Kirjoittaja Aihe: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja  (Luettu 3390 kertaa)

Karri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 217
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« : 03.02.08 - klo:00.47 »
Olen aikeissa ostaa Intelin Dual-Core -prosessorin.

Koneeni on Fujitsu Siemens vuodelta 2004, jossa on ollut esiasennettuna tähän päivään asti AMD Athlon XP 3000.

Olen kuullut että minun pitäisi Dual-Corea hankkiessani ostaa uusi emolevykin. Pitääkö paikkansa?
Tämänhetkinen emolevyni on ASUS A7V600-F (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DDR DIMM, Audio, LAN).

Olen myös hankkimassa uusimman Geforce 8800 GTS:n (kyllästyin ATI:n näyttisten toimimattomuuteen) ja koska emossani ei ole näyttikselle PCI-E-väylää vaan vanhempi AGP, on minun sitäkin suuremmalla syyllä lienee parempi ostaa uusi emolevykin samantien?
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

Aleksi Hankalahti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« Vastaus #1 : 03.02.08 - klo:02.24 »
Olen aikeissa ostaa Intelin Dual-Core -prosessorin.

Koneeni on Fujitsu Siemens vuodelta 2004, jossa on ollut esiasennettuna tähän päivään asti AMD Athlon XP 3000.

Olen kuullut että minun pitäisi Dual-Corea hankkiessani ostaa uusi emolevykin. Pitääkö paikkansa?
Pitää. Ensinnäkään Intelin ja AMD:n suorittimet eivät voi toimia samalla emolevyllä, koska suorittimet ovat täysin erilaisia. Toiseksi tarvitset emolevyn, joka on yhteensopiva haluamasi suorittimen kanssa. Eli kun suorittimen tarkka malli on tiedossa, voidaan etsiä sitä tukeva emolevy.

Karri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 217
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
Vs: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« Vastaus #2 : 03.02.08 - klo:03.27 »
Selkee, kiitän. Eikun setvimään & törsäämään.
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

tobotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Vs: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« Vastaus #3 : 03.02.08 - klo:08.02 »
AMD -> Intel  => emo vaihtoon => muistit kans ( + ehkä myös poweri )

Ja kun siirryt Ati ->nVidia niin tästähän seuraa että koteloa vaille kone vaihdettu  ;D ,
alat miettiä serveriä kotiin vanhasta  8)
One man alone can be pretty dumb sometimes, but for real bona fide stupidity, there ain't nothin' that can beat teamwork.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« Vastaus #4 : 03.02.08 - klo:08.22 »
Selkee, kiitän. Eikun setvimään & törsäämään.

Kuten tuossa edellä viitattiin, niin edessä voi olla muutakin vaihtoa kuin vain prossu. Prossun lisäksi vaihtoon mennee emo ja mahdollisesti myös muistit.

Muut ohjeislaitteet kelvannee.

Virtalähteissä on nykyään vallalla kahta liitintä. Ero on emolle tuleva leveä liitin josta on liikkeellä 20 ja 24 pinnisiä malleja. Jos poverissa nyt oleva liitin 20 pinninen ja uuden emon vastakappale on 24, niin itse virtalähdettä ei ole tästä syystä pakko vaihtaa, vaan löytyy sovittimia joilla 20 pinnisestä tehdään 24:nen. Maksaa vajaa kymmenen euroa.

Suosittelen että soittelet etukäteen muutamaan ATK-komponentteja myyvään liikkeeseen ja kerrot haluavasti sen ja sen tyyppisen prosessorin ja siihen sopivan emolevyn (ja mahdollisesti muistit). Mene siihen liikkeeseen josta saat asiantuntevimman palvelun! Ota myös myyjän nimi muistiin ja kysy milloin hän on paikalla jotta voitte tehdä kaupat.

Hinnoissa ei ole niin suuria eroja, että sen perässä kannattaisi välttämättä juosta.

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« Vastaus #5 : 03.02.08 - klo:14.51 »
Joo eli kuten edellä mainittiin niin menee ainakin emolevy ja muistit vaihtoon, ehkä myös virtalähde.

Kuitenkin relevantti kysymys on että mitä teet vanhalle koneellesi ???
Jos et itse pysty hyödyntämään niin kohtuu hinnalla voisin harkita että ostan...

Eli jos olet myymässä laita ykstyisviestinä hinta paljon olisit pyytämässä koneesta.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« Vastaus #6 : 03.02.08 - klo:14.53 »
Näytönohjain täytyy myös todennäköisesti vaihtaa, jos nykyinen ei ole PCI-E-näyttis, koska AGP-väyläisiä ei kannata enää ostaa.

EDIT: aijoo, niimpäs sanoitkin tuolla jo.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

gefa

  • Vieras
Vs: Hankkimassa Dual-Core -prosessoria... apuja
« Vastaus #7 : 03.02.08 - klo:14.57 »
Olen aikeissa ostaa Intelin Dual-Core -prosessorin.

Koneeni on Fujitsu Siemens vuodelta 2004, jossa on ollut esiasennettuna tähän päivään asti AMD Athlon XP 3000.

Olen kuullut että minun pitäisi Dual-Corea hankkiessani ostaa uusi emolevykin. Pitääkö paikkansa?
Tämänhetkinen emolevyni on ASUS A7V600-F (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DDR DIMM, Audio, LAN).

Olen myös hankkimassa uusimman Geforce 8800 GTS:n (kyllästyin ATI:n näyttisten toimimattomuuteen) ja koska emossani ei ole näyttikselle PCI-E-väylää vaan vanhempi AGP, on minun sitäkin suuremmalla syyllä lienee parempi ostaa uusi emolevykin samantien?
Tai vaihdat ADM 64 x2 prossuksi jos emo tukee sitä?
Mikä kanta siinä emolla, sillä jos on 939, niin niitä löytyy vielä kaupoista?
Josta tuli mieleen, että pitää päivittää tuo allekirjoitus pöytäkoneen osalta  ;D
« Viimeksi muokattu: 03.02.08 - klo:15.00 kirjoittanut gefa »