Kirjoittaja Aihe: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?  (Luettu 4184 kertaa)

larpa

  • Vieras
Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« : 17.01.08 - klo:14.18 »
Nyt olis hakusessa paras jakelu 512MB muistitikulle.
Aiemmin olen hehkuttanut DSL:stä, että se olis sellanen hyvä ja pieni. Enää en ole sitä mieltä tietyistä syistä >:(  .
Puppy on ihan jees, mutta olisikos jotain vielä mukavampaa.

Vaatimuksia:
1. Netti helposti toimimaan.
2. Suhteellisen nätti grafiikka.
3. Sellanen, että jää jonkin verran tallennustilaa omille tiedostoille(minimi ~50MB)
4. Hyvä ja toimiva paketti

Jos ehdotat jotain, mielellään perustele ehdotuksesi  ;D

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #1 : 17.01.08 - klo:14.45 »
Hih, menee vähän aiheen ohi mutta: Osta 1gt tikku, sinne saat Ubuntun eikä maksa paljoa. ;D
Se täyttää nuo kaikki esittämäsi vaatimukset ja on helppokäyttöinenkin vielä :P

PS. 1gt tikku maksaa 5,90e.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

larpa

  • Vieras
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #2 : 17.01.08 - klo:15.22 »
Lainaus
PS. 1gt tikku maksaa 5,90e.
Missä nuin halpa?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #3 : 17.01.08 - klo:16.09 »
Oletkos vilkaissut noita mainoksia mitä tulee postissa? Jossain niistä oli 5,90 €
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #4 : 17.01.08 - klo:16.12 »
Lainaus
PS. 1gt tikku maksaa 5,90e.
Missä nuin halpa?
Markantalossa taisi olla tuo.

Oletkos vilkaissut noita mainoksia mitä tulee postissa? Jossain niistä oli 5,90 €
Jep, noi kyllä varmaan riippuu asuinpaikasta.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #5 : 17.01.08 - klo:16.51 »
Se tietysti on mahdollista...vaan eipä tule ajateltua ettei kaikille tule samat mainokset...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #6 : 17.01.08 - klo:19.59 »
Nyt olis hakusessa paras jakelu 512MB muistitikulle.
Aiemmin olen hehkuttanut DSL:stä, että se olis sellanen hyvä ja pieni. Enää en ole sitä mieltä tietyistä syistä

Perustelepa mielipiteesi ! ;) Olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Olen huvikseni testaillut joukon Live-CD -jakeluja.

Puppy on ihan jees, mutta olisikos jotain vielä mukavampaa.

Uusin Puppy 3.0.1 perustuu uusimpaan SlackWare 12, ja ihan mukavalta ja toimivalta se pikaisella testauksella tuntuu.
Joskus aikanani ihastuin myös Slackwareen perustuvaan Live-jakeluun Slax:iin, joka varmasti voisi olla myös ihan ok. vaihtoehto.
Slax ei ole kuollut, vaikka viimeisin Slax 5.1.8.1 lienee jo hieman iäkkäämpi (eli mahdollisesti vanhempi kernel-versio ei tue kaikkia uusimpia härpäkkeitä). Slax6 on mahdollisesti tekeillä.
http://slax.hosting4p.com/download.php

Mielestäni nuo Live-versiot eivät kuitenkaan ole 'vakavaan' käyttöön. Oikeastaan ainoa peruste käyttää Live-versiota olisi se, että käytössä on esim. työnantajan luovuttama laite, johon ei ole soveliasta asentaa käyttöjärjestelmää. Tosin esim. työtehtävien tekoon saadun laitteen suruton käyttö yksityiskäyttöön lienee moraalisesti arveluttavaa, jos asiasta ei ole sovittu.


MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #7 : 17.01.08 - klo:20.08 »
Mielestäni nuo Live-versiot eivät kuitenkaan ole 'vakavaan' käyttöön. Oikeastaan ainoa peruste käyttää Live-versiota olisi se, että käytössä on esim. työnantajan luovuttama laite, johon ei ole soveliasta asentaa käyttöjärjestelmää. Tosin esim. työtehtävien tekoon saadun laitteen suruton käyttö yksityiskäyttöön lienee moraalisesti arveluttavaa, jos asiasta ei ole sovittu.

Mutta jos on ihan pakko pelata Frozen Bubblea...

juyli

  • Vieras
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #8 : 17.01.08 - klo:21.24 »
Mutta jos on ihan pakko pelata Frozen Bubblea...

Frozen Bubble? Ei mene läpi (pasianssitermi?), mutta jos ymmärtää shakkipelin päälle ja pakko päästä pelaamaan (addiktio) on syy käyttää Linuxia live-versiona täysin ymmärrettävä - ja varmasti hyväksyttävä ja perusteltu ;)

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #9 : 17.01.08 - klo:21.25 »
Mutta jos on ihan pakko pelata Frozen Bubblea...

Frozen Bubble? Ei mene läpi (pasianssitermi?), mutta jos ymmärtää shakkipelin päälle ja pakko päästä pelaamaan (addiktio) on syy käyttää Linuxia live-versiona täysin ymmärrettävä - ja varmasti hyväksyttävä ja perusteltu ;)

Onko jossain live-jakelussa shakki? Tai pitäisikö itse masteroida uusi live-jakelu, jossa olisi scid + crafty valmiiksi ?! 

juyli

  • Vieras
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #10 : 17.01.08 - klo:22.00 »
Onko jossain live-jakelussa shakki?

Telnetillähän mm. FICS:iä (Free Internet Chess Server) on ennenkin käytelty. Mahtaakohan nykyisissä Live-CD -versioissa olla telnettiä? Joissakin Live-CD -versioissa on kyllä pelejäkin aika kattavasti.
XBoard:lla pääsee pelaamaan netissä kunnon shakkiservereillä.
BTW. Ilokseni Ubuntuun löytyy suoraa  scid/crafty/eboard - tosin multiversestä, joten tuskin suoraa Ubuntu-Live -versiosta. Xboard+freechess on vakiokamaa jo kaikissa jakeluissa. Eivät ehkä kuitenkaan ole Live-CD versioiden keskeisintä antia.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #11 : 17.01.08 - klo:22.07 »
Menee jo off-topiciksi: itse pelailen wine + blitzin -yhdistelmällä ICC:llä, joka ei tosin ole entisensä. Olen kyllä ajatellut win-lisenssin ostamista, että saisin tähän koneeseen kunnon shakkiohjelmistot  :-[  SCID on toki ihan kohtuullinen tietokanta, mutta mieluusti käyttäisin Craftyä parempaa analyysimoottoria. En tiedä saisiko Togan tai Fruitin jotenkin viritettyä käyttöön.


juyli

  • Vieras
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #12 : 17.01.08 - klo:22.37 »
Menee jo off-topiciksi: ... ajatellut win-lisenssin ostamista, että saisin tähän koneeseen kunnon shakkiohjelmistot  :-[ 

Lisää off-topiccia: onneksi shakki ei ole välineurheilua - eikä valitettavasti noiden tehokkaiden
"kunnon shakkiohjelmistojen" käyttöä vielä ole ymmärretty tulkita dopingiksi tai hemohessiksi.
Korkeanpaikanleirejäkään ei ole vielä ehditty kieltää.
Varmasti tehokkailla apuvälineillä voi kehittää taitojaan, mutta itse työn tekee pelaaja itse aina
siihen asti kuin rahkeet kestävät.

larpa

  • Vieras
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #13 : 17.01.08 - klo:23.49 »
Lainaus
Mielestäni nuo Live-versiot eivät kuitenkaan ole 'vakavaan' käyttöön. Oikeastaan ainoa peruste käyttää Live-versiota olisi se, että käytössä on esim. työnantajan luovuttama laite, johon ei ole soveliasta asentaa käyttöjärjestelmää. Tosin esim. työtehtävien tekoon saadun laitteen suruton käyttö yksityiskäyttöön lienee moraalisesti arveluttavaa, jos asiasta ei ole sovittu.
Mitäs jos on sellainen "addiktio" nuihin live-versioihin ja lähes pakottava tarve kokeilla kaikkea mukavaa mikä menee USB-tikulle, samanlainen tarve niin kuin on joillakin shakkiin.   ;)
off - off -off -topic:
Oiskos joillakin vielä jotain hienoja 3D-shakki kokemuksia linux-puolelta?  ;D

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Paras jakelu 512MB -muistitikulle?
« Vastaus #14 : 18.01.08 - klo:09.31 »
Varmasti tehokkailla apuvälineillä voi kehittää taitojaan, mutta itse työn tekee pelaaja itse aina siihen asti kuin rahkeet kestävät.

Valitettavasti esim. Chessbasen uudet tuotteet ovat pitkälti Windows-multimediaa, olisi kiva nähdä esim. Kramnikin My Path to the Top, vaikka se ei pelitaitoa parantaisikaan.