Muut alueet > Muut käyttöjärjestelmät ja Linux-jakelut

Fedora live cd ongelma

(1/2) > >>

mekki:
Mulla on sellainen ongelma että kun yritän saada fedora 8 live juttua pelittään koneessa jossa on käyttiksenä red hat. tuo fedora latautuu koneeseen mutta se mennee teksti tilaan. tulee teksti localhost login.
millä pääsen tästä eteenpäin

Tiedän olen ehkä tyhmin linuxin asentaja mutta joskus se tarttee opetella. Ei sitä muuten opi.

eGetin:
kokeile ctrl+alt+ f-näppäimiä räpläät, jos ei muuten niin etsi jostain (vaikka red hatissa) sen live-cd:n tunnukset ja kirjaudut niille jonka jälkeen loitsit startx.

muep:

--- Lainaus käyttäjältä: mekki - 14.11.07 - klo:19.03 ---Mulla on sellainen ongelma että kun yritän saada fedora 8 live juttua pelittään koneessa jossa on käyttiksenä red hat. tuo fedora latautuu koneeseen mutta se mennee teksti tilaan. tulee teksti localhost login.
millä pääsen tästä eteenpäin

--- Lainaus päättyy ---
Eli koneessa on jo ennestään (ollut?) Red Hat? Toimiko se ongelmitta?

Minkälaiset osaat tietokoneessa on? Mikä näytönohjain? (Ei tarvitse kaikkea osata vastata, mutta mahdollisimman hyvin)
Saitko sen LiveCD:n asennettua? Toimiko sitä asennettaessa grafiikkatila, vai jouduitko tekstitilassa asentamaan?

Tuo localhost login on tekstitilan kirjautumiskehote, josta voidaan kirjautua koneelle antamalla sille oikea käyttäjätunnus ja salasana. Tunnukset ja salasanat pitäisi olla luotu asennuksen yhteydessä. Vähintään pääkäyttäjän eli rootin salasana kysytään kyllä Fedoran asennusohjelmassa. Koeta kirjoittaa tunnukseksi root ja salasanaksi asennuksen yhteydessä määräämäsi salasana. Salasanaa kirjoitettaessa ruudulle ei tule mitään tähtiä tai vastaavaa, mutta kirjautumisohjelma lukee näppäimistöä siitä huolimatta.

Jos onnistut kirjautumaan root-käyttäjällä sisään, aja seuraava komento:

--- Koodia: ---system-config-display
--- Koodi päättyy ---

Tekstitilassa root-käyttäjä voi sammuttaa koneen komennolla halt. Uudelleenkäynnistys tapahtuu komennolla reboot.

--- Lainaus ---Tiedän olen ehkä tyhmin linuxin asentaja mutta joskus se tarttee opetella. Ei sitä muuten opi.

--- Lainaus päättyy ---
Melko epätodennäköisesti olet tyhmin Linuxin asentaja. Alkuun uudet asiat ovat outoja, ei sille mitään voi. Kokeilemalla oppii, ja kysyminen nopeuttaa usein tulosten saamista.

mekki:
koneessa oli red hat ja se toimi.

osista en sen paremmin tiedä. kone on vanha mutta mulle uusi.
se live cd:een asennus loppuu siihen kohtaan jonka aikaisemmin kerroin. kokeilin kirjoittaa siihen että fedora tunnukseksi ja sen jälkeen startx jolloin pääsin pikkusen eteenpäin eli grafiikka tilaan eli live cd on koneessa. Nyt työpöydällä on kuvake että install to hard disk. painoin siitä tottakai mutta kone on ladannut sitä kohta vuorokauden.

onko olemassa installointi cd:tä joka ei lataa ensin tota live juttua.

muep:
Liekköhän vanhakin se kone? Tuo asennusohjelma hitaus kuulostaa vähän muistin loppumiselta. Fedoran asennus kuulemma vaatii ainakin sen 256 megatavua keskusmuistia, mikä varsinkin tuon LiveCD:n tapauksessa on ihan uskottava vaatimus. Asennettuna Fedora ei ole erityisen raskas jakelu, mutta oletuksena siinä on aika paljon ohjelmia käytössä.

Jos Fedora osoittautuu liian raskaaksi jakeluksi, niin esimerkiksi Debian on oikein hyvä jakelu, jonka saa helposti asennettua vähän vanhempaankin koneeseen. Ubuntukin on toki hyvä vaihtoehto, mutta ehkä vähän uudemmille koneille suunnattu. Senkin silti saa asennettua alternate-asennuslevyiltä suunnilleen samoilla laitteistovaatimuksilla kuin Debianinkin.

Keskusmuistin määrä näkyy useissa tietokoneissa niissä BIOSin näyttämissä alkuteksteissä, mitä käynnistettäessä näytöllä vilahtaa. Lisäksi tämän voi tarkistaa siellä tekstitilassa vaikka näin:


--- Koodia: ---free -m
--- Koodi päättyy ---

total- sarakkeessa näkyy muistin kokonaismäärä megatavuissa. Sen voisit tänne kertoa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta