Kirjoittaja Aihe: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä [ratkaistu]  (Luettu 5045 kertaa)

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
7.10 asennus ei löydä kovalevyä [ratkaistu]
« : 06.12.07 - klo:20.27 »
Yritän asentaa tähän "uuteen" kokoonpanoon ubuntua cd-levyltä, mutta aiheuttaa vain murheita. Asennus ei löydä kovalevyä ollenkaan. Asennus pysähtyy levyn osiointikohtaan, jossa on vain tyhjä taulu. Kokeilin tuolla testausvaiheessa päätteessä  sudo fdisk -l komentoa, mutta se ei näyttänyt yhtään mitään kovalevyyn viittaavaa.

Nämä vehkeet on ECS GS7610 Ultra -emolevy ja WD800BB-55JKC0 Ide-kovalevy.

Kovalevy ei ole rikki, vaan toimii ainakin jollain tasolla, koska saan vanhemman Xubuntun asennettua. Mutta pidän sitä turhan alkeellisena järjestelmänä, ja haluaisin Ubuntun.

Keksiikö kukaan mitä tässä voisi tehdä.
Mulla alkaa olla ainoana vaihtoehtona ruuvata tuo kurja levy irti, ja ostaa uusi Serial-ata kovalevy.
Tuon nykyisen taidan syöttää naapurin koirille.
« Viimeksi muokattu: 11.01.08 - klo:13.34 kirjoittanut Juoppo »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #1 : 06.12.07 - klo:23.37 »
Onko asennus CD ehjä eli ei rikkonaisia paketteja? Tarkastitko eheyden? Olisin välttynyt monelta ongelmalta jos olisin tarkastanut CD:n ennen asennuksia. Jos asennus CD on ehjä, ehdottaisin käynnistämään Ubuntun live-tilaan. Katso löytyykö Sijainnit>>Tietokone minkäänlaista kovalevyä.  Aika "ohut neuvot", mutta kokeile, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #2 : 07.12.07 - klo:00.00 »
Onko koneesasi tarpeeksi keskusmuistia Live- eli Desktop-levyn pyörähtämiseen eli 256MB ja siltä asentamiseen 384MB ?
Gutsyn (Ubuntu 7.10) laitetunnistuksessa on kyllä kummallista satunnaisuutta. Itse totesin kaksi vuotta vanhalla Fujitsu-Siemensillä, että Gutsy ei tunnistanut koneen IDE-kiintolevyä, vaikka Feisty(7.04) tunnisti. Oman näyttöni(EIzo Flexscan 762-T) kanssa on samaa vikaa. Laitetunnistussysteemiä on muutettu niin rajusti, että toteutus näyttäisi jääneen puolitiehen. Eli jos mahdollista, kokeilepa tunnistuuko Feistyn Desktop-levyllä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #3 : 07.12.07 - klo:07.21 »
Cd on kyllä ehjä. Oikeastaan mulla on sekä x86 että x86-64 -cd-levyt, kun en tiennyt mikä sopii tämän Amd 64 -prossan kanssa. Molemmat toimivat samalla tavalla, eli asennus pysähtyy levyn osiointiin.

Live-tilassa ei löydy mitään levyä. Eli pitäisihän sen löytää "disk" jos se näkee kovalevyn.

Muistia on 2x512. Feisty-levyä ei mulla ole, mutta voisi kai sitäkin kokeilla. Luulen kyllä että tämä yhteensopivuusongelma on melko raju - OpenSuse 10.3 -asennus ei löytänyt sekään kovalevyä! 

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #4 : 07.12.07 - klo:07.34 »
Yksi mahd on asentaa se vanhempi versio, jos se kerran onnistuu, ja päivittää sitten...

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #5 : 07.12.07 - klo:09.00 »
pontvil ja muut - kiitos vastauksista,
en ole kokeillut vielä toimiiko tuo konepahanen 7.04 levyllä. Ja jos toimii, niin sitten herää kysymys, että miten siitä päivitetty versio tuntisi kovalevyn.

Ehkä käyn ostamassa sen sata-kovalevyn - on se jossain vaiheessa kuitenkin tehtävä. Ja mukava olisi saada värkit pelaamaan pikapuoliin, ja sillä tavalla että niíhin voi sitten luottaa.

lahill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #6 : 07.12.07 - klo:09.26 »
Hei!

Minulla on emona abit ab9pro ja siinä oli sama ongelma, ongelmaa on käsitelty täällä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10198.0

Rulliksen ehdotuksen mukaisesti kokeilin alla olevaa ja se toimi:

Boottaa Ubuntun asennus CD:ltä.
Paina asennuksen menuvalikossa F6
kirjoita komentorimpsuun mukaan
generic.all_generic_ide=1

Kokeilepa sitä, ei liene vaarallista!
Ubuntu on oikein hyvä.

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #7 : 07.12.07 - klo:09.49 »
Kokeilin eilen tuota lahillin esittämää komentorimpsuviritystä, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.
Ihan hyvä ajatus silti.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #8 : 07.12.07 - klo:11.42 »
Jos oikein ymmärrän emolla, on sekä SATA- että IDE -liittimet. Kuuluu varmaan sarjaan kernelin SATA / IDE murheet, joiden kanssa et ole yksin. Oletko katsonut jo BIOSin asetuksista, mitä siellä on levyjen ohjaukseen liittyvää, voiko esimerkiksi SATA-ohjaimen ottaa pois käytöstä?
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #9 : 07.12.07 - klo:12.10 »
Kyllä emossa on IDE- ja SATA -liittimet.

Emon käyttöohje on tosin aika suppea, eikä mulla riitä osaaminen paljoa niitä asetuksia väännellä.
Kuitenkin SATA:n ohjaimella on kolme asentoa: auto, raid ja disabled. Kokeilin niitä kaikkia tuloksetta. IDE:lle valinnat ovat ide1, ide2, both ja disabled. ide1 valinnalla ei toimi sitten dvd jne..

Muista asetuksista en paljoa ymmärrä, käsittämättömiä kirjainlyhenteitä.

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #10 : 03.01.08 - klo:21.22 »
hieman metässä olen vielä tämän kanssa..
sain nyt tämän 7.04 ubuntun ja upeasti asentui koneeseen. kaikki laitteet toimii uppeesti!
MUTTA
miten minä saan tämän automaattisen päivitysken pois päältä?
kun tämä haluaisi välttämättä päivittää tämä uuteen versioon, ja se kun ei 7.10 toimi tässä minun laitteessa. niin miten minä saan disabloitua tuon automaatti päivityksen?
en tiijä kun nämä asiat on mulle vähän uusia.
was?

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #11 : 03.01.08 - klo:21.28 »
hieman metässä olen vielä tämän kanssa..
sain nyt tämän 7.04 ubuntun ja upeasti asentui koneeseen. kaikki laitteet toimii uppeesti!
MUTTA
miten minä saan tämän automaattisen päivitysken pois päältä?
kun tämä haluaisi välttämättä päivittää tämä uuteen versioon, ja se kun ei 7.10 toimi tässä minun laitteessa. niin miten minä saan disabloitua tuon automaatti päivityksen?
en tiijä kun nämä asiat on mulle vähän uusia.
was?

Kokeilun halua saen verra, ethän menetä mitään koska olet juuri asentanut ubuntun, ja voithan asentaa aina uudelleen.

Saathan siitä tiedon (ja me muut myös )onnistuuko asia noin.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #12 : 03.01.08 - klo:21.42 »
Jos rohkeutesi riittää, etkä vielä ole ehtinyt keräillä dataa kiintolevyllesi, anna sen päivittää versio. Koska levy on jo tunnistunut, se todennäköisesti vain uudelleennimetään. Hyötynä olisi uudemmat ohjelmat ja paremmin lennossa littävät laitteet esim muistitikut. Jos ei toimi, niin sitten paluu lähtöruudun Feistyn asennuksen kautta ;D Siellä päivitysvalikossa on erikseen version päivitys, jota ei ole pakko valita, muut päivitykset ovat suositeltavia toteuttaa, eli ne päivittävät vain Feistyä ja sen ohjelmia.

Jos kuitenkin välttämättä haluat päästä eroon päivitysehdotuksista, voit Synapticilla ladata työkalun
sysv-rc-conf
, jolla voi vaikuttaa käynnistyviin ohjelmiin, tässä tapauksessa update-notifier

EDIT: Ehkä on sittenkin parempi alkuvaiheissa olla koskematta Sysy -RC-conf:iin, sillä voi todella sekoitta systeemin.

Niin, jos olet vielä alkutoimissa, niin kannattaisi harkita erillisen Home-osion perustamista, jolloin noiden versioiden kokeilun/päivitysten myötä ei tarvitse pelätä datatiedostojen kärsivän. Ohjeet löytynevät Ubuntu-wikistä.
 
T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 03.01.08 - klo:21.59 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #13 : 03.01.08 - klo:21.53 »
pitää sitten vonkailla.
ei näistä  teidän ohjeista mittään apua ollut.
avaudun ja itken nyt vielä sen verran, että koetin myöskin fedoraa ja opensusea, mutta ei nekään toimi. mikä tässä nyt vastustaa, kun en omasta mielestä ole mitään ihan täysin väärin laittanut.
äärgr!!
ei toimii vermeet

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #14 : 03.01.08 - klo:22.01 »
Siis hetkinen. Aikaisemmin todistit, että Ubuntu 7.04 toimii, miksi sitten y.o. purkaus ?

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #15 : 03.01.08 - klo:22.28 »
tuota noin,
taisi auttaa tämä pakettivarastolistauksen korjaaminen.
muuttui heti tuo päivityslista. ei se enää sano mitään gutsupäivityksestä.
aalrite, ajan tästä nuo updeitit mitä tämä tarjoaa, jos toimii kaikki sitten niin kiitän vaan ja taaksepoistun.
jospa se nyt toimisi. kiitos.

Juoppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 7.10 asennus ei löydä kovalevyä
« Vastaus #16 : 10.01.08 - klo:21.32 »

näihin murheisiini löytyi korjaus BIOS:in asetuksista.

Jokin SATA1:n PIO-arvo piti muuttaa auto:sta 1:een. Sen jälkeen kokeilin 7.10 asennuslevyä ja se löysi heti kovalevyn, ihan kuin ei mitään huolia olisi ollutkaan. Asennuskin meni ok.

Tuolla PCLinuxOS-foorumilla oli nimittäin yksi kohtalotoveri, jolla myöskin välillä kovalevy näkyi tai sitten ei. Siihen ehdotettiin sitten biossin PIO tai OPT arvon muuttamista ykköseksi. Minä en oikein tiedä mitä ne lienevät, eikä kiinnostakaan, pääasia on että homma toimii.
Toinen korjausvaihtoehto oli Western Digitaalin sivulla - ne sanoivat että voisi testata jumpperin laittamista 5-6 pinneihin, mutta sitä nyt ei tarvinnut tässä kokeillakaan.

no niin, jos jatkossa etenee asiat yhtä helposti, niin tämähän on ihan mukavaa!