Kirjoittaja Aihe: Löytyykö moduuleja/laitetukea modeemeille?  (Luettu 3160 kertaa)

Juschi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Löytyykö moduuleja/laitetukea modeemeille?
« : 19.10.05 - klo:14.14 »
Moi!

Asensin Ubuntun kokeilumielessä ja voin kertoa ihastuneeni sen yksinkertaisuuteen tai loogiseen toimintamalliin. Aion seuraavaksi asentaa myös varakoneeseeni Ubuntun (32 bit Pc), joten minua suuresti kiinnostaisi tietää osaako asennus-cd tunnistaa Telewell EA-100B:n (USB modeemi "ikävä kyllä") tai vastaavasti saman valmistajan pci-väyläisen IA300B-mallin? Olen pakotettu käyttämään jompaa kumpaa, joten tieto olisi tarpeen...

Jos ei osaa niin löytyyköhän valmiina jostain moduuli, jota käyttäen em. härvelit saisi ympättyä kerneliin vaikka jälkikäteen?

Terveisin,

Juschi

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Löytyykö moduuleja/laitetukea modeemeille?
« Vastaus #1 : 19.10.05 - klo:14.46 »
En tiedä, mutta tuon saat helposti testattua Live-CD:llä. Tai esittely-cd köhän se suomeksi on. Eli sillä buuttaat ja kokeilet toimiiko.

jkuitunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Löytyykö moduuleja/laitetukea modeemeille?
« Vastaus #2 : 20.01.06 - klo:15.28 »
Minulla on sama ongelma ubuntun kanssa, eli käytän Telewell IA-300B ADSL-sovitinta, eikä ubuntu tunnista sitä. Saako ubuntun tunnistamaan ja asentamaan kyseisen sovittimen, että se jopa toimisi vai pitäisikö suosiolla vaihtaa johonkin toiseen (ulkoiseen?) modeemiin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Löytyykö moduuleja/laitetukea modeemeille?
« Vastaus #3 : 20.01.06 - klo:16.45 »
Minulla on sama ongelma ubuntun kanssa, eli käytän Telewell IA-300B ADSL-sovitinta, eikä ubuntu tunnista sitä.

noiden pci/usb-väyläisten adsl-modeemien tilanne on vähintään heikko. valmistaja ei tarjoa laitteiden speksejä, mutta tarjoaa binääriajuria joka toimii jonkun distron, jonkun ikivanhan version jollain kerneliversiolla. mistään muusta ei ole takeita. jotku ovat joskus kikkailleet modeemin toimimaan myös jollain aavistuksen poikkeavalla kombolla, mutta ne ovat aika harvassa.

lisäksi kun kunnollista rautaa saa hyvin edullisesti, ei ajureiden laatimiseen ilman speksejä riitä kovin monella innostusta. USB-puolelle on olemassa joku viritys, mutta en muista sen nimeä. sekin lähinnä siksi, että valtaosa noista USB-modeemeista käytti samaa piirisarjaa.

Saako ubuntun tunnistamaan ja asentamaan kyseisen sovittimen, että se jopa toimisi vai pitäisikö suosiolla vaihtaa johonkin toiseen (ulkoiseen?) modeemiin

väittäisin, että tuon toimimaan saaminen on hyvin epätodennäköistä ja suosittelisin hankkimaan ulkoisen modeemin. sillä on monta muutakin hyvää puolta, kuin toiminta ubuntun kanssa.
Janne

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Löytyykö moduuleja/laitetukea modeemeille?
« Vastaus #4 : 20.01.06 - klo:16.46 »
Minulla on sama ongelma ubuntun kanssa, eli käytän Telewell IA-300B ADSL-sovitinta, eikä ubuntu tunnista sitä. Saako ubuntun tunnistamaan ja asentamaan kyseisen sovittimen, että se jopa toimisi vai pitäisikö suosiolla vaihtaa johonkin toiseen (ulkoiseen?) modeemiin

Tuohon jotain ohjeita täältä
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...