Kirjoittaja Aihe: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin  (Luettu 8939 kertaa)

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #20 : 02.02.08 - klo:18.49 »
Tein ihan ohjeen mukaan.
En ole imuroinut uudestaan. Pitää kokeilla kun pääsen oman koneen äärelle.
 Mistäs tuo bitti-juttu selviää?  :-[ ???

Pakko kysyä myös, että oothan oikeassa kansiossa?  Eli siis siellä mihin olet sen paketin ladannut?  ;D Ihan varmuuden vuoksi kyselen..

jarpppi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 111
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #21 : 02.02.08 - klo:18.58 »
Komenna päätteessä:
Koodia: [Valitse]
uname -m

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #22 : 02.02.08 - klo:21.31 »
Lainaus
Pakko kysyä myös, että oothan oikeassa kansiossa?  Eli siis siellä mihin olet sen paketin ladannut?  ;D Ihan varmuuden vuoksi kyselen..

Hetkonen. Mitäs tarkalleen ottaen tuo tarkoittaa? Miten pitää menetellä?
Tarkistan tuon bittiasian kun pääsen omalle koneelle

jarpppi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 111
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #23 : 02.02.08 - klo:21.50 »
Apassi, suosittelen tekemään tämän ohjeen mukaisesti: http://www.robdian.co.uk/content/view/56/

Itse asensin tänään noilla ohjeilla ajurit 8800gt:lle. Lue tarkkaan nuo ohjeet, koska muuten voi tulla jotain hankaluuksia niin kun itellä tuli. Jos et ymmärrä jotain kohtaa ihan, niin kannattaa kysyä, ettei tarvitse sitten palautella xorg.confia yms. Ja tarkista tosiaan bitti-versio.

EDIT: Ainiin tosiaan. Sinulla meni siinä pieleen, kun painoit luultavasti enteriä kun olit kirjoittanut tämän:
Koodia: [Valitse]
sudo sh NVSinun täytyy painaa TAB:ia siinä kohtaa, niin järjestelmä aloittaa ajurin asennuksen. Luultavasti tämä kiikasti ajurin-asennuksessasi.

Toivottavasti saat toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 02.02.08 - klo:21.55 kirjoittanut jarpppi »

jarpppi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 111
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #24 : 02.02.08 - klo:22.25 »
GF8800gt näytönohjaimen ajuriasennus

Itselläni on Leadtek Winfast 8800gt 512mb näytönohjain. Tällä hetkellä kyseiselle kortille ei kuitenkaan löydy rajoitettuja ajureita, vaan ne pitää asentaa manuaalisesti. Tässä ohjeet niiden asentamiseen. Tässä alkuperäiset ohjeet: http://www.robdian.co.uk/content/view/56/ , mutta englanniksi. Olen lisännyt oppaaseen kohdat, jota itse tarvitsin ajureiden asennuksessa. Käytän Ubuntu Gutsy Gibbonia (7.10), mutta luulen että ohjeet pätevät myös muissa versioissa, en ole kuitenkaan aivan varma. Nämä ohjeet (voivat) päteä myös muissa 8000-sarjan korteissa. Tuossa alkuperäisessä oppaassa käytettiin 8600GT-korttia

1. Ota selvää minkä bittinen järjestelmäsi on, saat sen selville, kun komennat päätteessä:
Koodia: [Valitse]
uname -m
2. Lataa omaan järjestelmääsi sopivat ajurit täältä: http://www.nvidia.com/object/unix.html

3. Tallenna kyseinen ajuri-paketti työpöydälle.

4. Komenna terminaalissa seuraavat rivit:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
 sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common linux-restricted-modules*
 sudo rm /etc/init.d/nvidia-*

Jos järjestelmä pyytää sinua pistämään asennus-levykkeen sisälle, komenna päätteessä:
Koodia: [Valitse]
sudo nano -w /etc/apt/sources.listJa poista sieltä CD:seen liittyvät rivit, minulla rivit olivat ylimmäisiä. Tallenna sources.list painamalla CTRL+X, sitten Y ja enter.

5. Otetaan xorg.conf talteen.
 
Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
6. Paina yhtäaikaa CTRL+ALT+F6 ja kirjaudu käyttäjällesi.

7. Komenna sen jälkeen sinne:
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/gdm stop
 cd Työpöytä
 sudo sh NV
(ÄLÄ PAINA ENTERIÄ, VAAN TAB-NÄPPÄINTÄ KOMENTAAKSESI VIIMEISIMMÄN RIVIN!)
 
8. Kun ajurit on asennettu, komenna:
 
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/gdm start
 ja painele CTRL+ALT+F7 yhtäaikaa.

9. Pääset graafiseen tilaan. (luultavasti.)

10. Tarkista 3D-toimivuus komentamalla päätteessä:
Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep "direct rendering"
 Päätteen pitäisi vastata "Yes."

11. Sen jälkeen paina ALT+F2 ja kirjoita sinne:
 
Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-xconfig

Näin itse sain ajurit toimimaan, en voi taata, että nämä ohjeet pätevät sinulla. Toivottavasti toimi ja ajurisi toimivat nyt.
« Viimeksi muokattu: 02.02.08 - klo:22.32 kirjoittanut jarpppi »

Kaker0k

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #25 : 02.02.08 - klo:22.40 »
Eikö kuitenkin Envyn käyttö olisi kaikkein helpoin ratkaisu? Envyn löytää http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html ja se on hiljaittain vieläpä päivittynyt versioon, jolla saa ne uusimmat Nvidian ajurit asennettua (varsinkin 8800 GTS 512MB omistajat ovat varmasti tyytyväisiä, kun se näytönohjaimen_tuuletin_kokoajan_täysillä -bugi on korjattu). Tuo envy on siis GUI, jolla saa sekä ATI:n että Nvidian ajurit asennettua hiirtä klikkaamalla.

Tietysti itse käsin asentamalla oppii paremmin, mutta Envy tarjoaa oikopolun.

jarpppi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 111
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #26 : 02.02.08 - klo:22.56 »
Sitä en tiedä millä kannattaa asentaa, mutta itse asensin noin ja tuntuu toimivan ihan hyvin... Tehkää niin kuin parhaaksi näette. ;)

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #27 : 03.02.08 - klo:03.52 »
Höm. Tollasen antoi: i686 ja miikähän bittiversio on ja minkälataan tuolta nvidian sivustolta? Ja sit vielä; mikä toi terminaali on?
« Viimeksi muokattu: 03.02.08 - klo:03.59 kirjoittanut apassi »

jarpppi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 111
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #28 : 03.02.08 - klo:08.58 »
Jepjep, arvasin että seuraavaksi kysytään tuota.  ;) En tuohon sitä pistänyt kun en tiennyt mitä se pääte vastaa kun järjestelmä on 64-bittinen. Mutta jos pääte vastaa: i686, on järjestelmä 32-bittinen, ja näin tarvitset tämän tästä: http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_169.09.html Ja sitten tallennat työpöydälle.  :)

Toivottavasti onnistuu.  ;)

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #29 : 03.02.08 - klo:12.57 »
Eikö kuitenkin Envyn käyttö olisi kaikkein helpoin ratkaisu? Envyn löytää http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html ja se on hiljaittain vieläpä päivittynyt versioon, jolla saa ne uusimmat Nvidian ajurit asennettua (varsinkin 8800 GTS 512MB omistajat ovat varmasti tyytyväisiä, kun se näytönohjaimen_tuuletin_kokoajan_täysillä -bugi on korjattu). Tuo envy on siis GUI, jolla saa sekä ATI:n että Nvidian ajurit asennettua hiirtä klikkaamalla.

Tietysti itse käsin asentamalla oppii paremmin, mutta Envy tarjoaa oikopolun.

Tällä sain asennettua ja nyt tarjoo myös rajoitettuja ajureita. Mitä toi tarkoittaa, rajoitettuja, tuleeks ne valmistajalta?



GF8800gt näytönohjaimen ajuriasennus

Itselläni on Leadtek Winfast 8800gt 512mb näytönohjain. Tällä hetkellä kyseiselle kortille ei kuitenkaan löydy rajoitettuja ajureita, vaan ne pitää asentaa manuaalisesti. Tässä ohjeet niiden asentamiseen. Tässä alkuperäiset ohjeet: http://www.robdian.co.uk/content/view/56/ , mutta englanniksi. Olen lisännyt oppaaseen kohdat, jota itse tarvitsin ajureiden asennuksessa. Käytän Ubuntu Gutsy Gibbonia (7.10), mutta luulen että ohjeet pätevät myös muissa versioissa, en ole kuitenkaan aivan varma. Nämä ohjeet (voivat) päteä myös muissa 8000-sarjan korteissa. Tuossa alkuperäisessä oppaassa käytettiin 8600GT-korttia

1. Ota selvää minkä bittinen järjestelmäsi on, saat sen selville, kun komennat päätteessä:
Koodia: [Valitse]
uname -m
2. Lataa omaan järjestelmääsi sopivat ajurit täältä: http://www.nvidia.com/object/unix.html

3. Tallenna kyseinen ajuri-paketti työpöydälle.

4. Komenna terminaalissa seuraavat rivit:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
 sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common linux-restricted-modules*
 sudo rm /etc/init.d/nvidia-*

Jos järjestelmä pyytää sinua pistämään asennus-levykkeen sisälle, komenna päätteessä:
Koodia: [Valitse]
sudo nano -w /etc/apt/sources.listJa poista sieltä CD:seen liittyvät rivit, minulla rivit olivat ylimmäisiä. Tallenna sources.list painamalla CTRL+X, sitten Y ja enter.

5. Otetaan xorg.conf talteen.
 
Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
6. Paina yhtäaikaa CTRL+ALT+F6 ja kirjaudu käyttäjällesi.

7. Komenna sen jälkeen sinne:
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/gdm stop
 cd Työpöytä
 sudo sh NV
(ÄLÄ PAINA ENTERIÄ, VAAN TAB-NÄPPÄINTÄ KOMENTAAKSESI VIIMEISIMMÄN RIVIN!)
 
8. Kun ajurit on asennettu, komenna:
 
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/gdm start
 ja painele CTRL+ALT+F7 yhtäaikaa.

9. Pääset graafiseen tilaan. (luultavasti.)

10. Tarkista 3D-toimivuus komentamalla päätteessä:
Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep "direct rendering"
 Päätteen pitäisi vastata "Yes."

11. Sen jälkeen paina ALT+F2 ja kirjoita sinne:
 
Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-xconfig

Näin itse sain ajurit toimimaan, en voi taata, että nämä ohjeet pätevät sinulla. Toivottavasti toimi ja ajurisi toimivat nyt.


Yritin kyllä tätäkin mutta ei onnistunut.

Kiitos kaikille :D

Ossitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #30 : 04.02.08 - klo:09.24 »
...
Ongelmia on ollut varsinkin laajakuva näyttöjen kanssa.

Onkos ko. ongelmia saatu ratkaistua? Itse olen harkinnut 8800GT:n ostamista ja pöydällä on BenQ:n FP92Wa laajakuvanäyttö. Mielenkiinnosta vain kyselen...

Muuten jos otsikon ongelma on ratkennut niin kannattaa kirjoittaa se [RATKAISTU] otsikon perään.
Znote 3215W C3 - Core2 Duo T7500 2,2GHz, 4GB/120GB 7200rpm, Ubuntu 9.04

Wessu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Geforce GF8800GT, asennus apua tarvittaisiin
« Vastaus #31 : 04.02.08 - klo:17.51 »
...
Ongelmia on ollut varsinkin laajakuva näyttöjen kanssa.

Onkos ko. ongelmia saatu ratkaistua? Itse olen harkinnut 8800GT:n ostamista ja pöydällä on BenQ:n FP92Wa laajakuvanäyttö. Mielenkiinnosta vain kyselen...

Muuten jos otsikon ongelma on ratkennut niin kannattaa kirjoittaa se [RATKAISTU] otsikon perään.
Enpä tiedä,onhan täälläkin foorumilla porukat valitelleet resojen puuttumisesta.
Joskus tuntuu,että kuun ja tähtien asentokin ratkaisee toimivuuden :)
Ei vaan ,tuolla ohjeella kun teet ja ajat lopuksi vielä "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" käskyn niin kaiken järjen mukaan pitäisi toimia.
Koputtaa puuta ....
Abit IP35PRO,Intel Core 2 Quad 2,4@3,2 , Nvidia 8800GT ,Gskill 4x2Gb DDR400,Samsung F1 750Gb