Kirjoittaja Aihe: olen aloittelija  (Luettu 7708 kertaa)

vesa-antero

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
olen aloittelija
« : 06.01.06 - klo:13.29 »
olen asentamassa ubuntua ja ei ole paljoa kokemusta linuxista niin oisiko jollain antaa ohjeita mitkä pitäisi ottaa asennuksessa huomioon? ja määrittääkö ubuntu miten verkko-asetukset ja mikä palomuuri olisi hyvä? KIITOS ETUKÄTEEN

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: olen aloittelija
« Vastaus #1 : 06.01.06 - klo:14.20 »
olen asentamassa ubuntua ja ei ole paljoa kokemusta linuxista niin oisiko jollain antaa ohjeita mitkä pitäisi ottaa asennuksessa huomioon?

Koneellasi pitää olla osioimatonta tilaa, jos ei ole niin sitä pitää sinne hommata.


Lainaus
ja määrittääkö ubuntu miten verkko-asetukset

Jos koneellesi tulee IP-osoite dhcp:ltä Ubuntu saa sen automaattisesti, mutta jos tarvitset staattista ip:tä joudut määrittämään sen itse.


Lainaus
ja mikä palomuuri olisi hyvä?

Linuxin kerneli sisältää itsessään palomuurin. Linuxin palomuuri ohjelmat vain hallitsevat sen asetuksia. Hyvä palomuuri gui linuxille on firestarter (löytyy repositiosta)

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Re: olen aloittelija
« Vastaus #2 : 09.01.06 - klo:19.59 »
Vähän jäänyt mullekin epäselväks, että minkälaiset oletus palomuuriasetukset Ubuntussa on. Siis jos ei mitään muutoksia tee esim firestarterilla tms, niin onko turvallista käyttää norm surffailuun & sähköpostiin jne.

Siis kun kuulemma ainaskin fedorassa ja susessa on palomuuri oletuksena ok.

JPK1990

  • Vieras
Re: olen aloittelija
« Vastaus #3 : 09.01.06 - klo:20.07 »
Vähän jäänyt mullekin epäselväks, että minkälaiset oletus palomuuriasetukset Ubuntussa on. Siis jos ei mitään muutoksia tee esim firestarterilla tms, niin onko turvallista käyttää norm surffailuun & sähköpostiin jne.

Siis kun kuulemma ainaskin fedorassa ja susessa on palomuuri oletuksena ok.
Periaatteessa jos pystytät apache tai jonkun muun serverin saattavat madot yrittää koneelle muuten ei ole mitään vaaraa ellet sitten asenna ihan mitä sattuu.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: olen aloittelija
« Vastaus #4 : 09.01.06 - klo:20.22 »
Vähän jäänyt mullekin epäselväks, että minkälaiset oletus palomuuriasetukset Ubuntussa on. Siis jos ei mitään muutoksia tee esim firestarterilla tms, niin onko turvallista käyttää norm surffailuun & sähköpostiin jne.

Siis kun kuulemma ainaskin fedorassa ja susessa on palomuuri oletuksena ok.

ainakaan hoaryssä ei ollut palomuuri lainkaan päällä oletuksena, eikä taida kyllä olla breezyssäkään. tosin eipä siinä ole mitään verkkoa kuuntelevia palveluitakaan oletuksena. ehkä siihen kannattaa vaikka varmuudeksi säätää jotain.
Janne

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: olen aloittelija
« Vastaus #5 : 09.01.06 - klo:22.01 »
Vähän jäänyt mullekin epäselväks, että minkälaiset oletus palomuuriasetukset Ubuntussa on. Siis jos ei mitään muutoksia tee esim firestarterilla tms, niin onko turvallista käyttää norm surffailuun & sähköpostiin jne.

Siis kun kuulemma ainaskin fedorassa ja susessa on palomuuri oletuksena ok.

ainakaan hoaryssä ei ollut palomuuri lainkaan päällä oletuksena, eikä taida kyllä olla breezyssäkään. tosin eipä siinä ole mitään verkkoa kuuntelevia palveluitakaan oletuksena. ehkä siihen kannattaa vaikka varmuudeksi säätää jotain.

Firestarterin kun asentaa niin sehän blockkaa kaikki portit. Sitten vaan lisäilee sinne itse tarvitsemat palvelut/portit auki. Itsellä ainakin tulee kokoajan kauhea määrä hittejä samba,dcom jne palveluihin (vaikkei niistä haittaa pitäisi olla kun ei tuollaisia palveluja käytössä ole)

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

whector

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Re: olen aloittelija
« Vastaus #6 : 10.01.06 - klo:09.24 »
anteeksi, lainaan vähän threadia, mutta kysymys sopii tänne :)

Toi automaattinen päivitysohjelma Gnomessa (siis se, joka päivityksen löydettyään pistää sen punaisen ikonin tuonne yläpalkkiin) lopetti toimintansa. Tälläkin hetkellä olisi Gimpistä uusi versio (siis kun käynnistän sen ohjelman manuualisesti) ja eilen sama softa tarjosi paljonkin eri päivityksiä, ei automaattisesti. Ohjelma piti käynnistää manuaalisesti. CTRL+ALT+DELETEn takaa tuleva task manageri kyllä näyttää, että update-notifier syö parikymmentä megaa virtuaalimuistia, ja että ohjelma on sleeping, siis nukkumassa :) Miten saan sen takas toimimaan?

Kiitos!

Jerzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Re: olen aloittelija
« Vastaus #7 : 01.02.06 - klo:17.12 »
Laitetaanpa tämä tännekin kun lipsahti ensin tuonne HOW TO-puolelle...

eli siis asensin Firestartterin ja avasin portit BitTorrentille Rock4Lifen antamien ohjeiden mukaisesti (http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1049.msg6679#msg6679), mutta kun yritän sillä jotain ladata ohjelma herjaa :"port 6881 is blacklisted", vaikkakin Firestartterin Policy välilehdellä kohdassa allow service on portit 6881-6889 avattu...

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: olen aloittelija
« Vastaus #8 : 01.02.06 - klo:22.08 »
Laitetaanpa tämä tännekin kun lipsahti ensin tuonne HOW TO-puolelle...

eli siis asensin Firestartterin ja avasin portit BitTorrentille Rock4Lifen antamien ohjeiden mukaisesti (http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1049.msg6679#msg6679), mutta kun yritän sillä jotain ladata ohjelma herjaa :"port 6881 is blacklisted", vaikkakin Firestartterin Policy välilehdellä kohdassa allow service on portit 6881-6889 avattu...

Oletko laittanut firestarterista Apply policy et se ottaa ne säännöt käyttöön? Ja siitä events välilehdeltä näkee kaikki blockatut yritykset.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Jerzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Re: olen aloittelija
« Vastaus #9 : 02.02.06 - klo:12.22 »
Laitetaanpa tämä tännekin kun lipsahti ensin tuonne HOW TO-puolelle...

eli siis asensin Firestartterin ja avasin portit BitTorrentille Rock4Lifen antamien ohjeiden mukaisesti (http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1049.msg6679#msg6679), mutta kun yritän sillä jotain ladata ohjelma herjaa :"port 6881 is blacklisted", vaikkakin Firestartterin Policy välilehdellä kohdassa allow service on portit 6881-6889 avattu...

Oletko laittanut firestarterista Apply policy et se ottaa ne säännöt käyttöön? Ja siitä events välilehdeltä näkee kaikki blockatut yritykset.


Juu heti laitettuani ne portit siihen add-rule kohtaan painoin seuraavaksi apply policy...

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: olen aloittelija
« Vastaus #10 : 02.02.06 - klo:14.20 »
Nuo on trackerin säännöissä nuo blacklistatut portit, olis parempi käyttää, jotain clinua, minkä saa määriteltyä mille vaan portille, esim. azureus on aika tykki. Azureuksesta varmaan löytyy howtoista ohjetta jos jonkinlaista.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.