Kirjoittaja Aihe: DeLi Linuxista  (Luettu 5815 kertaa)

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
DeLi Linuxista
« : 10.11.07 - klo:10.52 »
Kun nuo *buntut alkavat jo olla niin helppoja asentaa ja käyttää, niin on pitänyt laajentaa osaamista vähän erilaisiin Linux-jakeluihin. Lisäksi minulla on nurkissa AMD K6/233/96M kone, jolle pitäisi löytyä järkevää käyttöä.

Olen asentanut koneeseen DeLi-jakelun http://www.delilinux.org. Onko kukaan muu kokeillut tuota?

Jakelu on erityisesti tehty vanhoille koneille ja asennus on äärimmäisen yksinkertainen. Jakelu on Slackware-pohjainen ja asennuksessa tulee hyvin kevyet ohjelmat www-selaimesta, sähköpostista sekä tekstinkäsittelystä. Olen kustomoinut asennusta käntämällä kernelin uusiksi, asentamalla lähdekoodeista Firefox 2.0.0.9:n sekä sambaserverin. Jaoin koneesta hakemiston verkkoon, joten tuosta saa helposti tiedostopalvelimen. Työpöydälle sain kuvakkeet idesk-ohjelmalla. Lähes kaikki ohjelmat kääntyivät "heittämällä" ainoastaan imlib2 vaati pienen muutoksen, johon löysin apuja netistä.

Tässä tosiaankin saa itse vaikutta kaikkeen ja netti on täynnä asennusohjeita ja ratkaisuja ongelmiin. Käyttistä on helppo laaajentaa siihen suuntaan kun haluaa, kuten Gentoossa tehdään. Gentoo pitäisi myös jossain vaiheessa testata. Parasta kaikessa on tuo tunne, että hallitsen konetta, eikä kone minua (vrt. M$ XP/Wiswa ;D) Näin tietysti Ubuntussakin, mutta näissä erikoisjakeluissa tuo tunne on vielä vahvempi :)