Kirjoittaja Aihe: Liityn joukkoonne.  (Luettu 5742 kertaa)

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Liityn joukkoonne.
« : 03.01.06 - klo:11.54 »
Tervehdys!

Liitynpä nyt tällekin foorumille, ettei tarvitse aina kolmannella kotimaisella kysellä. Aloitin vuoden asentamalla Kubuntun (tosin homma on vieläkin kesken, sitä sun tätä tekemättä, vaikka peruskäyttökunnossa jo onkin). Linuxia olen käyttänyt nelisen vuotta, tosin en pelkästään (työpaikalla ei ikimaailmassa vaihdeta >:( ) ja mies on hoitanut admin-puolen täysin. Tämä on tarkoitus hoitaa ihan itse. Ehkäpä, kun tuo oppii hoitamaan itse, järkkään vielä kannettavaankin rinnalle Linuxin... Kubuntu kun taisi konffata sambankin, niin että pääsen varmuuskopsimaan kiintolevyn ennen partitiointia.

See you later alligator!

[Edit] Huomasin yhdestä ketjusta, että näköjään ikivanhakin kannettavani saattaisi jaksaa Linuxin graafisena (DamnSmallLinux). Jaksaisikohan sitä niin pitkälle vielä joskus, ihan vain huvin vuoksi... Toistaiseksi olen adminina kyllä aloittelija.
« Viimeksi muokattu: 03.01.06 - klo:11.57 kirjoittanut Lady Owl »
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #1 : 03.01.06 - klo:13.55 »
Tervetuloa vaan tänne. Minäkin olen uusi täällä. Oma linux-kokemus ei noin pitkä sentään ole, vasta noin 1kk. Mutta uutta opitaan koko ajan.  ;D
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #2 : 07.01.06 - klo:23.47 »
 ;D Hei mut sähän oot jo pitkällä. Joten totta kai osaat ja opit.

Sillä mä oon vielä rankemmin vasta-alkaja, mä vasta haaveilen ja käytän linux - ohjelmien windows versioita win 98 kanssa. 8)
Ja ubuntun asennan kun saan haaveeni täyttymyksen d-code M30 kaikilla mausteilla ja ubuntu linux siihen ilman windowsia rinnalla. Joten sä oot jo pitkällä. ::)


Lämmintä valoa ja mausteisia linux hetkiä!
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #3 : 08.01.06 - klo:12.28 »
Tervetuloa joukkoon!

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #4 : 12.01.06 - klo:05.58 »
Tervehdys täältäkin!

Windowsin viimeaikaisten ja lisääntyvien haavoittuvuuksien myötä olen yhä enemmässä määrin minäkin alkanut kiinnostumaan Linuxsista.
Olen jo "isoisä-iässä", mutta tietokoneiden kanssa jo "värkkäillyt" vuosia. Kielitaitoni (englannin) on lähes olematon ja siksipä tuo "värkkäily" on tapahtunut enempi yrityksen ja erehdyksen kautta. Mutta jotain oppia on tarttunut henkilökohtaiselle kovollekin  :D

Olen jonkin aikaa seurannut näitä keskusteluja ja todennut niiden vilisevän sellaisia sanoja,  käsitteitä ja teknisiä termejä, jotka eivät heti aukene, jos täysin koskaan.

Siis,   minustakin Linux-käyttäjä?

Miten aloittaa? Kuinka paljon Linux antaa anteeksi virheitä?

Koneeni:

Keskusmuisti:  128 Mt  SDRAM PC-133
Emolevy:             Gigabyte
Kiintolevy:           20 Gt DMA-66 (josta käytössä n. 40% )
Näytönohjain:    8 Mt AGP
CD-ROM             48X
Käyttöjärjestelmänä M$  Win 88 SE FIN

Toistaiseksi toimin ISDN:n yhteyden takaa, nopeudella 128k max.

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #5 : 12.01.06 - klo:10.07 »
Koneeni:
Keskusmuisti:  128 Mt  SDRAM PC-133
Emolevy:             Gigabyte
Kiintolevy:           20 Gt DMA-66 (josta käytössä n. 40% )
Näytönohjain:    8 Mt AGP
CD-ROM             48X
Käyttöjärjestelmänä M$  Win 88 SE FIN
Toistaiseksi toimin ISDN:n yhteyden takaa, nopeudella 128k max.
Prosessorityyppi jäi mainitsematta ja käyttöjärjestelmäkin on minulle vieras mutta varmaan tarkoitit Win98 SE:tä. Veikkaan että vehje on jotain Pentium 2- alle 500MHz tasoa.

Vehkeesi pyörittäisi ihan hyvin työpöytälinuxia jos olisi osaava asentaja. Aloittelijalle ubuntun-perusasennus tuottaa todennäköisesti pettymyksen.
Oletus-työpöytä näkymä (Gnome) tahmaa pahasti, bootti kestää yms...

Win98 SE:hen tulee vielä päivityksiä joten päivitykset kuntoon, lataat firefox:n selaimeksi, käytät sähköpostiin thunderbirdiä niin luulisi tuolla olevan turvassa.

Jos rahaa riittää ja tietoturva-asiat huolettaa niin kannattaa tutustua apple:n tuotteisiin. Esim. mac-ministä saa loistavan olohuonepaketin ja vehje toimii ihan suomen kielellä.

Jos taasen haluat kokeilla linuxia niin tuo englanninkielen taidon huonous saattaa nousta kynnyskysymykseksi. Väkisinkin vaaditaan hieman ohjeiden luku taitoa englanniksi. Itse käyttö varmasti sujuu mutta asennus ja alkusäätö voipi olla pelkällä foorumiavulla hankalaa.

puppy-linux, damn small linux, vector linux sopivat hyvin tuollaiseen vanhempaan koneeseen.

Ubuntulla jos lähdet liikkeelle niin asennuksen jälkeen pitäisi saada vehkeeseen asennettua joku kevyempi ikkunamanageri. Esim.
https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu

Xubuntu tarjoaa jo valmiin kevyemmän ympäristön mutta sekin vaatii englannin kielen taitoa.

Tarkoitus ei ollut lannistaa vaan hieman varoitella mahdollisista vastaan tulevista ongelmista.

Jos uutisryhmät on tuttuja niin sfnet.atk.linux ja sfnet.atk.linux.asennus ryhmiin kannattaa tutustua.

Liikkeelle lähtö. Hmmm jos sinulla ei ole polttavaa cd-asemaa niin sitten noihin eri versioihin tutustuminen on vaikeaa. Ubuntun sivuilta saa tilattua asennus cd:tä ilmaiseksi. Samoin huuto.net:stä saa cd:tä osteltua omakustannehintaan.

Asennuksessa pitää sinun osioida linuxille about puolet kovalevystä. Windowssia ei kannata jyrätä ylitse koska joudut varmasti verkosta ettimään lisäinfoa jos/kun asennus ei mene ihan nappiin.

ISDN-laitteiden toiminnasta linuxissa minun kokemukset ovat 4 vuoden takaa joten en ole varma miten hyvin jakeluiden asennusohjelmat pelaavat nykyisin. Ennen muinoin sisäisten korttien kanssa piti hieman tapella että ne sai toimimaan. Nykytilanteesta voi joku viisaampi kertoa enemmän.





« Viimeksi muokattu: 12.01.06 - klo:10.19 kirjoittanut T.M »

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #6 : 12.01.06 - klo:16.29 »

Prosessorityyppi jäi mainitsematta ja käyttöjärjestelmäkin on minulle vieras mutta varmaan tarkoitit Win98 SE:tä. Veikkaan että vehje on jotain Pentium 2- alle 500MHz tasoa.


Niinpä jäi mainitsematta! Se on Intel Celeron 700 MHz
Ja kyllä "susikasista" käyttöjärjestelmänä on kysymys.

Selain- ja sähköpostiohjelma ovatkin jo suosittelemiasi.

Kiitos kuitenkin varovaisesta rohkaisusta.

Yritän perehtyä asiaan!

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #7 : 12.01.06 - klo:16.36 »
Koneeni:

Keskusmuisti:  128 Mt  SDRAM PC-133
Emolevy:             Gigabyte
Kiintolevy:           20 Gt DMA-66 (josta käytössä n. 40% )
Näytönohjain:    8 Mt AGP
CD-ROM             48X
Käyttöjärjestelmänä M$  Win 88 SE FIN
Toistaiseksi toimin ISDN:n yhteyden takaa, nopeudella 128k max.
Hommaa vaikka huuto.netistä toinen mokoma muistia tai vaikka 256MB niin ubuntu pyörisi paremmin. Niin juu ja pistä vaikka myös toinen kiintolevy niin et niin helposti sotke Windowsia (kokemusta on). Aina voi tietysti käydä mitä vaan. Mutta noin minimoidaan riskit.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #8 : 12.01.06 - klo:18.32 »
Jos on noinkin kova kone niin ubuntu pyörii ihan perusasennuksellakin aika mukavasti. Meillä on kotona yks 466 - Celeron ja 3XX muistia, ja se otimii ihan ok gnomellakin.

Lisämuisti lienee todellakin tarpeen, mutta, kuten jo sanottu, se on aika lailla edullistakin nykyään. Tuolla koneella pärjää vielä vuosia, jos se ei hajoa. :)

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #9 : 12.01.06 - klo:19.22 »
Lisämuisti lienee todellakin tarpeen, mutta, kuten jo sanottu, se on aika lailla edullistakin nykyään. Tuolla koneella pärjää vielä vuosia, jos se ei hajoa. :)

Ikäähän koneella jo on n. 5 v.  Saaneeko sopivaa muistia enää mistään?

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Liityn joukkoonne.
« Vastaus #10 : 12.01.06 - klo:19.24 »
Käytettynä huuto.netistä saa parhaiten.  :)
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm