Kirjoittaja Aihe: Pelit (AA: O) lagaavat, rauta softa asennettu.  (Luettu 2186 kertaa)

Qweedy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Pelit (AA: O) lagaavat, rauta softa asennettu.
« : 17.01.08 - klo:20.05 »
Noniin, taas aihetta tekemässä. :) Tällä kertaa ongelmana on, että pelit (Ainakin AA, Frets on Fire ja Winellä Pro pilkki 2) pätkivät, taas kerran, koneella. Ei uskoisi esim. tuon America's Army operationin (2.5, linux versio) pätkivän tällä koneella, jossa Windowsilla toimi 2.8.2 versio kyseisestä pelistä. 2.8.2 versio vie tilaa n. 3gigaa, kun taas 2.5 versio vaivaiset 700-800megaa. Niin, ja ns. "Rautasoftat" ovat asennettuna, joten niistä ei ainakaan johdu. Mahdollisia syitä mm. OpenGl:ssä joku vanha versio, tai jotain?, tahi sitten jotkin prosessit vievät liikaa muistia (Käyttäjän muistista n. 150mb/503mb, ja sivutus muistista 113mb/840mb), tai sitten kenties prosessorista on liian suuri osa "varattu", eli noin 15%. Jos näistä on jotain apua, niin: Näytönohajain on 9600, 256megan omalla muistilla, ramia n.512mb, prosessori tikittää 1,5ghz ja kova levystä varattu noin puolet, eli 20gigan kovosta varattu n. 10gigaa.
   Jos jotain apua jostain löytyisi, niin mukavahan se olisi, että pääsisi kaverin kanssa tuota America's Armya pelaamaan. Inhottava nimittäin pelata, kun kuvia tulee sekunnissa ehkäpä 3-6, joka on äärimmäisen vähän. Lagia esiintyy jo päävalikossa jonkin verran. FoFissakin lagi alkaa jo valikossa, sama koskee Pro Pilkki 2:sta. Elikkäs kiitos jo näin etukäteen. :D
   P.S, pahoittelen mahdollisia kirjoitus virheitä, kun en nyt jaksa tekstiä uudelleen lukea.
   EDIT: Käyttis on uusin Ubuntu 7.10. Muuta ei tule mieleen.
« Viimeksi muokattu: 17.01.08 - klo:20.07 kirjoittanut Qweedy »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Pelit (AA: O) lagaavat, rauta softa asennettu.
« Vastaus #1 : 18.01.08 - klo:07.37 »
Varmaan yksi tyhmimmistä kysymyksistä jota nyt voi kysyä: Onko näytönohjaimen ajurit asennettu :) ? Jos kyllä niin toimivatko ne ? Koita tämän jälkeen säätää winen (winecfg) asetuksista randomilla joitakin juttuja, esim aja peliä ikkunassa virtuaalityöpöydällä tms, mitä windowsia winellä ajetaan yms.

Qweedy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Pelit (AA: O) lagaavat, rauta softa asennettu.
« Vastaus #2 : 18.01.08 - klo:07.58 »
Siis kyllä, näytönohjaimen ajurit ovat asennettuna/käytössä/toimivat. Niitähän minä tuolla "rauta softalla" tarkoitin.. :) Kouluun olen lähdössä, enempää en ehdi kirjoittaa. :D

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Pelit (AA: O) lagaavat, rauta softa asennettu.
« Vastaus #3 : 23.01.08 - klo:14.54 »
Olen kanssa ihmetellyt, tässä alle viikon ubuntu 7.10 käyttäneenä, että miksi tuo
America'a army 2.5 toimii todella hitaasti. Minulla on AMD A64 3500+, 2Gt rammia
ja Radeon X800 ja tuo America'a army 2.8 toimi hyvin windows XP:llä. Nyt vaikka
grafiikka-asetukset olisivat alle puolen välin niin jopa Bridgessä on parhaillaan
vain 40fps ja yhden savuheitteen jälkeen ehkä 25fps.
Olen asentanut fglrx ajurit ja esim. enemy territory pyörii todella sulavasti (joo on se
kevyempi muutenkin). Myös Quake 4 toimii kyy-hitaasti ja textuurit on jostain syystä
skaalattu alas. Ovatko nVidian kortit kertaluokkia parempia linuxilla kuin vastaavat
ATI:n kortit?
Tässä muutaman päivän aikana on kyllä valjennut että jos vähääkään aikoo pelejä
pelata niin saa kyllä linuxit unohtaa.