Muut alueet > Muut käyttöjärjestelmät ja Linux-jakelut

Koneenhankintapähkäilyä OSX-linux-vista

(1/5) > >>

hyt1n:
Alkaisi olla kohtapuoliin uuden tietokoneen osto ajankohtainen.
Mielessä on pyörinyt pari-kolme vaihtoehtoista skenaariota;
1) Ostaa pläjäyttäisi 20" iMacin
2) Kasaisi itse low budget-meiningillä linux koneen
3) Edullinen pakettikone (pakko)Vistalla

Mac kiinnostaisi eniten, mutta koneelle tulee hintaa melkein tuplasti verrattuna kohtaan 2 (tai 3).
Pöytäkone on siis mielessä. Läppäri on ollut viimeiset 5 vuotta käytössä, ja äärimmäisen harvoin tarvitsee kyllä konetta minnekään pöydältä kiikutella. Pöytäkoneen ergonomia ja näyttö ovat mukavampia. Pelaamista varten on hankittu Wii. Koneen käyttö lähinnä multimediaa (valokuvat/videot), digi-tv tallennus, surffailu. Macien iLife paketti on yksi vahva puoltoääni iMacin hankkimista varten, design toinen (työpöytä olohuoneen nurkassa).

Liikkuukohan tällä palstalla ketään jolla olisi kokemusta siirtymisestä xp/linux maailmasta OS X käyttäjäksi?
Varmasti jotain huonoa on OS X:kin, vaikka sitä joka paikassa hehkutetaankin. Itselleni, niinkuin suurimmalle osalle suomalaisista Macit on aika eksoottisia laitteita eikä niistä ole yhtään mitään kokemusta. Jos sellaisen päättää hankkia kyseessä olisi ns. "sika säkissä" ostos.

Tällä hetkellä kyllä tuo vaihtoehto 2 vaikuttaa vahvimmalta kun tilin saldoa katselee....
Olisikohan jollain maccikäyttäjällä vaikkapa vahvoja argumentteja miksi kannattaisi maksaa vähän "ylimääräistä" OS X koneesta (muita kun nuo aiemmin mainitut). Mac-palstoilla tälläistä kysymystä ei varmaan kannata edes esittää, mutta täältä saattaisi saada vähän enemmän jalat-maassa vastauksia.

Anssi:
ilmeisesti nämä vaihtoehto 2 ja 3 ovat mallia todella halpa, jos kerran mac on reilusti kalliimpi..

oletko miettinyt Mac mini:ä? vai onko liian köykäinen? hintaa alkaen 599e
ja Mac os on unix pohjainen (taisi perustua BSD:n) joten tuskin se nyt aivan outo on linux käyttäjälle.

itse en omista Mac:ä mutta harkinnut kovasti, jos seuraavaksi kannettavaksi sellaisen laittaisi. Mac:n ehkä suurin etu on että kaikki tarvittava vain yksinkertaisesti toimii siinä suoraan. itse valitsisin joko mac:n tai itsekasatun koneen, mutta kirjoittelin tämän vain siksi että oletko ottanut valintaasi mukaan tuon mac minin

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/fistore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=916FC38&node=home/shop_mac/family/mac_mini

hyt1n:
Kyllä tuota miniäkin olen harkinnut, eikä sekään huono vaihtoehto olisi. Tosin estettisistä syistä iMac olisi paljon hienompi. Budjettikoneella meinasin juuri tuota todella huokeata, ei viimeisintä tekniikkaa edustavaa konetta.

Jostain muulta palstalta luin joskus määritelmän macistä; kaikki helpot hommat hoituu paljon helpommin ja vaikeat hommat on vielä vaikeampia mäcin kanssa.

I Svärd:
Nuo halvemmat pakettikoneet on perinteisesti olleet melko surullisia tapauksia, kun päivittelee näytönohjaimet ja muistit niin hinta onkin herkästi sitäluokkaa että itse kasaten olis saanu suht asiallisen koneen ilman mitään rumia windows tarroja. 

Jallu59:
Mun kokemus halvimmista mäceistä on, että niissä loppuu muisti ja kiintolevy alta kohtuullisen aikayksikön, eli en suosittele.
Paketti tai itse kasattu: Rammia niin paljon kuin lompakko(ja emolevy) kestää, siitä tänä päivänä ensiksi alkaa hirttämään, kun tulee kaikkia käyttöjärjestelmäpäivityksiä. Ja Vista-konetta ei kannata ostaa alle 2Gigan muistilla. Linux taas suorastaan jo lentää moisella muistilla ;D Ja jos uutta konetta kasaat Linuxille, niin silloinhan sinulla on hyvä mahdollisuus ostaa linuxille sopivinta rautaa :D

T:Jallu59

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta