Kirjoittaja Aihe: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria  (Luettu 20746 kertaa)

piikki

  • Vieras
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #40 : 30.10.07 - klo:20.03 »
Itse kehittäisin helppokäyttöisyyttä luomalla muutaman asetusvelhon Ubuntuun. Eli asentamisen jälkeen voitaisiin velhon avustuksella asettaa verkkoyhteydet, palomuuri, sähköposti, www-selain, multimedia jne..

Asennusvaiheessa voitaisiin kysyä, että minkä tasoinen käyttäjä on kyseessä. Aloitteilijalle voisi tuollaiset velhot olla kyllä loistavia.
Fedoran mukana tulee jo iso tukku erilaisia graafisia ohjelmia asetusten tekoon (mm. palomuuri). Toivottavasti Ubuntuun on työkaluja myöskin tulossa tulevaisuudessa. Ellen nyt aivan väärin muista (en jaksa tarkistaa), niin Ubuntu 8.04:n olisi jotain työkaluja suunnitteilla.

Jos osaisin ohjelmointia pidemmälle kuin sen noppapelin verran lähtisin tätä toteuttamaan :) (tai olisihan se tuokin tapa opetella ohjelmointia eteenpäin)

Hei loistava idea. Tuo tosissaan olisi loistava tapa opetella ohjelmoimaan :).

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #41 : 30.10.07 - klo:20.10 »
Ja siitä tuesta on oikeus ja kohtuus saada korvaus.

Olen näet tekemässä tästä asiasta henkilökohtaista ongelmaa.

Jos minä osaan LTSP-systeemin ja asennan sen ilmaiseksi, niin teenkö oikein vai väärin?
Vienkö joltakin työn, josta hän voisi saada elannon? Olenko rakentamassa täysin vääränlaista kuvaa?

Minullahan on jo yksi työ - siksi voin tehdä ilmaiseksi LTSP-asennuksia. Olenko jonkinlainen loinen tässä ekosysteemissä, jota kutsutaan markkinataloudeksi? Vai Robin Hood - keneltä minä ryöstän ja kenellä minä lahjoitan?

Vai onko niin, että kun kukaan ei noita LTSP-asennuksia kuitenkaan osaisi tehdä, niin siksi minä voin tehdä ne ilmaiseksi - moraalinen oikeutus.

Vai haluanko olla anarkisti, joka saa kapitalismin näytämään siltä mitä se on?
---

Nämä ovat vaikeita kysymyksiä. Niistä olisi joskus mukava vaihtaa ajatuksia olusen äärellä.

Ystävällisin terveisin Asmo koskinen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #42 : 30.10.07 - klo:20.13 »
Ei tuossa ole mitään omituista:
Windows on vaikea käyttää -> "koska Windows on niin surkea"
Linux on vaikea käyttää -> "koska käyttäjä ei vain osaa"

minusta tuo meni niin, että:
Windows on vaikea ylläpitää -> "koska Windows on niin surkea"
Linux on vaikea käyttää -> "koska käyttäjä ei vain osaa"

mutta oikeasti minulla ei ole mitään ongelmaa windowsin kanssa tai ihmisten kanssa jotka haluavat sitä käyttää. oma valinta.

Onko sinulla tähän muita korjausehdotuksia kuin ylläpidon ulkoistaminen sen osaavalle?

Tehdään näistä helpompi käyttöisiä?

tätä ei jaksaisi aina toistaa, mutta menköön nyt taas...
tietokoneet ovat oikeasti aika monimutkaisia laitteita ja niiden käyttö (varsinkin verkossa) vaatii käyttäjältä verraten paljon tietämystä erilaisista protokollista ja käytännöistä. toki käyttäjä voi yrittää konffata ja hallita konettaan copy&paste metodilla valmiiden ohjeiden mukaan ja saavuttaa vaihtelevantasoisia lopputuloksia. viheettömyyttä vastaan on paha taistella muuten kuin koulutuksella sillä ohjelmien tyhmentäminen onnistuu oikeasti vain tiettyyn rajaan asti. pitkälti ennen tätä rajaakin nousee esille kysymys siitä, onko helppokäyttöisyys sitä, että ohjelma on tehokas ja sillä voi suorittaa monimutkaisiakin toimenpiteitä kohtuullisella vaivalla vai sitä, että aloittelija pystyy tekemään pari helppoa toimenpidettä verraten vaivattomasti. toki jos sinulla on ajatuksia siitä, miten saavuttaa tehokkuus, monipuolisuus ja hyvin alhainen opettelukynnys kautta koko softan, niin kannusta sinua ehdottomasti ottamaan yhteyttä softan kehittäjiin ja osallistumaan kehitykseen suunnittelijana.

otetaan nyt vielä esimerkiksi sähköposti. se on netissä perustavanlaatuinen palvelu ja kaikki eivät vaan ihan oikeasti ole kiinnostuneita käyttämään webbipohjaista käyttöliittymään postiensa lukemiseen (tai mihinkään muuhunkaan). mitähän käyttäjän pitää tietää... no, ainakin oma sähköpostiosoite, käyttäjätunnus, salasana, postipalvelimen osoite (saapuvan), käytössä oleva protokolla (POP/IMAP), käytetäänkö salausta tai autentikontia, käytetty portti saapuvalle postille (usein onneksi oletus toimii), lähtevän postin palvelin, portti, salaus ja autentikointi (ja autentikointimetodi kuten saapuvallakin). jos kaikki menee hienosti ja posti kulkee, niin olisi tietty kiva, että postittelija käyttäisi fiksua merkistökoodausta siten, että se mainitaan myös postien headereissa, osaisi quotata fiksusti, olla lähettelemättä html postia niille jotka eivät sitä halua (tai ylipäätään kenellekään), olla lähettelemättä järkyttäviä powerpoint-forwardeja, käyttää toimivaa siguerotinta, jne. jne.

loppuun vielä pakollinen autovertaus: auton ajaminen liikennesääntöinen vaatii huomattavan paljon vähemmän opeteltavaa kuin tietokoneen käyttäminen. silti auton ajamista varten vaaditaan autokoulu ja hyväksytysti suoritettu ajokortti. oletettavasti tosin vain siitä syystä, että autolla voi helposti vahingoittaa muita (siis fyysisesti, nyt ei puhuta koneella asentuneesta malwaresta joka lähettää miljonille käyttäjille hemmetin ärsyttävää spammia).

vaikka tietokone/softavalmistajat ja jääkaappikauppiaat kuinka yrittäisivät hehkuttaa tietokonepakettiensa helppokäyttöisyyttä, totuus on kuitenkin se, että markkinoilla ei ole yhtäkään käyttöjärjestelmää tai tietokonetta jota olisi käyttäminen täysipainoisesti olisi triviaalia kenelle tahansa. valtaosa tavallisista käyttäjistä ei osaa edes ajastaa videoitaan :(
Janne

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #43 : 30.10.07 - klo:20.18 »
Onko sinulla tähän muita korjausehdotuksia kuin ylläpidon ulkoistaminen sen osaavalle?
Tehdään näistä helpompi käyttöisiä?

Ei riitä. Helppokäyttöisyydellä ei pystytä korvaamaan ylläpitoa.

Miten helppokäyttöisyydellä ratkaistaan ongelma kun automaattistenpäivitysten mukana tulee buginen xorg:n paketti jonka jälkeen graafinen tila ei enää käynnisty? Entä mitä tehdään kun ohjelmat kaatuvat satunnaisesti viallisen muistikamman takia?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #44 : 30.10.07 - klo:20.23 »
Entä mitä tehdään kun ohjelmat kaatuvat satunnaisesti viallisen muistikamman takia?
Esitetään tietenkin semmoinen eräästä toisesta käyttöjärjestelmästä tuttu sininen ruutu jossa on käsittämätön numerosarja eikä mitään muuta.  ;D  ::)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

piikki

  • Vieras
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #45 : 30.10.07 - klo:20.32 »
Ei riitä. Helppokäyttöisyydellä ei pystytä korvaamaan ylläpitoa.

Miten helppokäyttöisyydellä ratkaistaan ongelma kun automaattistenpäivitysten mukana tulee buginen xorg:n paketti jonka jälkeen graafinen tila ei enää käynnisty? Entä mitä tehdään kun ohjelmat kaatuvat satunnaisesti viallisen muistikamman takia?

Ok, itse ajattelin ylläpidolla lähinnä ohjelmistopäivitysten tekemistä, ohjelmien asentamista, palomuurin asetusten tekemistä jne. Toki jos rauta paukkuu, niin korjattavaksihan se on vietävä.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #46 : 30.10.07 - klo:20.40 »
Ongelma on että käyttäjät eivät osaa tietokoneiden ylläpitoa eivätkä he halua sitä opiskella. Onko sinulla tähän muita korjausehdotuksia kuin ylläpidon ulkoistaminen sen osaavalle?
Sehän siinä on, kun eivät ne Windowsinkaan puolella sitä tee.

Tämä ei kuitenkaan ole syy jättää sitä tekemättä Linuxin puolella. Linux joudutaan yleensä asentamaan itse ja asentajan tulisi huolehtia siitä että koneella on ylläpito myös asennuksen jälkeen.

Lainaus
Ubuntun vahvuus (vs. MS) voisi olla asennus- ja huoltovarmuus sekä tietoturva.

Nämä vahvuudet murenevat hyvin nopeasti jos ylläpito on heitteillä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #47 : 30.10.07 - klo:20.43 »
Ok, itse ajattelin ylläpidolla lähinnä ohjelmistopäivitysten tekemistä, ohjelmien asentamista,

näiden tiimoilta linuxissa on minusta (tietyissä rajoissa) markkinoiden helpoin systeemi. se, että käyttäjä yrittää toimia samalla tavalla kuin jossain toisessa ympäristössä, saattaa vaikeuttaa tämän näkemistä.

palomuurin asetusten tekemistä jne.

palomuurin säätäminen vaatii taas osaamista. tai toki sitä voi säätää vaikka ei osaisikaan, mutta hallittu ja 'tietää mitä on tekemässä'-säätäminen vaatii tietoa protokollista, porteista, ohjelmista joka käyttävät portteja (mikä käyttää mitäkin) ja mahdollisesti erilaisista säätömahdollisuuksista kuten QoS, IP masquerade/NAT, jne.

tosin (x/k)ubuntussa ei oletuksena tarvita palomuuria, koska mikään softa ei oletuksena kuuntele yhteydenottoja ulkomaailmasta. jos taas käyttäjä asentaa jonkun palvelinsoftan, niin palomuurin ymmärtämisen lisäksi käyttäjän pitää ymmärtää mitä palvelinsofta tekee ja miten se pitää konffata jotta se olisi turvallinen ja toimisi halutulla tavalla.
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #48 : 30.10.07 - klo:20.46 »
Ongelma on että käyttäjät eivät osaa tietokoneiden ylläpitoa eivätkä he halua sitä opiskella. Onko sinulla tähän muita korjausehdotuksia kuin ylläpidon ulkoistaminen sen osaavalle?
Sehän siinä on, kun eivät ne Windowsinkaan puolella sitä tee.

Tämä ei kuitenkaan ole syy jättää sitä tekemättä Linuxin puolella

minä en kyllä näe, että se pitäisi jättää tekemättä windowsinkaan puolella. ei ne ihmiset sielläkään osaa.
Janne

piikki

  • Vieras
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #49 : 30.10.07 - klo:20.54 »
Ok, itse ajattelin ylläpidolla lähinnä ohjelmistopäivitysten tekemistä, ohjelmien asentamista,

näiden tiimoilta linuxissa on minusta (tietyissä rajoissa) markkinoiden helpoin systeemi. se, että käyttäjä yrittää toimia samalla tavalla kuin jossain toisessa ympäristössä, saattaa vaikeuttaa tämän näkemistä.

Jeps, samaa mieltä kyllä.

palomuurin säätäminen vaatii taas osaamista. tai toki sitä voi säätää vaikka ei osaisikaan, mutta hallittu ja 'tietää mitä on tekemässä'-säätäminen vaatii tietoa protokollista, porteista, ohjelmista joka käyttävät portteja (mikä käyttää mitäkin) ja mahdollisesti erilaisista säätömahdollisuuksista kuten QoS, IP masquerade/NAT, jne.

Toki osaamista vaatii, jos haluaa tietää mitä on _oikeasti_ tekemässä, mutta yksinkertaiseen säätämiseen pitäisi saada GUI, jota kuka tahansa kykenisi käyttämään, vaikka ei verkkoteknologiasta ymmärtäisikään. Ei tuollaista ole varmastikaan helppo tehdä, mutta uskon sellaisen tekemisen olevan kuitenkin mahdollista. Esimerkiksi muutamassa Linux-levitysversiossa olen törmännyt ongelmaan, jossa palomuuri estää Jabber/XMPP kautta tiedostojen lähettämisen. Nykyiset palomuurisysteemit ovat vielä niin hankalia, että tiedostot jäävät kyllä lähettämättä.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #50 : 30.10.07 - klo:20.58 »
Kirjoitetaan varsinaisesta aiheestakin välillä... (Sodat palstaa odotellessa)

Ainakin omakohtaiset kokemukset winestä on olleet sellaisia, että ohjelmien käyttö sitä kautta ei tuo sitä samaa saumattoman yhteenkuuluvuuden ja toimivuuden tunnetta, joka on läsnä useimmissa Ubuntun mukana tulevissa ohjelmissa. Osittain tämä johtuu niistä sovelluksista, jotka pyörivät winen päällä ja osittain taas winen tuomasta overheadista (ohjelmien käynnistyminen ekaa kertaa kestää) ja pienistä asioista joissa selkeästi tuoksuu MS Windows (hiiren kursori, kummallinen tapa käsitellä osioita [A: B: C: D:]).
KDE-sovelluksia yritän välttää samasta syystä käyttäessäni Gnomea ja toisinpäin.

Wine ei myöskään toimi kaikkien sovellusten kanssa ollenkaan tai täydellisesti, joten se luo sekaannusta siinä mikä on yhteensopivaa ja mikä ei (yritä nyt äitille selittää, että vaikka tuo ohjelma toimii niin IKEAN Kitchenplanner ei silti pelaa kun se käyttää direkt äksää). 
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

moonstone

  • Vieras
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #51 : 30.10.07 - klo:21.23 »
Ja siitä tuesta on oikeus ja kohtuus saada korvaus.

Olen näet tekemässä tästä asiasta henkilökohtaista ongelmaa.

Jos minä osaan LTSP-systeemin ja asennan sen ilmaiseksi, niin teenkö oikein vai väärin?
Vienkö joltakin työn, josta hän voisi saada elannon? Olenko rakentamassa täysin vääränlaista kuvaa?

Minullahan on jo yksi työ - siksi voin tehdä ilmaiseksi LTSP-asennuksia. Olenko jonkinlainen loinen tässä ekosysteemissä, jota kutsutaan markkinataloudeksi? Vai Robin Hood - keneltä minä ryöstän ja kenellä minä lahjoitan?


Tästä muodostuukin aasinsilta hakkerietiikkaan, joka on muuten mielenkiintoinen aihealue ;)

Koskaan ei pidä ajatella niin, että tekemällä hyvää toisia kohtaan se olisi kolmannelta osapuolelta pois. Muutenhan saataisiin miettiä kokoan mennäkkö kimppakyydillä töihin tai tehdäänkö huvimaja talkoovoimin :)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #52 : 30.10.07 - klo:21.27 »
Jos minä osaan LTSP-systeemin ja asennan sen ilmaiseksi, niin teenkö oikein vai väärin?
Vienkö joltakin työn, josta hän voisi saada elannon? Olenko rakentamassa täysin vääränlaista kuvaa?
Markkinahäiriö syntyy, siihen ei ole muuta ratkaisua kuin hintojen tarkistus sinun osaltasi. Palvellaksemme mammonaa paremmin tulee jokaisesta suoritteesta ottaa maksu, jotta kansantuote kasvaa ja voi hyvin.
Toisaalta jos sovelletaan rikotun ikkunan ongelmaa toisin päin annat jollekulle mahdollisuuden tehdä jotain muuta hyvinvointia edistävää työtä, koska hänen aikansa ei ole kiinni asentamasi LTSP-systeemin asentamisessa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #53 : 30.10.07 - klo:22.51 »
Toki osaamista vaatii, jos haluaa tietää mitä on _oikeasti_ tekemässä, mutta yksinkertaiseen säätämiseen pitäisi saada GUI, jota kuka tahansa kykenisi käyttämään, vaikka ei verkkoteknologiasta ymmärtäisikään.

Miksi pitäisi? Mitä sillä saavutetaan että asiasta mitään tietämätön pääsee yrittämään jonkin sellaisen tekemistä mitä hän ei kuitenkaan osaa tehdä oikein? Tietotekniikkaan liittyviä vaikeita asioita ei käytännössä pystytä yksinkertaistamaan niin paljoa että tämä olisi mahdollista. Ohjelmista voidaan yrittää tehdä älykkäitä ja asetukset oikein arpovia, mutta ne eivät silti kykene korvaamaan ylläpitäjää.

Lainaus
Ei tuollaista ole varmastikaan helppo tehdä, mutta uskon sellaisen tekemisen olevan kuitenkin mahdollista. Esimerkiksi muutamassa Linux-levitysversiossa olen törmännyt ongelmaan, jossa palomuuri estää Jabber/XMPP kautta tiedostojen lähettämisen. Nykyiset palomuurisysteemit ovat vielä niin hankalia, että tiedostot jäävät kyllä lähettämättä.

Tuossa ongelmia saattaa aiheuttaa myös välissä oleva NAT-purkki. Fiksu ohjelmisto saattaa havaita ongelman ja arvata syyn siihen, mutta ongelman korjaamiseen tarvitaan jälleen osaavaa ylläpitäjää.

Minusta nämä helppokäyttöiset velhot ja asetusohjelmat kuulostavat kovasti yrityksiltä kiertää ylläpitäjän puuttumisesta aiheutuvia ongelmia vaikka kaikkiin näihin ongelmiin on olemassa selkeä ja toimiva ratkaisu: osaava ylläpitäjä.

piikki

  • Vieras
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #54 : 30.10.07 - klo:23.16 »
Miksi pitäisi? Mitä sillä saavutetaan että asiasta mitään tietämätön pääsee yrittämään jonkin sellaisen tekemistä mitä hän ei kuitenkaan osaa tehdä oikein? ...

Ok ok, luovutan. "Tavis" ei tosiaan vastaa asiantuntijaa tehtiin mitä hyvänsä. Linuxin käyttö vaatii siis korkeakoulututkinnon tai asiantuntijan 24h/7, jotta sitä voidaan käyttää.
Sama järjestely toimisi hyvin mm. autoillessa, kun edes autokoulu ei tunnu riittävän. Jokaiselle ammattikuski, niin säästyttäisiin _monilta_ liikenneonnettomuuksilta .. ? ;)

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #55 : 30.10.07 - klo:23.20 »
Säästäkäämme Asmoa. Ratkaisen ongelmasi ilmaiseksi (free as beer).

Ja siitä tuesta on oikeus ja kohtuus saada korvaus.

Olen näet tekemässä tästä asiasta henkilökohtaista ongelmaa.

Jos minä osaan LTSP-systeemin ja asennan sen ilmaiseksi, niin teenkö oikein vai väärin?
Vienkö joltakin työn, josta hän voisi saada elannon? Olenko rakentamassa täysin vääränlaista kuvaa?

Yrittäjän pitää sopeutua vallitseviin olosuhteisiin ja nämähän eivät tunnetusti aina ole yrittäjän valittavissa. Kysymyksenasettelusi henkii huumorismielessä esitettyä pohdiskelua, mutta siksi paljon monet kummallisuudet ovat alkaneet olla osana standardiajattelua, että todettakoon nyt kuinka hyvän tekeminen ei ole pahaa. Sehän on toinen asia ja problematiikan alue että mikä miksikin määritellään ja että saavutetaanko valituilla toimenpitäeillä toivottu tulos.


Lainaus
Minullahan on jo yksi työ - siksi voin tehdä ilmaiseksi LTSP-asennuksia. Olenko jonkinlainen loinen tässä ekosysteemissä, jota kutsutaan markkinataloudeksi? Vai Robin Hood - keneltä minä ryöstän ja kenellä minä lahjoitan?

Vai onko niin, että kun kukaan ei noita LTSP-asennuksia kuitenkaan osaisi tehdä, niin siksi minä voin tehdä ne ilmaiseksi - moraalinen oikeutus.

Vai haluanko olla anarkisti, joka saa kapitalismin näytämään siltä mitä se on?
---
Ryöstäminen ja lahjoittaminen ovat suoria tapahtumia, vaikka kummallakin on seurannaisvaikutuksensa. Mikäli seurannaiset koskevat asianomaista itseään ja niiden ajatellaan kumuloituvan miinuksesta plussalle ts. lopulta alkuperäisen lahjoittajan hyväksi, niin silloinhan kyseessä on laskelmointi, joskin lahjoituksena (pr-arvo) esitetty. Anarkismisi, aktiivisuutesi, filantropiasi, eettisen normistosi ja itsetuntemuksesi luokittelen ylläpidon  vastuualueelle.


PS.  Minulla ei ole aavistustakaan mikä on ltsp.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #56 : 30.10.07 - klo:23.26 »
Miksi pitäisi? Mitä sillä saavutetaan että asiasta mitään tietämätön pääsee yrittämään jonkin sellaisen tekemistä mitä hän ei kuitenkaan osaa tehdä oikein? ...

Ok ok, luovutan. "Tavis" ei tosiaan vastaa asiantuntijaa tehtiin mitä hyvänsä. Linuxin käyttö vaatii siis korkeakoulututkinnon tai asiantuntijan 24h/7, jotta sitä voidaan käyttää.
Sama järjestely toimisi hyvin mm. autoillessa, kun edes autokoulu ei tunnu riittävän. Jokaiselle ammattikuski, niin säästyttäisiin _monilta_ liikenneonnettomuuksilta .. ? ;)
Autovertaus, vaikka onkin pakollinen IT-yhteyksissä on usein harhaanjohtava. Autovertauksien pääasiallinen käyttö tuntuu olevan erinäisten olkinukkejen rakentelu. Tässä tapauksessa kuljettaja == käyttäjä, mekaanikko == ylläpitäjä.
Ei tarvittaisi mekaanikkoja korjaamaan jarruja, jos jakoavaimet olisi yksinkertaisempia.
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:23.29 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #57 : 30.10.07 - klo:23.26 »
PS.  Minulla ei ole aavistustakaan mikä on ltsp.

http://wiki.ubuntu-fi.org/LTSP_Ohjeita

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

piikki

  • Vieras
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #58 : 30.10.07 - klo:23.34 »
Autovertaus, vaikka onkin pakollinen IT-yhteyksissä on usein harhaanjohtava. Tässä tapauksessa kuljettaja == käyttäjä, mekaanikko == ylläpitäjä.
Ei tarvittaisi mekaanikkoja korjaamaan jarruja, jos jakoavaimet olisi yksinkertaisempia.

Heheh, toimii hyvin tässäkin ;)

No jos otetaan esimerkiksi tuo palomuuri. Mielestäni olisi kyllä hyvä, jos sen asettamisesta saataisiin niin yksinkertainen, että "tavis" osaisi palomuurin säätää, että saisi tiedoston siirtymään. Mutta ehkä siihen tarvitaan asiantuntija myös tulevaisuudessa... saa nähdä.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Markin pakkomielle: Ei emulaattoria
« Vastaus #59 : 31.10.07 - klo:08.41 »
Vai haluanko olla anarkisti, joka saa kapitalismin näyttämään siltä mitä se on?

Joopa, tämän aamun Hesari antoi oikeat mittasuhteet pohdinnoille.

"Asianajajien keskihinnallakin voi saada aikaan isot oikeudenkäyntikulut. Jääkiekkoilija Teemu Selänteen oikeusavustaja laskutti lokakuun alussa veneonnettomuuden oikeuskäsittelystä pienehkön moottoriveneen hinnan, yli 18 000 euroa.
[--]
Selänteen avustajan tuntitaksa oli 150 euroa plus arvonlisävero. Se on tuoreen kyselyn mukaan asianajajien keskihinta yksityishenkilöiden asioiden hoitamisessa. Selännettä avustanut juristi ei ole asianajaja mutta tekee samoja töitä.
[--]
Oikeus piti 18 379,48 euron laskua kohtuullisena ja perusteli sen hyväksymistä. Laskussa on toimenpiteet yksilöity."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sel%C3%A4nteen+veneen+turmasta+muhkeat+asianajokulut/1135231436024

Joo, tehdään me vaan näitä LTSP-asennuksia ja annetaan maapallon kulkea radallaan ;D

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.