Kirjoittaja Aihe: Verkkokortti (Marvel GigaBit ethernet)  (Luettu 2546 kertaa)

huittinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Verkkokortti (Marvel GigaBit ethernet)
« : 16.01.06 - klo:19.53 »
Nyt Ubuntus asennettu, mutta verkkoa en ole saanut asennettua ja modeemin Activity valo ei pala, joka johtuu ettei verkkokortin ajureita ole asennettu, mutta miten ne voi asentaa?

-Olen tullut tilaan joka kysyy haluanko purkaa tiedostoja ja epilen että se ei ole oikea tila.

Minulla on myös toinen ongelma joka koskee jaettuja osioitani, sillä ne osiot jotka olen windows 2000 osioinut niin en saa niitä Linux auki sanoo: "Sinulla ei ole oikeuksia avata näitä osioita etc." Missä vika? ??? ???


-Kiitos-

juyli

  • Vieras
Re: Verkkokortti (Marvel GigaBit ethernet)
« Vastaus #1 : 18.01.06 - klo:12.59 »
joka johtuu ettei verkkokortin ajureita ole asennettu, mutta miten ne voi asentaa?
Lainaus

Tuon integroidun verkkokortin pitäisi toimia ainakin sivun mukaan pääteltynä: http://lrdlnx.iki.fi/phpsysinfo/index.php
En tiedä, mitä modulia tuo tarvitsee toimiakseen.

Ladatut ajurit näet komennolla: sudo lsmod (tai suoraa /sbin/lsmod).

Nykyisin systeemi kyllä tunnistaa (tuetut) verkkokortit ja lataa automaattisesti sille löytyvät modulit.

Seuraava komento olisi sudo ifconfig , joka kertoo taas omaa karua kieltään.

Lisäksi komento sudo route kertoisi reitystaulusta.

Lainaus
Minulla on myös toinen ongelma joka koskee jaettuja osioitani, sillä ne osiot jotka olen windows 2000 osioinut niin en saa niitä Linux auki sanoo: "Sinulla ei ole oikeuksia avata näitä osioita etc."

Kurkkasepa /etc/fstab tiedostoon. Esim. less /etc/fstab. Sieltä näet, minne ja miten Win-osiot on oletuksena liitetty. Ubuntu lisää löytämänsä osiot automaattisesti ko. tiedostoon.
Itse liittämisestä manuaalisesti tai automaattisesti bootin yhteydessä on palstalla jo paljon turinaa ja taitaapi olla jokin HOWTO:kin.

huittinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Verkkokortti (Marvel GigaBit ethernet)
« Vastaus #2 : 18.01.06 - klo:18.42 »
Nyt toimii netti :D, mutta en ymmärrä oikeastaan mitään noista less/etc/fstab komennon antamista riveistä
esim.

/dev/sda3       /media/sda3     ntfs    defaults        0       0

Mitä tuosta pitäisi muuttaa että saisin tuon jaetunaseman auki tällä ubuntulla?