Olen entinen yliopistotutkija, atk-neuvoja, virkamies ja kunnallispoliitikko. Kaikkia näitä yhtä paljon kuin linux-guru, mistä voitte päätellä pätevyyteni.
Entisenä vihreänä tunnen ehkä parhaiten vapaata kansalaistoimintaa. Nyt voimien vähetessä yritän viritellä muutoin jätteeksi joutuvia mikroja käyttökuntoon. Rahaa on niukasti. Siitäkin syystä vapaaseen ohjelmakoodiin perustuva aineisto on etusijalla. Nykyinen suuntaus pyrkii kansalaistoiminnan edistämiseen ja Ylen luulisi sitä seuraavan.
Olen virkamies(mäinen) ja suosin rationalisointia ja standardointia. Jossain lienen jo ehdottanut Bill Gatesille talouden Nobelpalkintoa. Hän on maailmantaloutta kehittänyt tuhansia kertoja enemmän kuin yksikaan talous"tieteilijä". Ilman Windowssia ei olisi linuxiakaan, todennäköisesti vain jotain CP/M-kehitelmiä ja keskitettyjä järjestelmiä.
Tästä huolimatta Ylen pikkulapsille tarjottujen sivujen on auettava linux-järjestelmässä toimivalla selaimella. Asiasta lie turha syyttää Mikael Jungeria. Varsinkaan sitä, että hän oli Microsoftin palveluksessa. Mahtaako hän enää rakastaa entistä työnantajaansa? Kenties hän sai potkut ja hikisen kädenpuristuksen vain? Ei Microsoft ole suojatyöpaikka.
Joskus vihreinä vuosinani olin saunassa henkilön kanssa, joka oli ollut suunnittelijana ja ohjelmoijana sekä Kansaneläkelaitoksessa että Yleisradiossa. Molemmat olivat kuulema hyviä työpaikkoja. Erityisen helppoa ja leppoisaa oli Ylessä. Ehkä he nyt voisivat skarpata hieman ja laittaa ensi jouluna lasten sivut Adobe Macromedia Schockwarea yleisemmällä koodilla aukeaviksi? Vaadinko liikaa
PS: Mikä on tuon y.m. lisäkkeen oikea nimi?
...............................
Lähetin Helsingin Sanomille politiikan osastolle uutisvinkin aiheesta "Yle ei tue vapaata kansalaistoimintaa ..."