Kirjoittaja Aihe: Suljenko vai sammutanko?  (Luettu 1933 kertaa)

Turre-koira

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Suljenko vai sammutanko?
« : 28.11.07 - klo:13.51 »
Tämä taitaa olla tyhmä, jopa uusavuton kysymys, mutta: käytän läppäriä 2-3 kertaa päivässä 1-2 tuntia kerrallaan ja tapaan laittaa sen lepotilaan (hibernate) käyttökertojen välille ja sammuttaa (shut down) yöksi. Onko tämä viisain ja vastuullisin eli ympäristö- ja laiteystävällisin vaihtoehto (ja jos ei, miksei)?


PS erittäin tyytyväistä Ubuntun käyttöä, tosin ehkä ei-niin-tehokäyttöä, on nyt kertynyt reilut kaksi kuukautta: kerran tosin läppäri ei herännytkään talviunilta kunnolla, vaan näyttö pysyi pimeänä ja tuuletin hyrisi täysillä, kunnes sammutin laitteen.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Suljenko vai sammutanko?
« Vastaus #1 : 28.11.07 - klo:14.18 »
Itse käytän suspendia, joka on huomattavasti nopeampi kuin hibernate (hibernaten nopeus, joissain tapauksissa jopa hitaampi kuin normi-buutti). Koneen sammutan noin kerran parissa kuukaudessa, päivitysten asentamisen vuoksi.
Hibernate ei käytä akkua lainkaan, joten en näe mitään syytä bootata konetta ainakaan energiasyistä. Suspend käyttää jonkin verran virtasta muistinvirkistykseen, mutta oma koneeni pysyy 3-4 vuorokautta täydellä akulla torkkumassa. Kompensoin sitten sammuttelemalla valoja enemmän.

Tuota heräämättä jäämistä on tapahtunut itsellänikin, mutta olen paikallistanut sen niihin kertoihin kun olen laittanut koneen nukkumaan ja nukkumaan menon aikana irroittanut koneen verkkovirrasta.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.