Kirjoittaja Aihe: Hyviä toimivia ohjelmia?  (Luettu 10994 kertaa)

Lapatossu

• Käyttäjä
    • Profiili
Hyviä toimivia ohjelmia?
« : 31.10.07 - klo:08.08 »
Olen asentanut koneelleni muiden Linuxkäyttäjien yllytyksestä Ubuntu 7.10 käyttöjärjestelmän.
Kertokaahan minulle, että mitä minä tällä käyttiksellä nyt sitten tekisin?
Mistä löytyy Linuxiin kunnolliset ohjelmat? Mukana tulevat ohjelmat kun ovat kovin surkeita.
Olen Windowsin puolella käyttänyt seuraavia ohjelmia:

Toimisto-ohjelma: Ms Office.
Kuvankäsittely: PhotoShop, Corel Draw
Audio:  Adobe Audition
Musiikin tekeminen: Kakewalk, Qubase, Reality, Reason, Band in a box.

Yhdellekään näistä en ole vielä löytänyt yhtä hyvää vastinetta.
Käyttöjärjestelmänä Linux on varmaan hyvä, mutta tekisin tietokoneella myös jotakin muutakin
kun katselisin hienoja efektejä työpöydällä.

Stargazers

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Hyviä toimivia ohjelmia?
« Vastaus #1 : 31.10.07 - klo:08.29 »
Err... kaikki on suhteellista. Itse ainakin määrrittelen ohjelman hyvyyden sen peruusteella, että saanko sillä tehtyä ne asiat mitä itse tarvitsen, en niinkään ominaisuuksien määrällä. Ainoastaan tarvittavien ominaisuuksien määrällä.

Eikö OpenOffice riitä korvaamaan MS Officea ominaisuuksiltaan? Tarvitsetko kuvankäsittelyssä CMYK-tukea, vai mitä puutteita GIMP:ssä on verrattaen Photoshopiin (joo joo, tiedän että typerä ja ruma kättöliittymä alussa ennen kuin tottuu...)?

Adoben Auditionista koskaan en ole kuullutkaan, mikä lie? Soitto-ohjelmako?

Mutta musiikinteko, eikös se ole Cakewalk se wintoosa-midisekvensseri? Rosegarden on ainakin omasta mielestäni erinomainen midi-sekvensseri ja ainakin oman synani (Korg X5D) kanssa toimii tarpeeksi hyvin (Nauhoitukset saa tehtyä jne).

Noita muita musakkiohjelmia en ole käyttänyt että osaisin verrata linux-ohjelmiin, mutta katso tarkemmin ääniohjelmista:
http://linux-sound.org/

Sieltä katsele sitten tarpeisiisi vaativia ohjelmia ja koeta löytyykö valmiiksi pakettivarastosta. Itse käytän rumpukoneena Hydrogenia, GuitarPro-korvikkeena (välttää perusopettelussa) TuxGuitaria, syntikan nauhoitukseen joko Ardouria jolla myös kitarat nauhoitan, tai sit jos midinä haluan nauhoittaa niin sitten valitsen toki sen RoseGardenin.

fossiili

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.10.07 - klo:08.57 »
Mistä löytyy Linuxiin kunnolliset ohjelmat? Mukana tulevat ohjelmat kun ovat kovin surkeita.
On monia muitakin linuxia kuin Ubuntu. Esimerkiksi uusin Sabayon on mahtava paketti jo asennusDVD:llä.

Minulla on kokemusta Windowssista 3.1 versiosta alkaen ja Mikrosoftin toimisto-ohjelmista MS/DOS-kaudelta alkaen. Erinomainen sarja ja Bill Gatesille tai Mikrosoftille tulisikin antaa soveltavan taloustieteen Nobel. Silti tilanne on ihan viime vuosina muuttunut. Nyt Open Office on ainakin yhtä hyvä toimistopakkaus.  Suomenkielen tavutuskin on ja toimii hyvin. Ilmainen vaihtoehto ja jollei kuntien atk-väki olisi homekorvasakkia Suomen kunnat säästäisivät ja siirtyisivät vapaaseen softaan. Toki tiedän, että se työllistäisi, aluksi. Pitäisi palkata muutama suunnittelija lisää :o

Kuvankäsittelyyn on Gimp ja helpompiakin vaihtoehtoja runsaasti. Hyviä ohjelmia. Silti minä käytän PaintShop Prota vanhasta muistista :-[

Audio ja viedeo-työskentelyyn on vaikkapa erityinen vakaa ja loistavan ohjelmapakkauksen sisältävä Debian 4 pohjainen 64 Studio 2.0. Jos löydät vielä Linux Format 2007 lehden November - numeron on siinä 64 Studio DVD:llä. Lehti vaikkapa Oulun Kaakkurin K-Marketista nelostien varrelta.

Minulla ainoa syy asentaa Windows on pelit. Kunnon pelejä ei linuxiin juuri ole, paitsi tetriksiä ja örkintappoja.

Stanner

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.10.07 - klo:09.23 »
...Mistä löytyy Linuxiin kunnolliset ohjelmat? Mukana tulevat ohjelmat kun ovat kovin surkeita...

Ihan vain mielenkiinnosta, mikä vika openofficessa on? Itse ainakin pystyn tekemään sillä suurinpiirtein samat asiat kuin microsoft officellakin.

Noista muista ohjelmista GIMP on oikeasti hyvä karusta käyttöliittymästä huolimatta. En nyt välttämättä lähtisi vertaamaan sitä silti photoshoppiin, mutta paint shop pron ominaisuuksiin uskaltaa jo verratakin. Riippuu mitä haluat tehdä.

http://ubuntustudio.org/
Tuota kannattaisi ehkä käydä katsomassa myös. Se on ubuntupaketti johon on laitettu erilaisia musiikki ja video-ohjelmia. En tiedä tarkemmin kun ei ole kokemusta... Adobe audition vastineena voisi kokeilla vaikka audacitya tai ardour ohjelmaa. Niihin voi sitten olla tarjolla jotain pluginejakin, jos jotain ominaisuutta ei löydy suoraan.

Jos hyvin käy löydät kyllä linux vastineita. Jos et kaikille löydä, voit toki osaa windows ohjelmista pyörittää linuxin päällä, jolloin voit käyttää linux ja windows ohjelmia yhdessä.

Higgins

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.10.07 - klo:09.36 »
On monia muitakin linuxia kuin Ubuntu. Esimerkiksi uusin Sabayon on mahtava paketti jo asennusDVD:llä.

Makuja on monia:) Tuo hirveä ja sekava pakettiko mahtava? Jopa Suse, siis se Open-, on kevyt tuohon verrattuna...
Hig

Lapatossu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.10.07 - klo:09.43 »

Adoben Auditionista koskaan en ole kuullutkaan, mikä lie? Soitto-ohjelmako?

Adobe Audition on entinen CoolPro. Äänen tallennus-miksaus-editointi-masterointiohjelma.

Lapatossu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 31.10.07 - klo:09.53 »
...Mistä löytyy Linuxiin kunnolliset ohjelmat? Mukana tulevat ohjelmat kun ovat kovin surkeita...

Ihan vain mielenkiinnosta, mikä vika openofficessa on? Itse ainakin pystyn tekemään sillä suurinpiirtein samat asiat kuin microsoft officellakin.
.

Ubuntun mukana tulevassa openoffisen taulukkolaskimessa ei pysty määrittelemään, ainakaan yhtä helposti kuin win-versiossa, mitä tietoja soluista poistetaan. Jos esim.  soluissa on huomautuksia, niin poistettaessa solun tiedot, poistuvat myös huomautukset. Tätä ongelmaa ei Exelissä ole eikä OpenOfficen win-versiossa.

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.10.07 - klo:09.54 »
Jos on n. 2000 euron softainvestoinnit MS Windows -alustalle, niin en näe mitään syytä vaihtaa linuxiin.
Suosittelen kokeilemaan ja tutkimaan Linuxia, mutta kaikille mainitsemillesi softille ei välttämättä löydy korvaajaa joka soveltuisi täysin käyttötarkoitukseesi.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

fossiili

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.10.07 - klo:14.21 »
Tuo hirveä ja sekava pakettiko (Sabayon) mahtava? Jopa Suse, siis se Open-, on kevyt tuohon verrattuna...
En toki tähän kannettavaan 256 Mb:n muistilla yms. niukoilla voimavaroilla yrittäisi laittaa Sabayonia.  Linuxien nopeusvertailussa se myös jäi ainakin edellisellä versiollaan viimeiseksi.  Moderneissa koneissa on kuitenkin prossatehoa, muistia ja kovalevyä ruhtinaallisesti kaikille linuxeille. Minullakin joku  varhempi  Sabayon toimi erinomaisesti. Lisäksi jos tehoa haluaa, voihan kääntää kernelin uudelleen karsien turhia toimintoja. Ohjelmistonhallinta on Gentoon Portage joten siitä vaan.

En ole itse Sabayon 3.4 versiota asentanut. Tietoni siitä on vain Linux Magazine November 2007 lehdestä ja tietysti aikaisemmista hyvistä kokemuksista. 

anttimr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 31.10.07 - klo:15.24 »
Lainaus
Ubuntun mukana tulevassa openoffisen taulukkolaskimessa ei pysty määrittelemään, ainakaan yhtä helposti kuin win-versiossa, mitä tietoja soluista poistetaan. Jos esim.  soluissa on huomautuksia, niin poistettaessa solun tiedot, poistuvat myös huomautukset. Tätä ongelmaa ei Exelissä ole eikä OpenOfficen win-versiossa.

Pystyy, backspacea painamalla.

Lainaus
Mistä löytyy Linuxiin kunnolliset ohjelmat? Mukana tulevat ohjelmat kun ovat kovin surkeita

No eivät varmasti ole. Enempää en viitsi perustella, koska jokainen voi omalla koneellaan perehtyä ohjelmien ominaisuuksiin ja tehdä omat arvionsa.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #10 : 31.10.07 - klo:15.46 »
Kuvankäsittely: PhotoShop, Corel Draw
Audio:  Adobe Audition

Bittikarttakuvien käsittelyssä PhotoShop on kieltämättä jonkinlainen norminasettaja; itse en ole koskaan sitä tarvinnut vaan pärjäsin Windowsissakin IrfanView’lla ja joskus Corel PhotoPaintillä :D GIMP on käyttöliittymältään hirvittävä tekele. Kritaa voisit kokeilla sen sijaan, mutta ei se PhotoShoppia ole lähelläkään.

Corel Draw’n korvikkeena voisit kokeilla paitsi OpenOfficen Draw’ta, myös Inkscapea, johon itse tykästyin.

Äänenkäsittelyyn käy Audacity.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 31.10.07 - klo:17.29 »
Jos on n. 2000 euron softainvestoinnit MS Windows -alustalle, niin en näe mitään syytä vaihtaa linuxiin.

Erittäin hyvin sanottu.

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 31.10.07 - klo:18.18 »
Mukana tulevat ohjelmat kun ovat kovin surkeita. Olen Windowsin puolella käyttänyt seuraavia ohjelmia: Toimisto-ohjelma: Ms Office. Kuvankäsittely: PhotoShop, Corel Draw. Yhdellekään näistä en ole vielä löytänyt yhtä hyvää vastinetta.

Luultavasti et parempia löydäkään (siis omasta mielestäsi), kun olet tuon havainnon tehnyt vakiona tulevista ohjelmista. Ehkä mielipiteesi muuttuu pienen opettelun jälkeen, ainakin joidenkin ohjelmien suhteen. Mielestäni openoffice on selkeämpi kuin msoffice ja sisältää ne ominaisuudet mitä tarvitsen. Gimpistä ei ole omia kokemuksia. Monet kuitenkin joko pitävät siitä tai inhoavat samasta syystä: erilainen toiminta verrattuna adobeen.

Keskustelua MBnetissä: Esittelyssä Gimp 2.4.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Lapatossu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 31.10.07 - klo:18.23 »

Pystyy, backspacea painamalla.

Kiitti vinkistä! Ihmettelen kyllä miksi sen täytyy toimia eritavalla vaikka kysymyksessä on sama ohjelma.

Lapatossu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 31.10.07 - klo:18.38 »
Mukana tulevat ohjelmat kun ovat kovin surkeita. Olen Windowsin puolella käyttänyt seuraavia ohjelmia: Toimisto-ohjelma: Ms Office. Kuvankäsittely: PhotoShop, Corel Draw. Yhdellekään näistä en ole vielä löytänyt yhtä hyvää vastinetta.

Luultavasti et parempia löydäkään (siis omasta mielestäsi), kun olet tuon havainnon tehnyt vakiona tulevista ohjelmista. Ehkä mielipiteesi muuttuu pienen opettelun jälkeen, ainakin joidenkin ohjelmien suhteen. Mielestäni openoffice on selkeämpi kuin msoffice ja sisältää ne ominaisuudet mitä tarvitsen. Gimpistä ei ole omia kokemuksia. Monet kuitenkin joko pitävät siitä tai inhoavat samasta syystä: erilainen toiminta verrattuna adobeen.

Keskustelua MBnetissä: Esittelyssä Gimp 2.4.

Opettelisin kyllä näitä linuxohjelmia jos olisi edes suomenkielisiä oppikirjoja saatavilla. Silloin minun tuskin tarvitsisi neuvoja forumeilta kyselläkään.

pjotr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 31.10.07 - klo:19.02 »
Opettelisin kyllä näitä linuxohjelmia jos olisi edes suomenkielisiä oppikirjoja saatavilla. Silloin minun tuskin tarvitsisi neuvoja forumeilta kyselläkään.

Tuosta Gimpillä alkuun:

http://www.joutsi.com/gimp.html
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 31.10.07 - klo:19.14 »
Opettelisin kyllä näitä linuxohjelmia jos olisi edes suomenkielisiä oppikirjoja saatavilla.

Löytyy ilmaisia ohjeita sekä maksullisia kirjoja.

Openoffice.orgin käyttöohjeita

Openoffice.orgin käyttöoppaita

Silloin minun tuskin tarvitsisi neuvoja forumeilta kyselläkään.

Taidat olla poikkeuksellisen lahjakas, sillä täälläkin kysellään kaikenlaisia "tyhmiä", vaikka unixia käytettiin jo 70-luvulla. Kuuluisi yleissivistykseen jo kotona opetettavaksi unixin perusteet.  ;)

Pakollinen mainos:

Lainaus
Oikeusministeriö on julkaissut selvityksen, jossa annetaan suositukset oikeusministeriön hallinnonalan 10.000:ssa työasemassa käytettäviksi tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan ja graafisten esitysten ohjelmiksi.

Selvityksen mukaan OpenOffice.orgiin vahvasti painottuvan yhdistelmämallin (85% OOo ja 15% MSO) kokonaishinnaksi tulee alle puolet puhtaaseen Microsoft Office -pohjaiseen ratkaisuun verrattuna.

OpenOffice.orgin tärkeimmiksi eduiksi mainitaan korkea yhteensopivuus Microsoft Officen kanssa, avoin XML-tiedostomuoto, tuki OASIS OpenDocument XML-standardille, edullinen investointi- ja käyttökustannus, avoimen lähdekoodin periaatteet ja vähäiset tietoturvariskit.

Selvityksessä on tarkasteltu laajalti mualla Euroopassa ja Suomessa tehtyjä ratkaisuja. Ulkomaisista julkisista OpenOffice.org-ratkaisuista selvitys mainitsee mm. Ranskan poliisin (80.000 työasemaa) ja sisäministeriön (15.000 työasemaa), Münchenin (14.000 työasemaa), sekä useita muita. Suomalaisista ratkaisuista mainitaan mm. Suomen lähi- ja perushoitajaliiton (vajaa 400 työasemaa) ja Invalidiliiton (yli 1000 työasemaa).
OpenOffice.org julkisissa organisaatioissa
« Viimeksi muokattu: 31.10.07 - klo:19.37 kirjoittanut audi »
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

hyt1n

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 31.10.07 - klo:21.18 »

Erittäin hyvin sanottu.

Joo, minuakin alkoi jo vähän ihmetyttämään.... On meinaan aika paljon rahaa kiinni noista Photareissa (olihan vielä CS?), officessa yms. softissa.... ::) Tuollaisen panostuksen jälkeen luulisi olevan aika vahvasti sitoutunut Windows-käyttäjä.
Asiahan ei minulle tietenkään mitenkään kuulu, kunhan huutelen täältä takarivistä...

Kannattaisi aina uhrata muutama ajatus myös ohjelmiston hinta/laatusuhteelle.
Esim. GIMP ja OpenOffice ovat (etenkin hinta huomioiden) erinomaisia ohjelmia. Usein kuitenkin isolla rahalla tehdyt ohjelmat ovat kivemman näköisiä ja monipuolisempia, mutta niitä tekeekin liuta koodaajia ihan päätoimiseksi työkseen.
Erittäin moni kotikäyttäjä pärjää kyllä sitten vähän ohuemmalla työkalupakilla (vrt. Dreamweaver vs. NVU jne.).

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 31.10.07 - klo:22.59 »
GIMP on käyttöliittymältään hirvittävä tekele. Kritaa voisit kokeilla sen sijaan, mutta ei se PhotoShoppia ole lähelläkään.

minusta gimpin käyttöliittymä on erinomainen siinä mielessä, että kun sen omaksuu, niin työskentely on varsin jouhevaa. toki se on erilainen kuin photoshopin käli, mutta niin se saa ollakin. yhtä lailla photarin kälin joutuu opettelemaan kaikkine kummallisuuksineen. nyt kun uuden version myötä gimpiin saatiin parempi tuki väriprofiileille ja uusia tehokkaita työkaluja, niin paketti on entistä parempi. en oikein keksi mistä muusta tuon kanssa pystyisi nykyään niillitämään, kuin cmyk-värierottelun puutteesta ja sekin koskee vain osaa käyttäjistä ja on mahdollista kikkailemalla.
Janne

Lapatossu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.11.07 - klo:06.31 »
GIMP on käyttöliittymältään hirvittävä tekele. Kritaa voisit kokeilla sen sijaan, mutta ei se PhotoShoppia ole lähelläkään.

minusta gimpin käyttöliittymä on erinomainen siinä mielessä, että kun sen omaksuu, niin työskentely on varsin jouhevaa. toki se on erilainen kuin photoshopin käli, mutta niin se saa ollakin. yhtä lailla photarin kälin joutuu opettelemaan kaikkine kummallisuuksineen. nyt kun uuden version myötä gimpiin saatiin parempi tuki väriprofiileille ja uusia tehokkaita työkaluja, niin paketti on entistä parempi. en oikein keksi mistä muusta tuon kanssa pystyisi nykyään niillitämään, kuin cmyk-värierottelun puutteesta ja sekin koskee vain osaa käyttäjistä ja on mahdollista kikkailemalla.

Kokeilin nyt tuota gimpiä hieman ja tuntuu siinä ominaisuuksia  olevan ihan riittävästi ainakin minun tarpeisiini. Pitänee vain alkaa opettelemaan tosissaan sen käyittöä.