Olen kirjoittanut tästä aiheesta aikaisemminkin, mutta ongelma ei tunnu ratkeavan.
Ongelma esiintyy siten, että ubuntu vaan lopettaa yht'äkkiä reagoimisen hiireen ja näppikseen.
Tätä tapahtuu epäsäännöllisin väliajoin, joten sen toistettavuuden ennakointi on vaikeaa ja tapahtuu eri tilanteista.
Vaihdoin Ubuntun tässä välissä toiseen koneeseen ja kopion Home-kansion/hakemiston sinne, kun ei kiinnostanut lähteä asentamaan kaikkea uusiksi ja vika seurasi myös toiseen koneeseen.
Vaikuttaa siltä, että täytyy varmaan Windowsmaisesti asentaa kaikki uusiksi, niin ehkä töksähtely lakkaa. Kun tyhjentää levyltä kaikki, niin usein se ongelmia aiheuttavakin poistuu tai ainakin luulin niin, mutta joku siirsi sen myös tähän koneeseen. Käytän tosin muutamia KDE:lle tarkoitettuja ohjelmia Gnomessa, mutta olen kuullut, että näin voi tehdä. Kokeilin kyllä KDE:äkin, mutten jaksanut säätää niin paljon, kun sen käyttäminen vaati. Mulla on muutakin tekemistä, kun säätää konetta.
Kun vika on päällä, ei Gnomen uudelleenkäynnistys Ctrl-Alt-Backspace yhdistelmällä (aina) toimi vaan ainoa tapa on buutata suoraan Kernel-komennolla Alt-SysReq-b
Työpöytä kyllä pyörii alla, eli kello käy ja jos on vaikka amaroK päällä, niin se soittaa musiikkia aivan kuten ennenkin, mutta hiiren "sohominen" tai näppäimistön näpyttely ei vaikuta mitenkään. Lukuun ottamatta noita Kernel komentoja.
Tätä on nyt jatkunut muutaman kuukauden ja on ärsyttävää, kun täytyy käynnistellä kaikki tietyt sovellukset uudelleen, kuten KNotify, Firestarter, Beryl manager, Glipper jne. Lisäksi KNotifierin uudelleenkäynnistys hukkaa kaikki asetetut muistutukset.