Kirjoittaja Aihe: PQUbuntu ja osioiminen  (Luettu 2661 kertaa)

Pietari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
PQUbuntu ja osioiminen
« : 05.01.08 - klo:12.55 »
Hei kaikki!

Olen ajatellut asentaa PQUbuntun http://www.pendrivelinux.com/2007/03/13/run-ubuntu-from-windows-via-a-portable-usb-hard-drive/ siksi, että koneen kovalevyssä ei ole tilaa.

PQUbuntu asennetaan siis ulkoiseen usb-kovalevyyn (eikä muistitikkuun), sitä pystyy käyttämään Windowsista ilman että konetta täytyy bootata.

Asennus toimii suunnilleen samalla tavalla kuin liveCD:tä käyttämällä, siis klikataan Asenna-ikonia.

Yhdessä vaiheessa aukeaa kovalevyn osiointiohjelma. Voin valita joko automaattisen asennuksen, "Ohjattu - käytä koko levyä SCSI1 (0,0,0) (hda) - 3,2 GB ATA QEMU HARDDISK", tai "Osioi itse".

Kun valitsen "Ohjattu - käytä koko levyä SCSI1 (0,0,0) (hda) - 3,2 GB ATA QEMU HARDDISK" tulee seuraava teksti:
"jos jatkat seuraavat muutokset kirjoitetaan levylle. Muussa tapauksessa voit tehdä itse lisää muutoksia.
VAROITUS: Tämä tuhoaa kaiken tiedon poistamistasi levyosioista sekä niistä levyoisista, joihin olet määrittänyt luotavaksi uuden tiedostojärjestelmän.
Seuraavien laitteiden osiotauluja on muutettu:
SCSI1 (0,0,0) (sda)
Seuraaviin levyosiohin luodaan uusi tiedostojärjestelmä:
laitteen SCSI1 (0,0,0) (sda) osio nr 1 tiedostojärjestelmä ext3
laitteen SCSI1 (0,0,0) (sda) osio nr 5 tiedostojärjestelmä swap"

Kysymys on siitä, tuhoaako ohjelma kaiken tiedon kovalevystä (Western Digital, 60 GB) ja luo sinne tälläisen 3,2 GB ATA QEMU HARDDISKin, vai luoko se sen sinne vapaaseen tilaan (16,1 GB) ja on tuhoamatta levyllä olevaa muuta tietoa. Minulla kun on siellä kaikenlaista tärkeää, mm. Acronis True Imagen luoma iso-tiedosto koneen (Acer Aspire 1352XC) kiinteästä kovaleystä, jolla voidaan palauttaa käyttöjärjestelmän tuhoutumisen yhteydessä koko kovalevy käyttöjärjestelmineen ja muineen aikaisemmasta imagesta.
« Viimeksi muokattu: 05.01.08 - klo:13.02 kirjoittanut Pietari »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #1 : 05.01.08 - klo:15.06 »
Minä kun ymmärsin (tosin en ole aivan varma), että se QEmu on tehnyt sellaisen virtuaalisen kiintolevyn jonka olet tallentanut jonnekkin. Toivottavasti sinne kiintolevylle ja nyt sitten haluaisi asentaa sen siihen tiedostoon jota se luulee kiintolevyksi kuten pitääkin...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pietari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #2 : 05.01.08 - klo:18.08 »
Hei, ja kiitos neuvosta!

No joo, onnistuihan se asennus - eikä hävinnyt aikasempi tieto levyltä. Se asentui niin kuin sanoit tiedostoon, jonka Qubuntu.exe loi (hda IMG file).

Mutta että on hidas tämä PQUbuntu! Jos mahdollista vielä hitaampi kuin LiveCD! OpenOfficen avaaminen kestää noin minuutin, hiiri liikkuu pätkien ja jäljessä, tuuletin käy täysillä koko ajan ja kiintolevyn valo palaa jatkuvasti. Sitä paitsi kun yritän avata QEmun full screen modessa (Ctrl+Alt+F), ohjelma kaatuu.

Taitaa kaatua koko PQUbuntu minun puolestani roskikseen.


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #3 : 05.01.08 - klo:19.19 »
No siinä on semmoinen juttu, että sitä virtuaali konetta ajettaessa on auki myös isäntäkäyttöjärjestelmä (ilmeisesti sinulla windows) sen Ubuntun lisäksi jota ajat sillä virtuaalikoneella. Sen lisäksi se QEmu joutuu emuloimaan ainakin näytönohjainta sille virtuaalikoneelle joka myöskin vie tehoja.

Itse olen kokeillut ainakin ReactOS:ää ja Xubuntua virtuaalikoneella eikä ole ollut mitään ongelmaa, koska koneeni on aika tehokas enkä ole niillä mitään vaativampaa tehnyt.

Paljonko koneessasi muuten on muistia ja paljonko sille virtuaalikoneelle on laitettu?

EDIT: Jos et ole muokannut asetuksia niin se voi käyttää jopa puolet muististasi joten voi olla aika hankalaa vähällä muistilla.
« Viimeksi muokattu: 05.01.08 - klo:19.21 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pietari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #4 : 06.01.08 - klo:17.28 »
Hei!

Kone on neljä vuotta vanha läpykkä Acer Aspire 1352XC AMD Athlon X 2200+ ja muistia 512 MB.

En tiedä, kuinka paljon ohjelma käyttää muistia.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #5 : 06.01.08 - klo:20.52 »
Sen muistinkulutuksen näkee windowsissa muistaakseni resurssienhallinnasta. Kun sulla tota keskusmuistia on vaan 512mt niin ei taida tiku riittää kahden käyttöjärjestelmän samanaikaiseen ajoon ::)
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #6 : 07.01.08 - klo:16.37 »
Kyllähän se riittäisi jos ajaisi vaikka jotain kevyttä. Jotkut vanhat windowsit tai 'kevyt' linuxit. Kyllähän sillä saisi, mutta tuskin XPtä (jos sulla nyt se on, tai sitten joku muu) ja Ubuntua.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #7 : 07.01.08 - klo:18.17 »
Niin kyllä mulla toi 512mt riittää silleen ku ajan linuxin päällä XP:tä mut XP:n päällä linuxin ajaminen voi olla hiukka nuhaista. Tää on vaan mutua mut mulla pelkkä XP oli aika hidas tolla puolella gigalla.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: PQUbuntu ja osioiminen
« Vastaus #8 : 07.01.08 - klo:18.50 »
No XP:ssä pitää olla vielä virustorjunnat ja kaikki semmoiset joita ei linuxilla tarvita. Tietysti kyllä linuxissa on myös palomuuri, mutta ei se yleensä mitenkään hidasta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.