Kirjoittaja Aihe: Komentorivi ja ATI Radeon X1650-ajurit  (Luettu 1472 kertaa)

Stuketsu

  • Vieras
Komentorivi ja ATI Radeon X1650-ajurit
« : 09.09.07 - klo:14.22 »
Asensin Linuxin Kubuntu jakelun koneelleni, ja olen tykännyt asentaa ohjelmat, ja tehdä kaiken muun säädön komentorivillä (alt+ctrl+f1), enkä niinkään komentotulkilla graaffisella puolella. Ongelmaksi ja ihmetykseksi on muodostunut se, että, kun palaan graaffiselle puolelle komentoriviltä (alt+ctrl+f7) välkyttää ruutu noin 10-15 kertaa värisotkua, jonka jälkeen x-server käynnistyy uudelleen. Ilman direct-render ajureita tätä ei tapahdu, joten vika lienee näytönohjaimessa/ajureissa. Onko kellään muulla vastaavanlaisia ongelmia? Ja onko tälle outoudelle olemassa jotain ratkaisua?

Olen kyllä selvillä siitä, että ATI ei ole mikään paras mahdollinen näytönohjain Linuxin käyttämiseen. Näytönohjaimen ajurien asennus oli jo itsessään kummallista säätämistä.

-Tuukka

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Komentorivi ja ATI Radeon X1650-ajurit
« Vastaus #1 : 11.09.07 - klo:19.46 »
Eli käytätkö ATIn omaa fglrx-ajuria?

Mikset tee komentoriviasioita päätteessä?


ATIn näytönohjaimien ajureihin pitäisi tulla parannusta ATIn mukaan, mutta ATIstahan ei koskaan tiedä...
alias vililikku

Stuketsu

  • Vieras
Vs: Komentorivi ja ATI Radeon X1650-ajurit
« Vastaus #2 : 12.09.07 - klo:22.59 »
Kyllä. Minulla on käytössä ATIn suljetut fglrx-ajurit. Ilmoittaa, että direct render on käytössä, ja kun kysyy rivillä tietoja näytönohjaimesta, niin antaa ihan oikeat tiedotkin.

Toinen seikka mikä ihmetyttää kummasti on se, että Linuxin puolella näytönohjaimen tuuletin rupeaa tuulettamaan melkoisen tehokkaasi. Tuulettimen ääni kasvaa varmaan 20 % normaaliin Windows työpöytä käyttöön verrattuna. Ilmeisesti lämmöt nousevat niin paljon, että tuuletus voimistuu..

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Komentorivi ja ATI Radeon X1650-ajurit
« Vastaus #3 : 19.09.07 - klo:15.22 »
Eli neuvoisin sinua käyttämään päätettä (gnome-terminal). Tai sitten vain tyydyt avoimiin ajureihin.
alias vililikku