Kirjoittaja Aihe: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon  (Luettu 5212 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« : 28.01.08 - klo:10.03 »
Ostin Stockmannilta Siemens Gigaset routerin ja usb-pallukan. Ei onnistunut langattoman asennus, vaikka Siemensin tuki neuvoi kaiken mahdollisen. Ostin sitten kaupasta, johon luotan (RF-Elektroniikka Oulusta) Buffalon vastaavan järjestelmän. Yhteys asentui melkein vain nappia painamalla.

Kokeilu ja onnistuminen tietysti WindowsXP:llä. Nyt pitäisi saada yhteys pelaamaan linuxpuolella. Erityisen tarpeen se olisi Zenwalk 4.8 linuxissa, mikä minulla on ikivanhassa läppärissäni. Zenwalkista löytyy hauskan niminen Wifi Radar. Ei onnistunut asennus wifi-radarilla. Kysyin neuvoa http://zenwalk.vaihtoehto.org/index.php?topic=133.0
mutta ei ole tullut vastausta.

Kokeilisin nyt Ubuntu 7.10 - asennuksella. Kone on sama, missä yhteys Windowssissa toimii erinomaisesti. Tekisin langattoman verkon yhdistämisen wifi-radarilla, jotta saisin wlanin toimimaan kannettavassanikin, missä myös on wifi-radar ohjelma. Heti tuli ongelma kun en löytänyt valmiina mitään wlan-ohjelmaa asennuksesta. Yritin haulla etsiä wi-fille ohjeita ja paketinhallinnalla löytää ja asentaa wi-fiä. Toki minun pitäisi jo tämä linux-sähläys osata, mutta ei vaan onnistu.

Miten wifi-radar Ubuntuun?

Buffalosta löysin seuraavat asetukset. Riittävätkö virittämiseen?
Lainaus
SSID on 30A.....jne
AOSS WPA-PSK(AES)
Channel 11 (Auto)
125* High Speed Mode Enabled 
MAC Address 00:16:01:ED:62:65

eap

  • Vieras
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #1 : 28.01.08 - klo:10.51 »
Minulla onnistui yhdistelmällä Asus läppäri, Buffalo AirStation turbo G ja Ubuntu 7.10 langatonyhteys heittämällä, ei tarvinnut mitään erikoisempaa vemmeltämistä. (Siis kun viimein muistin sen #¤%&:n salasanan.)
Edit:  Siinä läppärissä on siis Intelin sisäinen wlan.

AlkaaliMc

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #2 : 28.01.08 - klo:11.25 »
eikä löydy järjestelmä-> asetukset -> langaton verkko
tollanen oli ainakin mulla mutta näyttäs että tuo on joku kubuntun mukana tullu juttu hmmm koitanpa kattella mikä tuo on, jos sen asentaminen vaikka auttas hieman ...

juup ubuntun ohje kertoi seuraavaa...

Verkon asetukset (Järjestelmä ▸ Ylläpito ▸ Verkko) tukee matkatilaa, joka mahdollistaa  yhdistämisen mihin tahansa alueella olevaan langattomaan verkkoon.

EDIT: kannattaa katsoa ubuntun ohje järjestelmä-> ohjeet ja tuki siellä noista langattomista hieman tarkemmin
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:11.27 kirjoittanut AlkaaliMc »

ubuntus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #3 : 28.01.08 - klo:18.09 »
Sattuipa sopivasti ketju josta voi itsekkin ohjeita kysellä. En siis saa konetta yhdistämään nettiin en sitten millään.

1) Palveluntarjoajallani on käytössä pppoe
2) langattomassa purkissa päällä WEP
3) iwconfigilla kun katson niin näkyy seuraavaa
ath0      IEEE 802.11g  ESSID:"WLAN_ubu"  Nickname:""
          Mode:Managed  Frequency:2.427 GHz  Access Point: 00:12:01:B5:55:C0   
          Bit Rate:48 Mb/s   Tx-Power:15 dBm   Sensitivity=1/1 
          Retry:off   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=57/70  Signal level=-34 dBm  Noise level=-91 dBm
          Rx invalid nwid:76262  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
myös itse langattomalla purkilla näkyy että olen sinne yhteydessä
4) Tämän jälkeen yritänkin sitten käynnistää pppoe yhteyden (sudo pppoeconf) ohjelma löytää 2 ethernet laitetta eth0 ja ath0 mutta ath0 kautta pppoe:n luonti ei onnistu millään.

Wifi radariakin olen kokeillut käyttää. Siinä asetan kiinteän osoitteen ko. yhteydelle 10.0.0/24 luokasta (wlan purkki 10.0.0.1) ei onnistu. Olisiko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia hermot meinaa mennä.

AlkaaliMc

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #4 : 28.01.08 - klo:18.19 »
Koodia: [Valitse]
4.2.1. PPPoE:n käyttöönotto

Ottaaksesi modeemin käyttöön

   1.

      Avaa Pääte (Sovellukset ▸ Apuohjelmat ▸ Pääte)
   2.

      Kirjoita päätteessä:

      sudo pppoeconf

   3.

      Tekstipohjainen valikko-ohjelmaa ohjaa seuraavien kohtien läpi. Kohtia ovat:
         1. Varmista, että verkkokortti on tunnistettu.
         2. Syötä käyttäjänimesi.
         3. Kirjoita salasanasi.
         4. Jos PPPoE-yhteys on jo määritelty, kysytään muokataanko sitä.
         5. Yleisimpiä asetuksia: kysyttäessä halutaanko käyttää “noauth”- ja “defaultroute”-valintoja ja poistaa “nodetach” - valitse Kyllä.
         6. Use peer DNS - valitse Kyllä.
         7. Limited MSS problem - valitse Kyllä.
         8. Kysyttäessä halutaanko yhdistää käynnistettäessä, halutaan useimmiten vastata kyllä.
         9. Lopuksi kysytään, halutaanko yhteys muodostaa välittömästi.

     
   4.

      Kun nämä kohdat on käyty läpi, yhteyden pitäisi toimia.

4.2.2. Yhteyden käynnistäminen

Käynnistä ADSL-yhteys kirjoittamalla päätteeseen (Sovellukset ▸ Apuohjelmat ▸ Pääte:

sudo pon dsl-provider

4.2.3. Yhteyden pysäyttäminen

Pysäytä ADSL-yhteys  kirjoittamalla päätteeseen (Sovellukset ▸ Apuohjelmat ▸ Pääte:

sudo poff dsl-provider

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #5 : 28.01.08 - klo:19.08 »
onnistui yhdistelmällä Asus läppäri, Buffalo AirStation turbo G ja Ubuntu 7.10 langatonyhteys heittämällä
Äsken yritin Ubuntun ja siduxin kautta. Kummankaan sovellukset ei näe verkkoa.

Ubuntussa Ylläpito > Verkko näkyy kaksi  kaksi lankaverkon kuvaketta, mutta ei langatonta verkkoa. Ohjeessa on kaunis kuva, missä on myös langattoman ikoni, mutta se on vain ohje. Missään ei kerrota, miten edes verkon olemassaolosta saa vihjeen. Minä tosin tiedän, sillä ihan tällä samalla mikrolla mutta WindowsXP:ssä kirjoitan tätä langattoman yhteyden kautta. Emolevyllä ei ole Wlan-piiriä, mutta usb-porttiin on tökätty Buffalon pallukka. Tukiasema on myös Buffalo G.

Minun pitäisi saada wlan toimimaan kahdessa talossa. Näillä näkymin ei tule onnistumaan linuxissa. Kertokaa, jos tunnette jonkin usb-pallukkamerkin, millä on saatu jossakin linuxissa yhteys aikaan. Ostan sen. Myykää omanne ...

Wifi-radariakin kokeilisin, mutta mikä lähde pitäisi liittää pakettivarastoon, että wifi-radarin saisin asennettua.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4172
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #6 : 28.01.08 - klo:19.18 »
Wifi-radariakin kokeilisin, mutta mikä lähde pitäisi liittää pakettivarastoon, että wifi-radarin saisin asennettua.
universe, kas tässä

Tässä vinkkinä linkki pakettihakuun: http://packages.ubuntu.com
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

eap

  • Vieras
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #7 : 28.01.08 - klo:19.20 »
Onko sinulla Ubuntu asennettuna kiintolevylle vai kokeiletko live-CD:ltä? Minä en saanut wlania toimimaan cd:ltä, mikä turhaan siirsi ubuntun asentamista läppäriin monta viikkoa. Sitten kun sen viimein asensin niin yhteys toimikin, vain se hemmetin WEP-salasana haetutti itseään turhan pitkään  :'(   ;D  ;D

ubuntus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #8 : 28.01.08 - klo:21.08 »
Kiitos AlkaaliMc:lle vastauksesta, mutta pppoe:n käyttöönotto ei ole ongelma vaan se ettei pppoeconf "löydä" ath0:aa se kyllä tunnistaa laitteen ja yrittää ensiksi sen kautta pppoe:ta luoda ei onnistu. Tämän jälkeen luonnollisesti siirrytään toiseen ethernet laitteeseen eli eth0:aan josta pppoe session luonti onnistuu juuri mainitsemillasi ohjeilla. Jos koneessa ei rj45 ole kiinni ei ppoeconf suostu luomaan sessiota ollenkaan.

Koodia: [Valitse]

found 2 ethernet devices:                                       
ath0                                                   
eth0                                                           
Are all your ethernet interfaces listed above?               
(If No, modconf will be started so you can load the               
card drivers manually).                                                                                     
Or press ESC to abort here. 

Valitaan YES ja mennään toiseen vaiheeseen

Koodia: [Valitse]
Looking for PPPoE Access Concentrator on ath0...
Koodia: [Valitse]
Looking for PPPoE Access Concentrator on eth0...
Ei kummallakaan mitään, sitten ohjelma heittää tekstin.

Koodia: [Valitse]
Sorry, I scanned 2 interfaces, but the Access                     
Concentrator of your provider did not respond. Please         
check your network and modem cables. Another reason         
for the scan failure may also be another running pppoe         
process which controls the modem.

Miksi muuten kaikki liikenne näkyy langatonta käytettäessä wifi0 interfacessä? Mikä ihme tuo sitten on?

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #9 : 29.01.08 - klo:09.47 »
Sattuipa sopivasti ketju josta voi itsekkin ohjeita kysellä. En siis saa konetta yhdistämään nettiin en sitten millään.

1) Palveluntarjoajallani on käytössä pppoe
2) langattomassa purkissa päällä WEP
3) iwconfigilla kun katson niin näkyy seuraavaa
ath0      IEEE 802.11g  ESSID:"WLAN_ubu"  Nickname:""
          Mode:Managed  Frequency:2.427 GHz  Access Point: 00:12:01:B5:55:C0   
          Bit Rate:48 Mb/s   Tx-Power:15 dBm   Sensitivity=1/1 
          Retry:off   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=57/70  Signal level=-34 dBm  Noise level=-91 dBm
          Rx invalid nwid:76262  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
myös itse langattomalla purkilla näkyy että olen sinne yhteydessä
4) Tämän jälkeen yritänkin sitten käynnistää pppoe yhteyden (sudo pppoeconf) ohjelma löytää 2 ethernet laitetta eth0 ja ath0 mutta ath0 kautta pppoe:n luonti ei onnistu millään.

Wifi radariakin olen kokeillut käyttää. Siinä asetan kiinteän osoitteen ko. yhteydelle 10.0.0/24 luokasta (wlan purkki 10.0.0.1) ei onnistu. Olisiko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia hermot meinaa mennä.

Mikä WLAN purkki? Oletko katsonut purkin hallintasivuilta (WAN settings tms.), onko siellä pppoe-clientin määrityksiä. Ainakin oma Buffalon tukiasemani kykenee muodostamaan pppoe-yhteyden ja ominaisuus on käsittääkseni yleinen muissakin purkeissa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.08 - klo:09.50 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

AlkaaliMc

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #10 : 29.01.08 - klo:10.07 »
Lainaus
Ubuntussa Ylläpito > Verkko näkyy kaksi  kaksi lankaverkon kuvaketta, mutta ei langatonta verkkoa.

ruksippa sieltä vaikka molemmista lankaverkko jutuista ne matkatila hommat päälle

[ylläpito on poistanut liitteen]

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #11 : 29.01.08 - klo:10.18 »
Wifi-radariakin kokeilisin, mutta mikä lähde pitäisi liittää pakettivarastoon, että wifi-radarin saisin asennettua.
universe, kas tässä

Tässä vinkkinä linkki pakettihakuun: http://packages.ubuntu.com
Kiitos, mutta eikö lähde universe ole minulla jo liitettynä, kun sovellus Ohjelmalähteet näyttää neljä rastittua "Ladattavissa Internetistä" ja niiden mukana "Yhteisön ylläpitämät avoimen lähdekoodin ohjelmistot (universe)". Vai tarkoittaako "Ladattavissa ..." että pitää vielä liittää, vaikka on jo rastittu?

Ja mihin pitää kirjoittaa antamastasi linkistä löytyvä "1.9.7-0ubuntu4: all" lähde ???

Monesti ennenkin olen huomannut, että aloittelijaa muka helpottavat paneelit sotkevat nuupeloa (minua) entisestään. Pyytäisin nöyrästi:

Oliko jokin apt-käsky, jolla näki selkeän listan niistä lähteistä, jotka todellisuudessa Ubuntu 7.10 asennukseeni on liitetty. Toki tiedän, että jossakin majailee tekstitiedosto, mistä sen myös helposti näkisi /etc/....jotain ..

Mikä olisi se terminaalikomento, millä Universe liitetään, jos se ei vielä ole mukana? Kun nämä saisin selville, kirjoittaisin "apt-get install wifi-radar" ja ohjelma asentuisi?


raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4172
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #12 : 29.01.08 - klo:10.36 »
Ja mihin pitää kirjoittaa antamastasi linkistä löytyvä "1.9.7-0ubuntu4: all" lähde ???
Ei mihinkään, se on vain todiste siitä että ko. paketti on olemassa, ja sivulta näkee missä varastossa se on (universe).

Toki tiedän, että jossakin majailee tekstitiedosto, mistä sen myös helposti näkisi /etc/....jotain ..
Tarkastelu:
Koodia: [Valitse]
gedit /etc/apt/sources.list

Muokkaus:
Koodia: [Valitse]
gksu gedit /etc/apt/sources.list

Varasto on silloin käytössä jos sen rivin edessä ei ole # -merkkiä.
Ja kyllä se silloin on käytössä jos ko. universe -kohdassa on mainitsemasi ruksi.

Asennus näin, rivi kerrallaan:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
sudo apt-get install wifi-radar
« Viimeksi muokattu: 29.01.08 - klo:10.41 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

ubuntus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ukki yrittää asentaa langattoman verkon
« Vastaus #13 : 31.01.08 - klo:19.00 »
Sattuipa sopivasti ketju josta voi itsekkin ohjeita kysellä. En siis saa konetta yhdistämään nettiin en sitten millään.

1) Palveluntarjoajallani on käytössä pppoe
2) langattomassa purkissa päällä WEP
3) iwconfigilla kun katson niin näkyy seuraavaa
ath0      IEEE 802.11g  ESSID:"WLAN_ubu"  Nickname:""
          Mode:Managed  Frequency:2.427 GHz  Access Point: 00:12:01:B5:55:C0   
          Bit Rate:48 Mb/s   Tx-Power:15 dBm   Sensitivity=1/1 
          Retry:off   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=57/70  Signal level=-34 dBm  Noise level=-91 dBm
          Rx invalid nwid:76262  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
myös itse langattomalla purkilla näkyy että olen sinne yhteydessä
4) Tämän jälkeen yritänkin sitten käynnistää pppoe yhteyden (sudo pppoeconf) ohjelma löytää 2 ethernet laitetta eth0 ja ath0 mutta ath0 kautta pppoe:n luonti ei onnistu millään.

Wifi radariakin olen kokeillut käyttää. Siinä asetan kiinteän osoitteen ko. yhteydelle 10.0.0/24 luokasta (wlan purkki 10.0.0.1) ei onnistu. Olisiko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia hermot meinaa mennä.

Mikä WLAN purkki? Oletko katsonut purkin hallintasivuilta (WAN settings tms.), onko siellä pppoe-clientin määrityksiä. Ainakin oma Buffalon tukiasemani kykenee muodostamaan pppoe-yhteyden ja ominaisuus on käsittääkseni yleinen muissakin purkeissa.

Kyllä tuo olisikin se paras ratkaisu itselleni mutta ikävä kyllä wlan purkissa ei ole tuota mahdollisuutta purkkina siis Cisco AP1200