMD64 koneissa jollen ole väärin ymmärtänyt)?

2. Voiko USB-muistilla oleva käyttöjärjestelmä käyttää itse itseään tallennustilana esim. tekstinkäsittely asiakirjoille tai vaikkapa netistä ladatuille tiedostoille, kuin täysiverinen kovalevy ikään?

3. onnistuuko uusien ohjelmien asennus tuosta vain?

Siinäpä kysymyksiä näin aluksi. Kaikki apu, neuvot ja mielipiteet ovat tervetulleita. Käyttötarkoitukseksi ajattelin netin selailua, pikaviestintää, sähköpostia ja tekstinkäsittelyä. Myös joku mediasoitin olisi kätevä.  Tietenkin tuttu ulkoasu ja toiminnot olisivat plussaa, mutta olen nopea oppimaan.
« Viimeksi muokattu: 03.02.08 - klo:16.24 kirjoittanut pouttu »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #1 : 03.02.08 - klo:15.27 »
Luulen että täältä löytyy kivasti lisätietoa: pikavilkaisulla on myös Ubuntun asennusohjeet usb-tikulle.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

pouttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #2 : 03.02.08 - klo:16.23 »
Kiitän nopeasta vastauksesta

Tarpeeksi ahkeran etsinnän jälkeen löysin kuin löysinkin täältä topicin aiheesta. 
Se ohjasi sivulle http://www.pendrivelinux.com/ josta näyttäisi hyvät vaihe vaiheelta ohjeet aiheesta löytyvän, vaikkakin englanniksi :)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Olen puuhastellut kevyiden Linuxien kanssa jonkin verran. Itse olen tykästynyt Puppy Linuxiin. Sen toimintavarmuus ja käyttöystävällisyys on välillä ihan hämmästyttävä. DSL tyrehtyi siihen, kun XVESA:n kanssa en saanut skandeja toimimaan. Puppyssä sen sijaan "kaikki" toimii ihan heittämällä. Se asentuu lähes mille medialle tahansa, itse olen käyttänyt perinteistä linux-asennusmallia compact flashille, enkä näin ollen pysty tarkkaan heittämään miten vaikka ohjelmien asennus toimii tuossa puppyn omassa asennusmuodossa, jota se suosittelee usb-tikuille ym. Siinä muodossa käyttöjärjestelmä on yhdessä imagessa ja käyttäjän asetukset ja omat tiedostot toisessa. Varmaankin ohjelmat asentuu kivutta sinne omat tiedostot -imageen.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #4 : 03.02.08 - klo:19.52 »
Kiitän nopeasta vastauksesta

Tarpeeksi ahkeran etsinnän jälkeen löysin kuin löysinkin täältä topicin aiheesta. 
Se ohjasi sivulle http://www.pendrivelinux.com/ josta näyttäisi hyvät vaihe vaiheelta ohjeet aiheesta löytyvän, vaikkakin englanniksi :)

HAH - hauska juttu, minulta unohtui koko linkki tuosta postauksesta, mutta juurikin ko. linkkiä katselin ja yritin pastettaa )

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

pouttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Olen puuhastellut kevyiden Linuxien kanssa jonkin verran. Itse olen tykästynyt Puppy Linuxiin. Sen toimintavarmuus ja käyttöystävällisyys on välillä ihan hämmästyttävä. DSL tyrehtyi siihen, kun XVESA:n kanssa en saanut skandeja toimimaan. Puppyssä sen sijaan "kaikki" toimii ihan heittämällä. Se asentuu lähes mille medialle tahansa, itse olen käyttänyt perinteistä linux-asennusmallia compact flashille, enkä näin ollen pysty tarkkaan heittämään miten vaikka ohjelmien asennus toimii tuossa puppyn omassa asennusmuodossa, jota se suosittelee usb-tikuille ym. Siinä muodossa käyttöjärjestelmä on yhdessä imagessa ja käyttäjän asetukset ja omat tiedostot toisessa. Varmaankin ohjelmat asentuu kivutta sinne omat tiedostot -imageen.

Tuo onkin minulle ihan uusi juttu, Puppy Linux nimittäin. Ihan mielenkiintoiselta näyttää, kokeiluun menee ainakin näin aluksi, harmi että pääasiassa käyttämäni kone on hp:n amd64 jolla tuo ei ilmeisesti toimi... onneksi kohta varmaankin menee vaihtoon. Turhan paljon hallaa tuosta 64:sta eri jakeluihin tutustuessa, kaventaa valikoimaa melkoisesti.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
DSL:ssä saa kyllä ihan keyboard-asetuksista skandinäppäimet pelaamaan. Kaikki softat vaan ei siinä ymmärrä skandeja, esim toinen editoreista  :) Itse DSL menee kyllä vaikka 64Megan tikkuun. Neljään Gigaan luulisi sitten jo menevän minkä tahansa, asennus kai buntuissa mennee USB-levyjen malliin. Itse Yritän saada Xubuntua pystyyn neljän Gigan tikkuun, kun tässä museoläppärissä on niin riivatun pieni kiintolevy(6G), ettei Dualboot onnistu siltä, johtuen w2k:n pöhöttyneisyydestä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Tuommonen "Run X from Windows without rebooting" on helekutin hieno keksintö. ATK-tunilla jos(kun) tulee tylsää voi tökätä usb:n kiinni ja alkaa linuxeilemaan  ;D Opettajalta ainakin tippuu pisteitä.

DSL:län saisivat kanssa kääntää "Run from Windows without rebooting" :|
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Tuommonen "Run X from Windows without rebooting" on helekutin hieno keksintö. ATK-tunilla jos(kun) tulee tylsää voi tökätä usb:n kiinni ja alkaa linuxeilemaan  ;D Opettajalta ainakin tippuu pisteitä.

Varmaan riippuu opettajasta...

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Tuommonen "Run X from Windows without rebooting" on helekutin hieno keksintö. ATK-tunilla jos(kun) tulee tylsää voi tökätä usb:n kiinni ja alkaa linuxeilemaan  ;D Opettajalta ainakin tippuu pisteitä.

Varmaan riippuu opettajasta...

r
Hän on kuulemma Ubuntun käyttäjä myös  ;)
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #10 : 04.02.08 - klo:22.22 »
Olen puuhastellut kevyiden Linuxien kanssa jonkin verran. Itse olen tykästynyt Puppy Linuxiin. Sen toimintavarmuus ja käyttöystävällisyys on välillä ihan hämmästyttävä.

NimbleX:in uusinta betaa(Distrowatch.com) kokeilin juuri livenä: Broadcom 43xx ei tarvinnut mitään säätöä, ainoastaan essidtunnus(sorry ulkomaankieltä, mitä on essid suomeksi) asetuksiin ja yhteys löytyneeseen verkkoon, ja eikun Firefoxilla surffailemaan. Livenä boottauksen jälkeen nopea, vaikka KDE:llä pyöritinkin.
Löytyi myös usb- installeri(voi myös hd:lle tuolla asentaa, kuulemma), Grubilla, vaikka Slackpohjainen.

Hyvä etten asentanut suoraan kovolle... Olen vaan niin tyytyväinen tähän Frugalwareenkin, etten halunnut hajoittaa kiinnostustani, vielä...

Hig



 

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4171
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #11 : 04.02.08 - klo:22.38 »
essidtunnus(sorry ulkomaankieltä, mitä on essid suomeksi) asetuksiin ja yhteys löytyneeseen verkkoon, ja eikun
Käsitteitä tai lyhenteitä ei pidä mennä suomentamaan, se ei muuta kuin sotkee koko pakan sekaisin.
Eli se on essid (Extended Service Set ID).
Ja muuten puren oikeasti varpaasta sitä joka uskaltaa yrittää suomentaa tuota!!  ;D  ::)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #12 : 04.02.08 - klo:23.14 »
Eli se on essid (Extended Service Set ID).
Ja muuten puren oikeasti varpaasta sitä joka uskaltaa yrittää suomentaa tuota!!  ;D  ::)

Muistan kun Ubuntua ensimmäistä kertaa suomennettuna ( olen melkein edelleen sitä mieltä, että on suuri erehdys asentaa suomikielipaketit ikkunointijärjestelmään. Jos näin tekee, heikohkon kielitaidon omaava käyttäjä sulkee itsensä ainiaaksi pois kansainvälisestä yhteydestä, koska ei opi sitä tarkeää tietokonesanastoa! Tekstinkäsittelyohjelma onkin sitten eri juttu) tutkiskelin, ja naureskelin musiikkisoittimen nimeä: Musiikkimaija! Noh, minulle selvitettiin tuolloin tarkasti käännöksen "hienoudet", ei oikein vakuuttanut...

Ei sotaa tähän, on itsellänikin ollut joskus suomea puhuva Ubuntu. Se vaan nyt kuitenkin on niin, että tietokonekieli on se englanti.

Hig



SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #13 : 04.02.08 - klo:23.16 »
olen melkein edelleen sitä mieltä, että on suuri erehdys asentaa suomikielipaketit ikkunointijärjestelmään. Jos näin tekee, heikohkon kielitaidon omaava käyttäjä sulkee itsensä ainiaaksi pois kansainvälisestä yhteydestä, koska ei opi sitä tarkeää tietokonesanastoa!

Tästä on taitettu peistä ennenkin. Minusta väite on yhtä järkevä kuin sanoa, että puhumalla kaveriensa ja kotiväkensä kanssa suomea ”sulkee itsensä ainiaaksi pois kansainvälisestä yhteydestä, koska ei opi sitä tärkeää arkisanastoa”.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #14 : 05.02.08 - klo:00.21 »
Tästä on taitettu peistä ennenkin. Minusta väite on yhtä järkevä kuin sanoa, että puhumalla kaveriensa ja kotiväkensä kanssa suomea ”sulkee itsensä ainiaaksi pois kansainvälisestä yhteydestä, koska ei opi sitä tärkeää arkisanastoa”.

Mutta muista, että tietokonesuomi ja normaali puhesuomi ovat kyllä lähes eri kieliä. Se tietokonesuomi on väkisin käännettyä -ei muille kuin tietokoneihmisille tuttua sanaa täynnä. Miksi opetella suomeksi ihmeellisyyksiä, kun voisi oppia maailmanlaajuista kieltä samalla vaivalla...

Mutta tosiaan, jos joku suomella haluaa tietokonettaan käyttää, niin ok. Mutta tällöin pitäisi kyllä linjan säilyvyyden vuoksi myös konsolikäskykielen joku kääntää...

Higg, jonka kädet ovat nopeampia kuin pää
- Tämä vanha siguni käy tähän taas hyvin...


Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #15 : 05.02.08 - klo:04.36 »
Eiköhän sentään joku raja ole hyvä pitää. Graafiset käyttöliittymät käännetään suomeksi, että Ubuntu säilyttäisi helppokäyttöisyyslupauksensa ja jätetään terminaalin munkkilatina meille guruille alkuperäiseksi ;D

T:Jallu59
enää puolinyypiö linuxin kanssaa  :D
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #16 : 05.02.08 - klo:09.32 »
Graafiset käyttöliittymät käännetään suomeksi, että Ubuntu säilyttäisi helppokäyttöisyyslupauksensa ja jätetään terminaalin munkkilatina meille guruille alkuperäiseksi ;D

Okei hävisin, ehkä tuo suomenkielisyys ei pelota ihmisiä, jotta saataisiin lisää kokeilijoita  ;D Toinen asia on se, että Fedoran (niin, suomenkielinen  ;) valikkoja tässä oikein tarkoituksella selasin, ja on käännösten taso Win3.1- tasosta  on jonkin verran parantunut.Jotkut käännökset olivat jopa kuvaavia. Mutta oli siellä seassa ihan englantiakin (esim järjestelmä- ylläpito- Livna Display Configuration).

Mutta kyllä se on helppoa googgeliin ongelma kumauttaa vaikkapa copy- pastella, ja ulkomaansivuilta seikkaperäisen ohjeen löytää. Vaan suomilinuxia käyttävälle tuo ei niin helppoa olekkaan...

Terv. Higg








 

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Kevyt ja helppo linux asennettuna USB muistille?
« Vastaus #17 : 05.02.08 - klo:10.58 »
Me ylläpitoon kykenevät voimme käyttää halutessamme engliskaa, minä olen vetänyt itselleni rajan tuohon komentorivitasolle, eli käyttäjille graafiset käyttöliittymät suomeksi ja oma työpöytä on suomeksi, jotta kykenen neuvomaan ja ylläpitämäänn. Voisihan sitä piruuttaan perustaa toisen käyttäjän, jos haluaa googlailua varten tietää, mitä joku suomenkielen termi on englannisksi. Toistaiseksi on arvauskykyni rittäänytm, etten ole ryhtynyt moiseen. Taviksilla on aivan tarpeeksi tekemistä koko rakkineen ja ohjelmistojen sulattelussa, että kieliongelmien sotkeminen vielä samaan kasaan saatta olla liikaa. Olen havainnut tämän käytännössä, kun sukulaispojan vanha XP-läppäri joutui 72-vuotiaalle isoäidilleen. Turhan montaa asiaa saa takoa ja selittää moneen kertaan, ihan vaan sen takia, että k.o matokasa on englanniksi, eikä johdata pätkääkään käyttäjää.. Ja etenkin vanhemman, sodan aikana ja ennen sitä syntyneiden, oppikoulun käyneiden kansanosan ensimmäinen vieras kieli oli saksa  ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS