Kirjoittaja Aihe: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia  (Luettu 11936 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« : 13.11.07 - klo:21.09 »
Tuli mieleen pistää tällainen topic kun ollaan kärsitty nettiongelmista nyt karkeasti kuukauden verran. Täällä siis 2/512 nettiliittymä, joka katkoo ihan sairaalloisen paljon yhteyttä. Tulipa tuossa mieleen kokeilla Opensusea ja aloitin sen dvd imagen lataamisen ja huikeat 30Mt kerkesi tulla, ennenkuin yhteys katkesi. Tällä hetkellä TW-EA716:n ATM-yhteyskohta kertoo
Rx paketit n. 400 000, joista virheellisiä n. 3 000
Tx paketit n. 330 000, joista virheellisiä n. 1 000

En todellakaan tiedä juuri mitään nettiyhteyksistä, mutta eikö noita virheellisiä paketteja ole suhteellisen paljon? Ainakin kerran vastaavasti oli kolme miljoonaa Rx pakettia, joista alle neljäsataa oli virheellisiä...

Olen ollut palveluntarjoajaan yhteydessä kolmisen kertaa ja kahdella niistä on aluksi kyselty, että olenko asettanut modeemiin aikakatkaisun tms. ja yrittäessäni kertoa ongelmasta asiaan luvataan paneutua ja säätää jotain asetuksia. Ongelma vaan jatkuu ja yleensä toisen lähetetyn sähköpostin jälkeen ei postiin enää vastata. Modeemin olen asettanut tehdasasetuksille kuten ISP peräti vaivautui kertomaan, paljoa muita ohjeita ei ole tullut.

Alkaa kovin närästämään kun modeemin tapahtumaloki täyttyy seuraavista  >:(

Tapahtumaloki
Lainaus
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 06:54:49
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 20:35:30
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 20:36:06
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 21:47:24
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 21:48:01
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 21:48:07
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 21:48:25
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 21:50:13
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 21:50:29
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 23:04:52
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 23:04:57
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 23:05:26
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 23:35:41
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 23:35:57

Nettiyhteys menisi samantien vaihtoon jos vaihtoehtoja vain olisi. Onko kaikki "palveluntarjoajat" yhtä hankalia, kokemuksia? Kohta alan olla siinä vaiheessa, että lähden henkilökohtaisesti lähimpään palvelupisteeseen jututtamaan palveluntasosta jonkun kanssa kasvotusten ja varmasti katson että asiakkaita on liikkeessä mahdollisimman paljon. Kait nyt perhana kuukauden sisällä ja useammalla yrityksellä pitäisi saada palvelua. Laitoin tänään(kin) sähköpostia ja nyt liitin pari screenshottia kun heitä puhelimitse tuntunut asia kiinnostavan lainkaan. Eivätkä tunnu uskovan että ongelma on hyvin satunnainen, joku päivä menee ihan hyvin ja saa vaikka kuinka ison tiedoston ladattua koneelle, mutta toinen ääripää on tosiaan että n.30Mt kohdalla yhteys katkeaa. Eniten ehkä asiassa närästää se, että ensimmäisellä valituskerralla he eivät ilmeisesti uskoneet tuota ongelmaa ja lähettivät linkin mistä ladata n.4Gt tiedosto koneelle, joka siis suoraan heidän palvelimellaan. Tämä ei siis onnistunut ja ongelmasta kun kyselin uudestaan ei enää vastausta kuulunut. Ongelma on siis täysin sama kolmella tietokoneella (joissa kaikissa windows ja ubuntu), sekä Ps3:lla. Ps3:lla lievimmin se kun osaa jatkaa latauksia, mutta toki heittää palvelusta välillä pihalle, että tuskin vika on tietokoneissa. Ai niin tuossa viime vai toissa viikolla nettiyhteys ei toiminut kahteen päivään lainkaan vaikka mitä teki. Soitin ja kysyin että miksi noin pitkä katkos ja hetken ihmettelyn jälkeen tuumasivat, että linjan näkyy olevan päällä ja mutta päättivät käynnistää jotain uudelleen ja saman tien modeemi alkoi toimimaan. Kysyin taas, että liittyykö tuo häiriö nyt näihin muihin ongelmiin ja taas mutistiin että asiasta laitetaan viestiä eteenpäin ja yllättäen tästäkään ei ole sen koomin kuulunut mitään.

Eikö tällaisissa tapauksissa yleensä lähetetä mies osoitteeseen, mittamaan linjat tms???

Närästää, närästää kovin paljon.... Olen ollut kärsivällinen ja käyttäytynyt hyvin yhteydenotoissa. Kohta se loppuu.
 >:( >:(
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:21.14 kirjoittanut qwertyy »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #1 : 13.11.07 - klo:21.30 »
Ymmärrän että närästää! Vaan et kerro mokoman ketku-ISP:n nimeä...
Mutta me elämme tämän osalta vapaassa Suomessa: voit valita esim. Soneran, missä hyvänsä oletkin.
(ellet sitten ole jossakin "suljetussa" ympäristössä)
Sonera toimii. No, jos se nykyinen ISP nyt on Sonera, niin sitten se ei auta. Mutta en usko että on, koska Soneran asiakaspalvelu ja toiminta yleensäkin ansaitsee (vuosien kokemuksella) ison papukaijamerkin.

Mainostustako, ei suinkaan, se vaan toimii hyvin.
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:21.32 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #2 : 13.11.07 - klo:21.57 »
Sonera toimii.

Kyllä täällä ainakin pätkii taajaan :) Yleensäkin kaikista ISP:istä ja operaattoreista on eri ihmisillä hyviä ja huonoja kokemuksia. Lisäksi kun nämä "isotkin" tahot kuten Sonera ja Elisa ovat viime vuosina irtisanoneet sadoittain teknistä henkilöstöään niin tuntuu että ihan oikeasti sujuvaa teknistä toimintaa ei kovin monelta voi odottaa.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #3 : 13.11.07 - klo:22.10 »
Ei Soneraa, silloin kun meillä se oli, se pätki, ja muutenkin hieman arsesta oli tuen kanssa. Heti kun faija sai töiden kautta Elisan netin, niin johan rupesi toimimaan hyvin. On pätkinyt vain silloin kun windows-koneessa ollut virus, ja ollaan yhteys katki laitettu ettei mene enempää botnetti sitten hyökkäilemään, ja silloin kun Zyxel on seonnut.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #4 : 13.11.07 - klo:22.29 »
Hmm.. Vuosi pari sitten tänne ei kuulemma saanut esim. elisan liittymää lainkaan. Asustelen Keski-Pohjanmaalla ja aluellinen tarjoaja nyt siis käytössä ja yhteys on tänne hommattu melkein heti kun ADSL vaan oli saatavissa. Kännykkä liittymäni on Soneralta ja siellä puolella on mielestäni kyllä ihan jees asiakaspalvelu kun pari kertaa olen ollut sinne yhteydessä grps sähköposti jutuista.

Harmittaa. Silloin kun tuo nettiyhteys tänne hommattiin, niin se ei yltänyt ihan luvattuihin nopeuksiin vanhanaikaisten yhteyksien takia, mutta kun saivat kuitua tännepäin ja uusittua lähimmän keskuksen niin yhteydet toimivat pari kolme vuotta, niin hienosti kuin vain voi yhteydeltä odottaa. Modeemikin on vielä sama ja jostain ihmeen syystä nyt alkanut temppuilemaan. Mietiskellyt että voiko modeemi rikkoutua noin omituisesti, mutta varmaan aika epätodennäköistä? Tosin tuo telewell ei enää oikein iske kun kokeilin laittaa sen rautapalomuurin päälle ja hyökkäysten tunnistuksen päälle. Muutaman päivän päästä huomasin että google ei enää avautunut, kuten ei nettiautokaan. Sitten satuin katsomaan modeemin lokia ja katsoin pitkän liudan hyökkäyksen estoista ja huomasin että kaikissa oli sama ip. Tuli mieleen kokeilla sitten whois palvelulla mitä se sanoo ja google.com tuli vastaukseksi? Enkä itse ainakaan löydä tuon modeemin asetuksista blacklistin muokkausta, vain sen tyhjentämisen. En tiedä sitten lähettääkö tuo iGoogle/gmail jotain sellaista tietoa minkä tuo modeemi tulkitsee hyökkäykseksi tms.  ??? Kokeilin päivittää modeemin firmwarenkin uusimpaan, mutta eipä tuo vaikuttanut mitenkään. Muutenkin hiukan omituinen tuo modeemi kun ajattelin kokeilla tuota PS3:n nettipelejä ja monet niistä vaatisi porttien puhkomista oikein tosissaan, niin ajattelin sitten asettaa sen DMZ alueelle, mutta mutta vaikka asetan ps:n ip:n kiinteäksi ja yritän tarjota sitä DMZ valikkoon ja kyseinen ip on samassa valikossa modeemissa näkyvissä niin eipä vaan ilmesty DMZ listaan vaikka kuinka yrittää tallentaa asetuksia. Kokeilin MAC osoitettakin tyrkyttää, mutta ei sekään auttanut. Tuo DMZ tuli mieleen siis kun jostain syystä en saa UPnP:tä toimimaan tuon ps3:n kanssa, vaikka sen pitäisi sitä tukea. En kyllä itse järin enää kehu telewelliä ainakaan tuota kyseistä mallia. Käyttöliittymäkin on jo itsessään hyvin epäselvä.

Jonkin kommentin sain tuosta modeemista aiemmin, että olisi parempi kun yhdistäisi käyttäen automaattiasetuksia (adsl2 tms?) kuin nykyistä sen käyttämää (automaattisesti) g.dmt. Telewell on tehnyt tuosta modeemista jotain v2 versiota, jossa ilmeisesti eri piiri eikä siis päivitettävissä tuohon, se kyllä on adsl2:sta tukeva modeemi (mitä se nyt sitten tarkalleen tarkoittaakaan?). Yritin udella, että ovatko muuttaneet keskukseen rautaa/softaa joka voisi tuon aiheuttaa, mutta kun eivät kommentoineet siihenkään mitään...Huoh..

Hyvä ISP kun ei törmää ongelmiin :)

Jos viitsitte muuten kertoa kokemuksia modeemeistanne. En tiedä pitäisikö vaan ottaa riski ja tilata joku toinen Zyxel, Buffalo, Cisco (joku väitti että löytyy ihan normi käyttäjän modeemeitakin tuotteista?). Saisi mieluusti sisältää rautapalomuurin ja keskittimen ainakin kaksi verkkopiuhaliitäntää pitää löytyä modeemin sijainnin takia. Saa mainostaa jos oma modeemi tuntuu toimivan hienosti. Tosin ei pitäisi ajatella kyllä tätä vaihtoehtoa periaatteestakaan ennenkuin ISP:ltä saa varmuuden että vika on modeemissa....

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #5 : 13.11.07 - klo:23.05 »
Ei saanutkaan vuosi/pari sitten, mutta nyt saa, eli kyselepä uudelleen.

Vaan haukkuvat mokomatkin ketkut ;) Soneraa, joka on minulla toiminut vuosia täysin pätkimättä.
Noh, siinähän haukkuvat, pääasia on että minulla toimii! :)

Aikaisemmin oli Zyxel-modeemi (mallia en muista), joka toimi lähes ongelmitta. Siinä oli 4 porttia ja muurit yms.
Joskus piti resetoida oletusasetuksiinsa, mutta ne kerrat jäi muutamaan, ja se oli kuitenkin ~2 vuotta käytössä.
Monimutkaisten sattumusten kautta nyt on Telewell EA510 joka on toiminut täysin ongelmitta (4 porttia ja antenni).
Sain sen ilmaiseksi Soneralta, ei mokoma loota maksanut yhtään mitään.
En ole asetuksiin edes perehtynyt, koska jo oletuksena NAT on käytössä, ja kaikki toimii muutenkin OK.
Elikkäs Soneralta siis saa esim. ko. modeemin ilmaiseksi, kun älyää vain pyytää, ja se liittymismaksukin on 0€

nimim. soneranmiäs  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:23.08 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #6 : 13.11.07 - klo:23.18 »
Tuskin tarvii mitään mittamiestä lähettää kun dslamista saa ne snr:t etänäkin, joistakin jopa taajuuskanavittain. Saatko modeemistasi ulos maksimikättelynopeuksia? Niiden perusteella pystyisi paremmin arvailemaan johtuuko tipahtelu linjasta vai kenties viallisesta modeemista tai DSLAMista

Adsl2+ voisi auttaa jos ongelmana on ylikuuluminen, eli naapurin linjasta vuotaa kehyksen paloja sinun johtoosi. Pitäisi auttaa myös moniin muihin yhteyden häiriötekijöihin, osaa mm. kiertää radioamatöörien am-saastan ja koko homman pitäisi tosiaan tapahtua ilman katkoksia. Näissä on modeemien välillä eroja, toiset toimii speksin mukaan ja toiset ei.

Ciscon nimellä myydään nykyään linksysin purkkeja, tietääkseni ciscolta ei ole sen vanhan adsl-ykköspurkin jälkeen tullut uutta modeemia markkinoille. Sinänsä harmi, koska kuluttajakama on yleensä aika surkeaa. Modeemit siis on kulutustavaraa ja ne menee rikki. Hajoavia osia ketjussa on myös suotimet, joilla adsl erotetaan potsista, jos on puhelin käytössä niin kannattaa kokeilla ilman. Omien piuhojen tarkistaminen on myös suotavaa ettei turhaan juoksuteta asentajaa, jos on joku pitkä jatkoroikka kiinni minkä päältä vielä parhaassa tapauksessa kävellään niin laitetaan motukka kiinni suoraan pistokkeeseen.

Tp-linkin langattoman boksin ostin kun viimeksi adsl-modeemia tarvitsin, testailin sitä ennen ostopäätöstä n. 1200/700 kbit/s linjassa (tahallaan rikottu), jossa se toimi moitteetta, ongelmia ei modeemin suhteen ole ollut.

Edit: ja yhteyskatkoksiin auttaa wget ja sen -c vipunen, jos palvelin vain tukee sitä (taitaa olla http1.1 standardikamaa).
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:23.23 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #7 : 13.11.07 - klo:23.30 »
Saatko modeemistasi ulos maksimikättelynopeuksia? Niiden perusteella pystyisi paremmin arvailemaan johtuuko tipahtelu linjasta vai kenties viallisesta modeemista tai DSLAMista

Tarkoitatkohan noita adsl linja valikossa olevia kohtia  :-[ . Kiitos hyvistä vinkeistä
Lainaus
Yhteyden tila Multimode
Linjan aktivointi True   
Tx signaalin vaimennus 0    
DSP ohjelmistoversio    53350
Yhdistetty    true
Toimintatila    g.dmt
Annex versio    AnnexA
Lähetysnopeus    768000
Vastaanottonopeus    8928000

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #8 : 15.11.07 - klo:18.24 »
Kehumpa myöskin Soneraa ja telewelliä, siis ihan vaan omiin kokemuksiin perustuen. Erehdyin joskus tämmöseen hpna juttuun( tais olla visuverkko, varokaa) ja se toimi 4 päivää mitenkuten laskut tuli heti puolelta vuodelta ettepäi, yhteyspuhelimeen ei vastannu kukaan ja kun koitin paikanpäällä käydä ei löytyny koko firmaa annetusta osoitteesta! Nyt on Soneran liittymä ollu jo pari vuotta ja satunnaisia huoltokatkoja lukuunottamatta toiminu tosi hyvin, samoin asiakaspalvelu aina kun on ollut tarvis yhteyttä ottaa. Kännyliittymiä mul on soneralta 5 kpl, eikä niissäkään ole ongelmia ollunna. Modeemina on Telewellin 501, taitaa olla ihan vers.1, ja sekin on täyttäny kahden koneen käytössä tehtävänsä.

peran

  • Vieras
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #9 : 15.11.07 - klo:18.44 »
Erehdyin joskus tämmöseen hpna juttuun( tais olla visuverkko, varokaa) ja se toimi 4 päivää mitenkuten laskut tuli heti puolelta vuodelta ettepäi, yhteyspuhelimeen ei vastannu kukaan ja kun koitin paikanpäällä käydä ei löytyny koko firmaa annetusta osoitteesta!

HomePna:ta kannattaa karttaa aina. Minun mielestäni se on vanhentunutta tekniikkaa. Joku voi oikaista, mikäli olen väärässä.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #10 : 15.11.07 - klo:18.48 »
HomePna:ta kannattaa karttaa aina. Minun mielestäni se on vanhentunutta tekniikkaa. Joku voi oikaista, mikäli olen väärässä.
Oikeassa on hän, pirullinen keksintö joka onneksi poistuu väkisin ajan myötä. http://fi.wikipedia.org/wiki/HomePNA
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #11 : 15.11.07 - klo:18.53 »
Itsellä ollut tämä DNA jo muutaman vuoden. Hyvin on toiminut, kertaakaan ei ole pätkinyt eikä muuta. Päätelaitteena on Zyxelin Prestrige 600-HW, ihan ok vaikka parempikin voisi olla. Nyt kun sain tuon UPNP systeemin niin täytää tarpeet hyvin.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #12 : 15.11.07 - klo:20.36 »
Meillä ollut 5 soneran puhelinliittymää, kaikki vaihdettiin tele finlandille kun lasku koostuis melkein kokonaan pelkästä kuukausimaksusta joka oli sen 4€
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #13 : 15.11.07 - klo:22.27 »
Eipä ole p.reiät vieläkään kerenneet laittaa vastausta sähköpostiini. Hyvää palvelua? Varmaan lisänneet minut spämmilistalle tai jotain....

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #14 : 15.11.07 - klo:22.35 »
Eipä ole p.reiät vieläkään kerenneet laittaa vastausta sähköpostiini. Hyvää palvelua? Varmaan lisänneet minut spämmilistalle tai jotain....
Et vieläkään kerro ISP:n nimeä... Se saattaisi hiukan auttaa.
Tukipuhelimeen kannattaa soitaa, ei ne tukimadot jaksa heti lukea/vastata sähköposteihin, pienellä palkalla siellä istuskelevat, jos istuskelevat.

ps. Soneran tukinumero on ilmainen ja jopa vastaa joskus, sekin vielä! ;)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #15 : 15.11.07 - klo:23.20 »
ppo baana

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #16 : 18.11.07 - klo:19.17 »
Kyllä tuo vika taitaa olla modeemissani ja sen tavassa tunnistaa asetukset. Modeemi siis tekee PPPoE asetukset automaattisesti juuri äsken kun yhteys taas vaihteeksi kangistui käyttökelvottomaksi kerkesin huomata sen sivulla vilahtavan virheelliset ICMP asetukset tekstin. Outoa mielestäni että tuokaan virheilmoitus ei jäänyt tapahtumalokiin tai virhelokiin, johon muutenkin tuntuu jäävän virhe vain jos palomuurissa tekee jonkin virheellisen asetuksen. Tapahtumalokiin kyllä jää nuo ADSL line up/down ilmoitukset.

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Control_Message_Protocol

Viittaako tuo nyt siihen, että tuo modeemi sekoaa lähiverkontakia ja voiko tuon takia nettiyhteys katketa (kaatua?), niin että tapahtumalokiin jää vain tuo line up/down ilmoitus ? Tuo modeemi siis jakaa suurimmillaan viidelle koneelle nettiyhteyden samanaikaisesti. Käytännössä lähes aina kuitenkin vähintään kaksi konetta yhteydessä samanaikaisesti. Yksi tietokone suoraan modeemissa kiinni, loput eripuolella taloa olevat laitteet kytketty erillisen wlan keskittimen kautta yhdellä piuhalla tuossa modeemissa. Pitänee kokeilla oireileeko täysin samoin jos vain yksi kone kerrallaan kytkettynä.

En itse ainakaan huomaa modeemin asetuksissa mitään ICMP:hen viittaavaa. Osaako kukaan viisampi kertoa mitään?

Naranek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #17 : 19.11.07 - klo:09.40 »
Sonera toimii. No, jos se nykyinen ISP nyt on Sonera, niin sitten se ei auta. Mutta en usko että on, koska Soneran asiakaspalvelu ja toiminta yleensäkin ansaitsee (vuosien kokemuksella) ison papukaijamerkin.

Sulla on ilmeisesti sitten eri Sonera kun mulla. Oman yhteyden toimivuus on todella vaihtelevaa. Välillä toimii ihan OK, mutta välillä taas pätkii ihan huolella.

Tuota papukaijamerkkiä en ymmärrä. Sonerallahan asiakaspalvelu ei sisälly hintaan, vaan jos vika ei ole soneran päässä vaan vaikkapa pitäisi konfiguroida ADSL-modeemi, niin saat maksaa neuvoista 30e/laaki. Tekninen asiakaspalvelu menee kiinni arkisin yhdeksältä ja lauantaisin puoli viideltä, eli jos soneralta hajoaa jotain sen jälkeen niin saa suosiolla odotella seuraavaan päivään tai maanantaihin. Odottelua on luvassa myös aspaan soittajalle, sillä alle puoleen puheluista vastataan 5 minuutissa. Omien kokemusten mukaan siihen menee vähintään puoli tuntia. Jos tämä on hyvää asiakaspalvelua niin en halua tietää mikä on huonoa.

tero_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #18 : 19.11.07 - klo:12.11 »
Mun Sonera ei tunnu pätkivän, mutta säännöllisen satunnaisesti (luokkaa kerran viikossa) pitää vetää modeemin pistoke ja virtapiuhat irti jotta yhteys lähtisi toimimaan. Soneran tekniseen palveluun ei tunnu pääsevän, Nokia N95 pitää olla laturissa kiinni tai muuten akku kuolee jonoon.

Johtuukohan toi tarve repiä piuhat irti seinästä mun modeemista vai Sonerasta? Tietsikasta se ei johdu, sillä mikään meidän koneista (ml. N95) ei saa yhteyttä WLANin yli nettiin kun hankala päivä sattuu kohdalle. Kun piuhat on taas seinässä ja yhteys kunnossa, se ei koskaan petä kesken käytön. Tätä ongelmaa ei ollut kertaakaan ekaan puoleen vuoteen kun nopeus oli 2/512. Ongelmat alkoivat heti kun se nostettiin 8/512:ksi.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Yleistä ISP:n palvelusta jos ongelmia
« Vastaus #19 : 19.11.07 - klo:13.34 »
Ongelmat alkoivat heti kun se nostettiin 8/512:ksi.
Syy saattaa löytyä silloin siitä, "liikaa" vauhtia jollekin osalle systeemiä tms, emt. Veikkaisin kyllä modeemia. :)
Minulla ei tosiaan pätki (1/512), ei ole ~kolmeen vuoteen pätkinyt kuin muutaman kerran, ja ne on aina ollut
selkeitä Soneran laitevikoja, joista on ollut myös aina tiedote / tai Zyxel jumituksia. Telewell jumituksia ei ole ollut yhtäkään. Se asiakaspalvelun numerohan on ilmainen, antakaa sen puhelimen vain soida (kaiutin päällä) kyllä ne
vastaavat kun kerkeävät. Jostakin syystä toimii .. ilmeisesti minulla tosiaan on eri Sonera kuin muilla, ja hyvä niin.  ;D
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski