Kirjoittaja Aihe: Quake 3:n äänet eivät toimi  (Luettu 2789 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Quake 3:n äänet eivät toimi
« : 29.10.07 - klo:19.52 »
Tuli tuossa pari päivää sitten asennettua koneelle legendaarinen Quake 3 Arena. Kyseessä siis natiivi Linux- versio. Peli toimii muuten loistavasti, mutta äänien kanssa on ongelmia.

Aluksi äänet eivät toimineet lainkaan. Sitten löysin tavan, millä sain ne toimiaan. Eli ennen kun käynnistää pelin, niin heittää komennot

Koodia: [Valitse]
echo "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
echo "quake3.x86 0 0 disable" > /proc/asound/card0/pcm0c/oss

Kyseessä on siis sama komento kuin Wikissä mainittu Wolfstein: Enemy Terrorityn äänienkorjaus (ET:hän käyttää Quake 3 pelimoottoria, joten siinä selitys). Kyseessä on jopa sama error, eli:

Koodia: [Valitse]
/dev/dsp: Input/output error
Could not mmap /dev/dsp

Äänet toimivat valikossa sitten hyvin, mutta kun menen peliin (yksin tai netissä) niin koko peli jäätyy ja kajareista alkaa kuulumaan vain epämääräistä jumputusta. Jos en tee ollenkaan tuota äänenkorjauskomentoa, niin äänet eivät luonnollisesti toimi, mutta itse peli toimii sulavasti.

Olisiko kellään mahdollista ratkaisua?
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Quake 3:n äänet eivät toimi
« Vastaus #1 : 30.10.07 - klo:19.06 »
Ratkaisu löytyi, mutta sekin tuottaa ongelmia. En saa sitäkään toimimaan.

Eli kun tajusin katsella sivua http://www.linux-gamers.net/modules/wiwimod/index.php?page=HOWTO+Quake3 niin päätin testata tuota toista äänenkorjausjuttua q3jackin avulla. Asensin repoista nuo kaksi ensin mainittua, eli jackin (tai oli jo valmiina) ja libsamplrate (repoissa nimellä libsamplrate0). Tuota q3jackia ei sitten löytynykkään repoista. Koetin ladata ja kääntää tuota tyrkytettyä linkkiä, mutta ei toiminut.

Sitten huomasin, että q3jakcin projekti on vaihtanut nimeänsä jossiksi. Luonnollisesti otin sitten tuo jossin uusimmat paketit. Mutta kun alan kääntämään, niin ongelma oli tasan sama kuin q3jackin kanssa. Eli:

Koodia: [Valitse]
henkka@alquzar:~/joss-0.3$ make
gcc -O2 -fPIC -c -Wall -DHAVE_IOCTL_INT_ULONG_DOTS  -o joss.o joss.c
joss.c:56:24: error: samplerate.h: No such file or directory
joss.c:106: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
joss.c: In function ‘joss_process’:
joss.c:243: warning: implicit declaration of function ‘src_callback_read’
joss.c:243: error: ‘src_state’ undeclared (first use in this function)
joss.c:243: error: (Each undeclared identifier is reported only once
joss.c:243: error: for each function it appears in.)
joss.c: In function ‘joss_xrun’:
joss.c:264: error: ‘src_state’ undeclared (first use in this function)
joss.c: In function ‘joss_close’:
joss.c:281: warning: implicit declaration of function ‘src_delete’
joss.c:281: error: ‘src_state’ undeclared (first use in this function)
joss.c: In function ‘joss_open’:
joss.c:333: error: ‘src_state’ undeclared (first use in this function)
joss.c:333: warning: implicit declaration of function ‘src_callback_new’
joss.c:333: error: ‘SRC_SINC_FASTEST’ undeclared (first use in this function)
make: *** [joss.so] Virhe 1

Jonka jälkeen:
Koodia: [Valitse]
henkka@alquzar:~/joss-0.3$ sudo make install
cp joss.so /usr/local/lib
cp: tiedoston "joss.so" tilaa ei voi lukea: No such file or directory
make: *** [install] Virhe 1

Eli miten pitäisi toimia, että tuo .so tiedosto (josta luultavasti koko ongelma johtuu) saisi toimimaan halutulla tavalla? En ole oikein mestari tässä kääntämisessä nimittäin, joten aloittelijan tukea kaipaisin. Kerran olen vain kääntänyt paketin aikaisemmin itse ja sekin idioottivarmalla ohjeella.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Quake 3:n äänet eivät toimi
« Vastaus #2 : 01.11.07 - klo:16.53 »
Bump.

Odottelisin vieläkin ratkaisua, haluaisin sen a.s.a.p.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Quake 3:n äänet eivät toimi
« Vastaus #3 : 01.11.07 - klo:22.01 »
Eli ilmeisesti tuossa kääntämisessä tulee virhe, omalla kohdalla oli myös sama ääniongelma joskus mutta se hoitui noilla q3jackeillä tms...

Eli jos käännössä probleemia niin yleinen ohje on aina ensin kysyä onko "build-essentials" tms paketti asennettu ?

ps. en tiedä mitään tuosta paketin kääntämisestä joten en ehkä ole paras henkilö auttamaan, mutta katso nyt löytyykö esim tuo paketti asennettuna (paketin nimikin on omalla kohdalla hiukan hakusessa :D)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Quake 3:n äänet eivät toimi
« Vastaus #4 : 02.11.07 - klo:16.24 »
Eli ilmeisesti tuossa kääntämisessä tulee virhe, omalla kohdalla oli myös sama ääniongelma joskus mutta se hoitui noilla q3jackeillä tms...

Eli jos käännössä probleemia niin yleinen ohje on aina ensin kysyä onko "build-essentials" tms paketti asennettu ?

ps. en tiedä mitään tuosta paketin kääntämisestä joten en ehkä ole paras henkilö auttamaan, mutta katso nyt löytyykö esim tuo paketti asennettuna (paketin nimikin on omalla kohdalla hiukan hakusessa :D)

Siinä ongelma olikin, kiitosta. ;)

Mutta toisaalta hieman myöhään, sillä pienen etsinnän jälkeen löysin jonkun henkilön tekemän .deb paketin tuosta joss:sta. Ongelmat kuitenkin jatkuvat... Eli kun koetan ajaa quaken komennolla:
Koodia: [Valitse]
jackd -R -d oss & (joss quake3 ;killall -9 jackd)
Niin terminaaliin pukkaa vikinää:
Koodia: [Valitse]
henkka@alquzar:/usr/local/lib$ jackd -R -d oss & (joss quake3 ;killall -9 jackd)
[1] 9286
/bin/sh: symbol lookup error: /usr/local/lib/joss.so: undefined symbol: __stack_chk_fail_local
jackd 0.103.0
Copyright 2001-2005 Paul Davis and others.
jackd comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY
This is free software, and you are welcome to redistribute it
under certain conditions; see the file COPYING for details

JACK compiled with System V SHM support.
cannot use real-time scheduling (FIFO at priority 10) [for thread -1210082624, from thread -1210082624] (1: Operation not permitted)
cannot create engine
jackd: ei lopetettuja prosesseja
[1]+  Done                    jackd -R -d oss

Nähtävästi homma kusee tuon /bin/sh: symbol lookup error: /usr/local/lib/joss.so: undefined symbol: __stack_chk_fail_local
jackd 0.103.0
takia (mutta jos olen väärässä, niin viisaampi saa korjata). Täten kysyn, että miten tuommoinen onkelma korjataan...?
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Quake 3:n äänet eivät toimi
« Vastaus #5 : 05.11.07 - klo:16.41 »
Bumppelis. Tarvitsen yhä apuja. :'(

Viime viestissä siis nykyinen probleema.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Quake 3:n äänet eivät toimi
« Vastaus #6 : 09.11.07 - klo:16.19 »
Bump jälleen. Tahtoo apuja. :'(
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too