Kirjoittaja Aihe: Käyttöoikeudet  (Luettu 1513 kertaa)

Masaone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Käyttöoikeudet
« : 01.06.08 - klo:21.07 »
Kokeilin etsiä apua kysymykseen mutta en löytänyt oikein kunnon vastausta foorumilta. Eli olen asentanut nvidia X server settings ohjelman että saan läppärin näytöltä tft näytölle kuvan, mutta se ei suostu tallentamaan xorg.conf tiedostoon mitään. Jostain olin lukevinani että tähän tarvitsee root tunnuksia? Tuli jo selväksi että root tunnuksilla ei pääse graafisesti sisään, ja päättellä voi mennä root tunnuksilla, mutta pitääkö mun sitten käsin muokata tuota xorg.conf tiedostoa että saan asetukset jäämään? Tuntuu jotenkin hassulta että ei voi tallentaa näytön asetuksia ilman hirveää kikkailua. Samaan hengenvetoon vastaava että en voi korvata erästä tiedostoa fontti hakemistossa kun oikeudet puuttuvat, eli root:lla sisään?

oQuQo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Käyttöoikeudet
« Vastaus #1 : 01.06.08 - klo:21.15 »
Tämä auttanee:
http://wiki.ubuntu-fi.org/xorg_conf

Linkin takaa löytyy muutenkin ongelmaasi koskien hieman lisämateriaalia. Kannattaa siis lukea huolella läpi.

Root-oikeudet saat, kun avaat kyseisen tiedoston päätteessä seuraavalla komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Tämä siis avaa xorg.conf-tiedoston, jolloin pystyt sekä muokkaamaan sitä että tallentamaan sen.
« Viimeksi muokattu: 01.06.08 - klo:21.18 kirjoittanut oQuQo »