Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutUusimmat julkaisut: 24.04.1 LTS (suositeltu, 29.8.2024) ja 24.10 - Ubuntun 20-vuotisjulkaisu! (10.10.2024).
En ole Ubuntussa huomannut valmista työkalua NTP-palvelimenasentamiseen. Vaikeata se ei kuitenkaan ole. Tässä vähän ohjeita:Asenna paketti "ntp-server". Sen jälkeen laita /etc/ntp.conf-tiedostoonvaikkapa seuraavat rivit:server ntp.ubuntu.comserver fi.pool.ntp.orgNuo ovat NTP-palvelimia, joiden kanssa oman koneen aika tahdistetaan.Käynnistä oma NTP-palvelin uudelleen komennolla:sudo /etc/init.d/ntp-serverTämän jälkeen kello valuu pikkuhiljaa oikeaan aikaan. Komennolla"ntpq -p" voi katsoa, mikä on oman koneen aika verrattunaaikapalvelimiin. Minulla näyttäisi kertovan seuraavaa:remote refid st t when poll reach delay offset jitter============================================+fiordland.ubunt 192.36.133.17 2 u 16 64 377 55.022 -4.157 3.435*ns3.inet.fi 194.89.67.242 2 u 16 64 377 20.109 6.535 9.325LOCAL(0) LOCAL(0) 13 l 10 64 377 0.000 0.000 0.001offset-sarake kertoo, että viime tarkistuksella ero toiseen palvelimeenoli noin -4 millisekuntia ja toiseen 6,5 millisekuntia. poll-sarakekertoo, kuinka usein tarkistetaan. Käynnistin koneen ihan äskettäin,joten tarkistus on varsin usein eli 64 sekunnin välein. Tarkistusvälitharvenevat vähitellen.Ubuntussa on oletuksena asennettuna ntpdate-ohjelma. MuistaakseniDapperissa sen avulla tarkistetaan kello aina bootin yhteydessä. NytEdgyssä näyttäisi olevan niin, että kello tarkistetaan aina, kunverkkolaite kytketään päälle ifup-komennolla (yleensä bootissa). Komentontpdate tarkistaa ajan siis vain kerran. NTP-palvelin pitää kellonjatkuvasti tahdissa netissä olevien muiden NTP-palvelimien kanssa.
Paristoja jöytyy jopa hyvinvarustetuista CM;keteista. ( tuli juuri ostettua lätkä jossa 6 kpl ).Järjestelmä -> Ylläpito -> Aika ja päiväys saa säädettyä miltä aikapalvelimelta ajantarkistus tapahtuu ym.
En nyt ole ihan varma mistä sulla on kyse, mutta mun asentamat Dapper-koneet tahdistaa ajan jostain verkosta. Olen seurannut jossain tällä saitilla ollutta ohjetta. En ikävä kyllä löydä nyt varsinaista ketjua, tai howtouta, mutta tässä sitaatti omista muistiinpanoista joihin olen kopionut koko kyseisen ohjeen:
sudo /etc/init.d/ntp restart