Kirjoittaja Aihe: Äänet toimivat vain joissain ohjelmissa  (Luettu 2369 kertaa)

muke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Äänet toimivat vain joissain ohjelmissa
« : 25.03.07 - klo:10.26 »
Olen kokeilut sekä ubuntua, että kubuntua, joka on koneellani nyt. Kummassakin on sama ongelma, äänet toimivat joissakin ohjelmissa, mutta esimerkiksi järjestelmän äänet eivät kuulu.  Amarok soittaa äänicd:t, mutta KsCD ei soita.  Netistä imuroitujen videoiden äänet kuuluvat (kaffeine tai totem), mutta Flash Playerissa (YouTube), ei äänet toimi. Minulla oli aikaisemmin siis ubuntu, jossa oli sama ongelma. Pari viikkoa sitten asensin ubuntun tilalle kubuntun, mutta ongelma sis pysyy. Täällä on joku kysellyt mielestäni samaa asiaa, mutta tästä ei ollut ainakaan minulle apua.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8208.0

Äänikortti on tällainen halpa Sinovoicen usb-tikku http://www.ostokset.fi/pd/f686c905/.

Muke


MUKE

perskurkkana

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Äänet toimivat vain joissain ohjelmissa
« Vastaus #1 : 15.12.07 - klo:17.57 »
Mulla on myös ongelmana se, että Flash Player ei toista ääniä.

jarih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Äänet toimivat vain joissain ohjelmissa
« Vastaus #2 : 15.12.07 - klo:22.53 »
Kokeile tuota ohjetta, tuohon tapaan mulla lähti pelittämään:
http://www.uusitalo.info/vdr/ubuntu-dapper/

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Äänet toimivat vain joissain ohjelmissa
« Vastaus #3 : 16.12.07 - klo:17.27 »
Itsellä tapahtuu tätä äänten katoamista silloin kun esim firefoxilla avaa jonkun java ikkunan. Tällöin javaikkuna "varaa" äänikortin itselleen jolloin esim xmms ei pysty soittamaan musiikkia. Ratkaisuna toimii se että avaa xmms ennen tätä javaikkunaa :D

Tosin tuon pystyy kiertämään jotain konffia muokkaamalla, en vaan ole jaksanut vaivautua :P

jarih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Äänet toimivat vain joissain ohjelmissa
« Vastaus #4 : 16.12.07 - klo:18.16 »
Tuo lisäkonffaus varmaankin liittyy tiedostoihin:

/etc/asound.conf
~/.asoundrc

Foorumilta löytyy ohjeistusta noidenkin tekoon ja Googlettamalla löytyy lisää aiheesta. Wiki-sivustoilta mm. löytyy opuksia, joihin tutustumalla pääsee alkeista alkaen sisälle miten mikäkin toimii. Tiedostojen sisältö on laitekohtaista ja varmaankin täysin 100% kopioitavaa ei löydy. Näin ainakin itse huomasin ja jouduin hiukan tutkiskelemaan ja testailemaan. Mulla oli kuitenkin oleellista, että poistin ESD:n käytöstä kokonaan, sitä ennen sain vain virheilmoituksia.

Yllä olevien tiedostojen konffauksen idea on siinä, että saadaan aikaiseksi  softapohjainen miksaus, joka antaa mahdollisuuden useiden äänilähteiden saman aikaiseen käyttöön.

Näillä asetuksilla sain omat äänet toimimaan, enkä toistaiseksi ole törmännyt yhteenkään toimimattomaan ohjelmaan:

Koodia: [Valitse]
pcm.!default {
type plug
slave.pcm "dmixer"
}

pcm.dmixer  {
type dmix
ipc_key 1024
slave {
    pcm "hw:0,0"
    period_time 0
    period_size 1024
    buffer_size 4096
rate 44100
}
bindings {
0 0
1 1
}
}
 
ctl.dmixer {
type hw
card 0
}

Foorumin gurut voivat opastaa tarkemmin..



Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Äänet toimivat vain joissain ohjelmissa
« Vastaus #5 : 17.12.07 - klo:13.26 »
Joo tollaselta se tiedosto näyttää mitä joskus tullut säädettyä. En ole siihen vielä koskenut tässä gutsyssä, mutta nytten kun se tuossa naaman edessä on niin eiköhän säädetä samantien kuntoon :)