Tervehdys.
Osaisikohan joku sanoa ihan todelliselta tietopohjalta oikeuksistani kuluttajana?
Ongelmani on seuraavanlainen ongelma. Ostin Turusta Indesolista pari vuotta sitten jouluna Logitechin langattoman hiiri-näppäimistöyhdistelmän. Kolmisen kuukautta sitten hiiri lakkasi lataamasta itseään, joten vein koko paketin takaisin Indesoliin. Sieltä laitteiden matka jatkui kaiketi maahantuojalle. Eilen, n. kolme kuukautta tuotteen viemisestä Indesoliin, kävin kyselemässä että missä mennään. He eivät oikein itsekään tuntuneet sitä tietävän. Tunnin liikkeessä odottelun jälkeen sain mukaani hieman rikki mennyttä pakettia (Cordless Desktop MX 3100) paremman tuotteen. Kotona selvisi, että saatu paketti on käytetty (hiiren tassut hieman kuluneet ja muuta vähäisestä käytöstä kertovia merkkejä). Olisin hyväksynyt, että tämä "uusi" laite on käytetty, mutta kun paketista puuttui kokonaan tietokoneeseen kytkettävä bluetooth-lähetin. Eli joka tapauksessa pitää käydä Indesolissa. Ei kiva.
Asia, mikä minua eniten askarruttaa ja johon kaipaisin vastausta, on se että voiko vaihtotuotteena antaa asiakkaalle käytetyn tuotteen. Yritin katsoa netistä kuluttajan oikeuksista, mutta en löytänyt asiaa koskevaa juttua. Ensisijaisestihan rikkinäinen tuote korjataan tai vaihdetaan samanlaiseen tuotteeseen. Tilanteessani tämä ei ole ilmeisestikään mahdollista, sillä tuon MX 3100:n valmistus on kuulemma lopetettu. Mikäli tuotetta ei voida korjata tai vaihtaa samanlaiseen, pyritään ilmeisesti vaihtamaan mahdollisimman samankaltaiseen tuotteeseen, kuten tapauksessani. Mutta saako vaihtotuote todellakin olla käytetty? Tämä olisi mukava tietää ennen kuin menen asiasta keskustelemaan.
Olisi muutenkin mukava saada vinkkejä vastaavan varalle ja lukea muiden juttuja vastaavista tilanteista.
Oikein hyvää joulun odotusta!
Terveisin noonas