Kirjoittaja Aihe: ajureita uupuu  (Luettu 6101 kertaa)

topi70

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
ajureita uupuu
« : 17.08.05 - klo:15.54 »
Moi vaan,
olen ihan uusi linuxin kanssa eli ei tietoa mistään. Onnistuin sentään asentamaan tämän, mutta ääniä ei ole (äänikortt iISA crystal), systeemi ei tunnista modeemia(PCI telewell), Ge force2 näytön ohjaintakaan ei ilmeisesti tunnistanut, kun ei screen saveria suostunut systeemi laittamaan toimimaan (asetus) 0:0, eli jos olisin Windowsissa laittaisin ajurit sisään, mutta miten linuxissa. Vehkeiden omat ajurilevykkeet tuskin sisältävät muuta kuin windows ajurit. Okei myönnetään äänikortti saa lähteä ehkä tuoreemman alta pois.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ajureita uupuu
« Vastaus #1 : 17.08.05 - klo:16.47 »
Moi vaan,
olen ihan uusi linuxin kanssa eli ei tietoa mistään.

niin se aina alkaa.

Onnistuin sentään asentamaan tämän, mutta ääniä ei ole (äänikortt iISA crystal),

linuxissa äänet hoitta alsa, joka on nykyisin osittain kernelissä. en ole koskaan törmännyt tuon nimiseen äänikorttiin, eikä sitä äkkiseltään katsomalla löytynyt myöskään alsa:n listoilta:
http://alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=All#matrix

jos kortti käyttä jotain piiriä joka on tuettu jossain muussa kortissa, niin voi olla mahdollista saada se toimimaan, muuten voi mennä heikosti.

systeemi ei tunnista modeemia(PCI telewell),

PCI-mideemien kannalta tilanneon aika synkkä. valmistaja ei ole antanut modeemin soeksejä kehittäjille ja tarjoaa itse vain pari linux-ajuria jotka nekin toimivat vain joidenkin järkyttävän vanhojen distrojen järkyttävän vanhojen kerneleiden kanssa, eivätkä niidenkään kanssa kunnolla.

koska kunnollisiakin modeemeja on suhteellisen helppo hankkia, ei kehittäjillä ole ilmeisesti ollut intoa ruveta kehittämään ajureita vaikeimman kautta. tilanne kyseisen modeemin osalta on siis erittäin heikko.

Ge force2 näytön ohjaintakaan ei ilmeisesti tunnistanut,

on varmastikin tunnistanut. luulen, että se on nv-ajureilla ja ubuntuguiden avulla on helppo asentaa ajurit joilla siihen saa kunnollisen 3d-tuenkin.

kun ei screen saveria suostunut systeemi laittamaan toimimaan (asetus) 0:0,

tämä ei johtune mistään ajureista. näytönsääsätjän pitäisi toimia vaikka näytönohjainta ajettaisiin joillakin geneerisillä ajureilla. eikö näytönsäästäjä siis käynnisty, vai eikö koko prosessia käynnistetä.

kerro mitä tulostaa kun kirjoitat komentoriville:
Koodia: [Valitse]
$ xscreensaver
jossa edeltävä $ edustaa siis käyttäjän komentokehoitetta.

jos komento kertoo xscreensaverin olevan käynnissä, niin tarkista mitä tulostaa komentoriville kirjotettu:
Koodia: [Valitse]
$ xscreensaver-command -activate
Okei myönnetään äänikortti saa lähteä ehkä tuoreemman alta pois.

jos olet päivittämässä äänikorttia ja haluat vaivattomimman linux-yhteensopivuuden, kannattaa katsoa tuolta em. listasta joku kortti joka tukee hardware-mixingiä (viimeisessä sarakkeessa suluissa numero 3).
Janne