Kirjoittaja Aihe: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa  (Luettu 4455 kertaa)

tevaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« : 11.01.06 - klo:14.56 »
Sain fiksusti mountattua ohjeiden mukaan, mutta siltikään ei löydy mitään windows tiedostoja, vaan diskmounterilla sai seuraavanlaisen rimpsun aikaan:

jarkko@Konttori:~$ cd..
bash: cd..: command not found
jarkko@Konttori:~$ sudo bash diskmounter
By default the disks will be writable only by root and
Jarkko (jarkko)
Do you want to make the disk writable by all users instead? (y/n)
y
Ignoring /dev/hda1 - already in /etc/fstab
No usable windows/mac partitions found
jarkko@Konttori:~$

Eli onkohan minulla ubuntun asennuksessa tullut jokin moka. En uskalla uudelleen asentaa, kun en ole mistään löytänyt ohjetta grubin poistamiselle. Oletan, että sen pitää poistaa ensin, ennen kuin voin poistaa Ubuntun ja asentaa uudelleen. Minulla tuli osiointi vaiheessa swap-osion suhteen jokin moka. Jäi tunnelma, että sitä en saanut luotua laisinkaan.

Olisiko siis parasta asentaa Ubuntu uudelleen, mutta miten poistan sen?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :)

Vielä lisäys: Huomasin, että diskmounterin käytön jälkeen windows osiosta näkyy vain käyttämätön osa (hda1)
« Viimeksi muokattu: 11.01.06 - klo:16.19 kirjoittanut tevaja »

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #1 : 11.01.06 - klo:16.31 »
Sain fiksusti mountattua ohjeiden mukaan, mutta siltikään ei löydy mitään windows tiedostoja, vaan diskmounterilla sai seuraavanlaisen rimpsun aikaan:

jarkko@Konttori:~$ cd..
bash: cd..: command not found
jarkko@Konttori:~$ sudo bash diskmounter
By default the disks will be writable only by root and
Jarkko (jarkko)
Do you want to make the disk writable by all users instead? (y/n)
y
Ignoring /dev/hda1 - already in /etc/fstab
No usable windows/mac partitions found
jarkko@Konttori:~$

Eli onkohan minulla ubuntun asennuksessa tullut jokin moka. En uskalla uudelleen asentaa, kun en ole mistään löytänyt ohjetta grubin poistamiselle. Oletan, että sen pitää poistaa ensin, ennen kuin voin poistaa Ubuntun ja asentaa uudelleen. Minulla tuli osiointi vaiheessa swap-osion suhteen jokin moka. Jäi tunnelma, että sitä en saanut luotua laisinkaan.

Olisiko siis parasta asentaa Ubuntu uudelleen, mutta miten poistan sen?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :)

Vielä lisäys: Huomasin, että diskmounterin käytön jälkeen windows osiosta näkyy vain käyttämätön osa (hda1)

Mulla sama ongelma lukuunottamatta sitä, että sain asennuksen ja osioinnin menemään oikein, ainakin mielestäni ja 500 mb swap-osionkin tein. Olen kokeillut oikeuksienkin antamista aiempien topiccien ohjeiden mukaan, varsinaista herjaa ei ole tullut, mutta silti ei pelitä.

Olisin myös kiitollinen vastauksiin tähän mounttaus hommaan!!

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #2 : 11.01.06 - klo:20.42 »
Mitäköhän ihmettä te yritätte tehdä. Noh hda1 on ensimmäinen osio primary masterissa eli luultavimmin siinä on wintoosan c-asema(mbr on muistaakseni sitten hda0). Mutta joka tapauksessa, jos haluatte mountata ntfs tai fat osioita linukkaan on siitä hyvät ohjeet ubuntuguidessa

Eli esim itellä on kaks xp ntfs osiota ja olen mountannu ne linukkaan seuraavalla tavalla:
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /media/win_C
sudo mkdir /media/win_E
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup
sudo gedit /etc/fstab

Lisäsin rivit:
/dev/hda1       /media/win_C  ntfs    nls=utf8,umask=0222    0       0
/dev/hda5       /media/win_E  ntfs    nls=utf8,umask=0222   0       0


Tallensin ja mounttasin fstabin uudestaan:
Koodia: [Valitse]
sudo mount -a
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #3 : 11.01.06 - klo:21.46 »
Mitäköhän ihmettä te yritätte tehdä. Noh hda1 on ensimmäinen osio primary masterissa eli luultavimmin siinä on wintoosan c-asema(mbr on muistaakseni sitten hda0). Mutta joka tapauksessa, jos haluatte mountata ntfs tai fat osioita linukkaan on siitä hyvät ohjeet ubuntuguidessa

Eli esim itellä on kaks xp ntfs osiota ja olen mountannu ne linukkaan seuraavalla tavalla:
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /media/win_C
sudo mkdir /media/win_E
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup
sudo gedit /etc/fstab

Lisäsin rivit:
/dev/hda1       /media/win_C  ntfs    nls=utf8,umask=0222    0       0
/dev/hda5       /media/win_E  ntfs    nls=utf8,umask=0222   0       0


Tallensin ja mounttasin fstabin uudestaan:
Koodia: [Valitse]
sudo mount -a


Eipä onnistunut. Tein näin:

markku@Markku-01:~$ sudo mkdir /media/win_F
markku@Markku-01:~$ sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup
markku@Markku-01:~$ sudo gedit /etc/fstab
- using device default
- using device default
markku@Markku-01:~$ sudo mount -a
mount: /dev/sda4 on jo liitetty tai /media/win_F on varattu
mount: tiedoston mtab mukaan /dev/sda4 on liitetty pisteeseen /media/sda4
markku@Markku-01:~$

Tuloksena on, että win_F-kansio on aivan tyhjä! Mulla on siis nuo win ntfs osiot kokonaan eri kovalevyllä joka on vielä s-ata -levy, ja sieltä yhtä osiota haluaisin käyttää myös ubuntussa, voisko s-ata vaikuttaa jotain asiaan?? Sen verran ymmärsin, että taitaa aiemmat mounttaus-yritykset nyt sotkea, eli miten puran kaikki aiemmat mounttaukset ja aloitan puhtaalta pöydältä (Tähän ratkaisu jo löydetty)



Alkaa tuntumaan jo epätoivoiselta, kun ei 10 vuoden windows -käytön jälkeen meinaa tajuta näitä juttuja ollenkaan.... muuten tuntuu tosi hienolta nyt kun on ns. löytänyt linuxin, tulee ihan uutta puhtia atk-harrastamiseen...tulee mieleen vanhat dos -ajat, hehee...

Kiitokset avusta jälleen jo etukäteen!



Edit: No niin, nyt on sählätty lisää tän mounttaus-asian puitteissa ja sen verran olen nyt ymmärtävinäni, että syys siihen miksei mun win_F kansiossa näy mitään, johtuu siitä että itse mounttaus on tod. näk. onnistunut, mutta mun windows -osioista ei näköjään näy Ubuntulle muutakuin se, paljonko niillä on tyhjää tilaa.

Eli toivottavasti tämä ei nyt ole liian vaikeasti selitetty, mutta tosiaan mun työpöydällä näkyy siis mun 4 windows osiota, (jotka ovat siis s-ata levyllä ja Ubuntu on kokonaan erillisella IDE-levyllä). Jokaisen osion koko on yhtä paljon kuin niillä levyillä on windows-puolella tyhjää tilaa!!!!!! Pääsen siis näkemään osioiden tilamäärän, mutta oikeudet ei riitä oletuksena niiden sisällön tarkasteluun. (Oikeuksien määrittelyyn olen jo ohjeet myöskin löytänyt).

Eli nyt kysymys kuuluukin:            miten saan windows osioiden koko tilamäärän, eli tiedostotkin näkymään ?????

Taidan olla toivoton tapaus..... :'( Olen ikuisesti kiitollinen jos joku osaa auttaa !!!!
« Viimeksi muokattu: 11.01.06 - klo:23.55 kirjoittanut Mynthon »

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #4 : 12.01.06 - klo:00.09 »
Pistäppä päätteeseen komento:
Koodia: [Valitse]
fdisk -l
Ja kato listasta millä osiolla on windowsosio. Ja mounttaa se osio niin kuin on neuvottu.

EDIT: jaha taas unohdin että mulla on root-terminaali käytössä eli sudo fdisk -l
« Viimeksi muokattu: 12.01.06 - klo:00.49 kirjoittanut tuke81 »
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #5 : 12.01.06 - klo:01.01 »
Pistäppä päätteeseen komento:
Koodia: [Valitse]
fdisk -l
Ja kato listasta millä osiolla on windowsosio. Ja mounttaa se osio niin kuin on neuvottu.

EDIT: jaha taas unohdin että mulla on root-terminaali käytössä eli sudo fdisk -l


Jees! Katsottu on. Mutta ei tästä tule hullua hurskaammaksi. Tällaiselta näytti:

markku@Markku-01:~$ sudo fdisk -l
Password:

Levy /dev/hda: 10.2 Gt, 10262568960 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 1247 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/hda1               1          61      489951   82  Linux swap / Solaris
/dev/hda2              62        1247     9526545   83  Linux

Levy /dev/sda: 120.0 Gt, 120034123776 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 14593 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1   *           1        1275    10241406    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            1276        3825    20482875    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3            3826        8924    40957717+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda4            8925       14593    45536242+   7  HPFS/NTFS
markku@Markku-01:~$


Eli tää listaushan vaan näyttää ne samat osiot jotka mä nään työpöydällä tai tiedostonhallinnassa muutenkin. Eli tuon sda4 -osion olen siis mountannut kuten yllä mainitsin, mutta kun siellä ei näy muuta kuin tyhjää tilaa saman verran kuin siellä sitä tyhjää tyhjää tilaa on windowsissakin. Tässä tapauksessa siis n. 17 gt kun sen pitäisi olla yhteensä n. 45 gt. ????

Eli olisko mulla mennyt alunperinkin jotain pieleen ubuntua asennettaessa??
« Viimeksi muokattu: 12.01.06 - klo:01.03 kirjoittanut Mynthon »

tevaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #6 : 12.01.06 - klo:08.18 »
Pistäppä päätteeseen komento:
Koodia: [Valitse]
fdisk -l
Ja kato listasta millä osiolla on windowsosio. Ja mounttaa se osio niin kuin on neuvottu.

EDIT: jaha taas unohdin että mulla on root-terminaali käytössä eli sudo fdisk -l


Jees! Katsottu on. Mutta ei tästä tule hullua hurskaammaksi. Tällaiselta näytti:

markku@Markku-01:~$ sudo fdisk -l
Password:

Levy /dev/hda: 10.2 Gt, 10262568960 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 1247 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/hda1               1          61      489951   82  Linux swap / Solaris
/dev/hda2              62        1247     9526545   83  Linux

Levy /dev/sda: 120.0 Gt, 120034123776 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 14593 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1   *           1        1275    10241406    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            1276        3825    20482875    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3            3826        8924    40957717+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda4            8925       14593    45536242+   7  HPFS/NTFS
markku@Markku-01:~$


Eli tää listaushan vaan näyttää ne samat osiot jotka mä nään työpöydällä tai tiedostonhallinnassa muutenkin. Eli tuon sda4 -osion olen siis mountannut kuten yllä mainitsin, mutta kun siellä ei näy muuta kuin tyhjää tilaa saman verran kuin siellä sitä tyhjää tyhjää tilaa on windowsissakin. Tässä tapauksessa siis n. 17 gt kun sen pitäisi olla yhteensä n. 45 gt. ????

Eli olisko mulla mennyt alunperinkin jotain pieleen ubuntua asennettaessa??

Joo, mulla tulee ihan samanlainen rimpsu, ja Wintossan levyiltä näkyy vain vapaana oleva tila.
Eli samaa minäkin epäilen, että onkohan ubuntua asennettaessa mennyt jokin peruuttamattomasti pieleen.
Siitä seuraakin seuraava kysymys, että miten poistaa Ubuntu, ja onko ensin poistettava Grub ja miten, jos Ubuntun poistaa ja yrittää asentaa uudelleen.

Näillä eväillä vastauksia odotellen??

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #7 : 12.01.06 - klo:10.11 »
Eli siis teillä on windous sata-levyillä. Ongelma lienee juuri tämä sata -levyn tuki. Eli käytännössä ongelma on siinä että konetta käynnistäessä sata -tuki käynnistyy myöhemmin kuin fstab ladataan. Voitte kokeilla mountata sata levyjä manuaalisesti näin:
Koodia: [Valitse]
sudo umount /media/mihinkansioonnytsatuitmountaamaan_fstabissa
mount /dev/sda4 /media/joku_kansio
huomaa että joku_kansio pitää ensin tehdä. Lisää aiheesta on käyty täällä SATA levyn mountaaminen buutissa onkin sitten jo kovemman säätämisen takana. Mutta jos käsin mounttaus onnistuu ei sekään ole  mahdotonta.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #8 : 12.01.06 - klo:10.48 »
Eli siis teillä on windous sata-levyillä. Ongelma lienee juuri tämä sata -levyn tuki. Eli käytännössä ongelma on siinä että konetta käynnistäessä sata -tuki käynnistyy myöhemmin kuin fstab ladataan. Voitte kokeilla mountata sata levyjä manuaalisesti näin:
Koodia: [Valitse]
sudo umount /media/mihinkansioonnytsatuitmountaamaan_fstabissa
mount /dev/sda4 /media/joku_kansio
huomaa että joku_kansio pitää ensin tehdä. Lisää aiheesta on käyty täällä SATA levyn mountaaminen buutissa onkin sitten jo kovemman säätämisen takana. Mutta jos käsin mounttaus onnistuu ei sekään ole  mahdotonta.

Kiitos tuke81!!!!

Tätähän minä jo epäilinkin, että se johtuu tuosta sata-levystä. Käsin mounttaus näköjään onnistuu. Nyt alankin sitten seuraavaksi siihen kovempaan säätämiseen, että saan sata-levyn mountaamaan buutissa. Mä alan ihan oikeasti jo nauttia tästä.  ;) Pitkästä aikaa on taas jotain haasteellisuutta mikroilussa Ubuntun myötä, tähän ei microsoft pysty...hehee  ;D

tevaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #9 : 13.01.06 - klo:08.44 »
Eli siis teillä on windous sata-levyillä. Ongelma lienee juuri tämä sata -levyn tuki. Eli käytännössä ongelma on siinä että konetta käynnistäessä sata -tuki käynnistyy myöhemmin kuin fstab ladataan. Voitte kokeilla mountata sata levyjä manuaalisesti näin:
Koodia: [Valitse]
sudo umount /media/mihinkansioonnytsatuitmountaamaan_fstabissa
mount /dev/sda4 /media/joku_kansio
huomaa että joku_kansio pitää ensin tehdä. Lisää aiheesta on käyty täällä SATA levyn mountaaminen buutissa onkin sitten jo kovemman säätämisen takana. Mutta jos käsin mounttaus onnistuu ei sekään ole  mahdotonta.

Kiitos tuke81!!!!

Joo kiitos minunkin puolestani. Ratkaisin asian niin, että poistin ubuntun ja asensin uudelleen. Levyn osioinnissa tein valinnan " "suurin yhtenäinen vapaa tila". Asennus meni loistavasti läpi ja asennuksen jälkeen ubuntu käynnistyi kevyesti.
Hain diskmounterin komennolla
cd
wget http://www.ubuntulinux.nl/files/diskmounter

ja haun jälkeen käsky
sudo bash diskmounter

Tämä mounttasi kaikki koneella olevat osiot ja koko windows osio on käytettävissä.

Näin meikäläisellä. Nyt vielä asettelen vähän grubia.



Tätähän minä jo epäilinkin, että se johtuu tuosta sata-levystä. Käsin mounttaus näköjään onnistuu. Nyt alankin sitten seuraavaksi siihen kovempaan säätämiseen, että saan sata-levyn mountaamaan buutissa. Mä alan ihan oikeasti jo nauttia tästä.  ;) Pitkästä aikaa on taas jotain haasteellisuutta mikroilussa Ubuntun myötä, tähän ei microsoft pysty...hehee  ;D

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Vieläkin ongelmia Windows tiedostojen kanssa
« Vastaus #10 : 13.01.06 - klo:13.01 »
33333




Kiitos tuke81!!!!

Joo kiitos minunkin puolestani. Ratkaisin asian niin, että poistin ubuntun ja asensin uudelleen. Levyn osioinnissa tein valinnan " "suurin yhtenäinen vapaa tila". Asennus meni loistavasti läpi ja asennuksen jälkeen ubuntu käynnistyi kevyesti.
Hain diskmounterin komennolla
cd
wget http://www.ubuntulinux.nl/files/diskmounter

ja haun jälkeen käsky
sudo bash diskmounter

Tämä mounttasi kaikki koneella olevat osiot ja koko windows osio on käytettävissä.

Näin meikäläisellä. Nyt vielä asettelen vähän grubia.

Lainaus

Onko sulla Tevaja siis windows IDE vai SATA-levyllä? Kaisesta päätellen se on IDE-levy?