Kirjoittaja Aihe: Miten saan asennettua pelejä/yms tietokoneelleni?  (Luettu 1623 kertaa)

heep of uriah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Kuvitellaan tilanne että haluan asentaa cd-romilta Triptych nimisen,yksinkertaisen palikkapelin tietokoneelleni.
Eteeni tulee ruutu missä lukee "avataan tiedostoa triptych.tar.gz
ja avaa ohjelmalla pakettienkäsittely (oletus)
Klikkaan Ok.
Eteeni tulee luukku missä on vaihtoehtona pura.Olen kokeillut sitä eikä homma ole toiminut.Missä teen virheen?

juyli

  • Vieras
Vs: Miten saan asennettua pelejä/yms tietokoneelleni?
« Vastaus #1 : 27.09.07 - klo:19.15 »
avataan tiedostoa triptych.tar.gz
Ohjeet ohjelman asentamiseksi löytyy ko. paketista (jos löytyy).
Aiheesta on palstalla ollut usein puhetta. tar.gz -paketit voivat sisältää joko binäärinä ohjelman, joka vain vaatii asennuksen lähes sellaisenaan tai ohjelman lähdekoodin, joka konfiguroidaan, käännetään ja asennetaan järjestelmään.
Järkevintä on asentaa ohjelmia jakelun paketinhallinnan kautta (esim. apt-get/aptitude/synaptic) tai jakeluun (ja sen versioon) jo valmiiksi konfiguroidun (ubuntusta puhuttaessa) deb-paketin avulla.
Jos et tiedä, miten ohjelmia ylipäätään jakeluun lisätään, hanki lisää tietoa ja palaa asiaan, kun homma on hanskassa.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Miten saan asennettua pelejä/yms tietokoneelleni?
« Vastaus #2 : 28.09.07 - klo:12.28 »
Kuvitellaan tilanne että haluan asentaa cd-romilta Triptych nimisen,yksinkertaisen palikkapelin tietokoneelleni.
Eteeni tulee ruutu missä lukee "avataan tiedostoa triptych.tar.gz
ja avaa ohjelmalla pakettienkäsittely (oletus)
Klikkaan Ok.
Eteeni tulee luukku missä on vaihtoehtona pura.Olen kokeillut sitä eikä homma ole toiminut.Missä teen virheen?

Eli nyt olet purkanut tuon paketin. Mene sen jälkeen hakemistoon, jonne olet purkanut paketin (triptych, kenties kotihakemistossasi?). Siellä näyttäisi olevan setup-tiedosto, jonka ajaminen (komentorivillä sudo setup) todennäköisesti asentaa pelin. En ole itse tosin kokeillut asiaa....

Kyse lienee tästä pelistä: http://www.chroniclogic.com/index.htm?triptych.htm