Kirjoittaja Aihe: Asiaa neuvoista  (Luettu 2393 kertaa)

Teme_77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Asiaa neuvoista
« : 06.01.09 - klo:12.56 »
Halusin tuoda tämän aiheen tänne,koska itse olen saanut paljon apua foorumin ohjeista.Olen pari kuukautta käyttänyt linuxia ja alkuun neuvot olivat kullanarvoisia.Ei ole vielä tarvinnut kysyä erikseen neuvoa,koska kaikki kohtaamani ongelmat ovat ratkaistu täällä tai englanninkielisellä foorumilla.Minulle tiedon etsintä tärkeämpää kuin valmiit vastaukset.

Kuitenkin toivoisin,että neuvoissa olisi pelkän komentoriviloitsujen lisäksi selitetty että mitä mikäkin annetuista käskyistä tekee.Se ei edistä kenenkään oppimista että on kopioidaan valmiita rivejä ja saadaan laitteet toimimaan.Tieto miksi se tekee noin tuo linuxia hieman lähemmäs uutta käyttäjää ja hän ehkä muistaa seuraavalla kerralla että toi komento teki tota ja alkaa itse ottamaan selvää ja ratkaisemaan ongelmia.Kaikki eivät jaksa etsiä tietoa.En tarkoita että mitään pitkää selostusta tarvitsee kirjoittaa vaan lyhyesti että mitä komento tekee,esim chown voidaan asettaa kansion tai tiedoston omistaja ja käyttäjä ryhmä jne...Tämän tiedon kun kaivoin linux.fi wikistä ei ole ollut yhtään ongelmaa kovalevyn oikeuksissa.

Kiitokset kaikille jo kirjoitetuista neuvoista ja ohjeista.!

Teemu

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Asiaa neuvoista
« Vastaus #1 : 06.01.09 - klo:13.00 »
Kuitenkin toivoisin,että neuvoissa olisi pelkän komentoriviloitsujen lisäksi selitetty että mitä mikäkin annetuista käskyistä tekee.Se ei edistä kenenkään oppimista että on kopioidaan valmiita rivejä ja saadaan laitteet toimimaan.Tieto miksi se tekee noin tuo linuxia hieman lähemmäs uutta käyttäjää ja hän ehkä muistaa seuraavalla kerralla että toi komento teki tota ja alkaa itse ottamaan selvää ja ratkaisemaan ongelmia.Kaikki eivät jaksa etsiä tietoa.En tarkoita että mitään pitkää selostusta tarvitsee kirjoittaa vaan lyhyesti että mitä komento tekee,esim chown voidaan asettaa kansion tai tiedoston omistaja ja käyttäjä ryhmä jne...Tämän tiedon kun kaivoin linux.fi wikistä ei ole ollut yhtään ongelmaa kovalevyn oikeuksissa.

Jos ei itse jaksa etsiä tietoa niin voi käyttö olla aika hankalaa, selviääkö windowsin kanssa ilman tiedon etsimistä?

Jos joku komento tuottaa ongelmia, niin
Koodia: [Valitse]
man komentoTuo kertoo mitä mikäkin komento tekee.

En usko että muut ovat velvollisia selittämään jokaista asiaa, vain jos toinen ei ole jaksavainen itse sitä tietoa etsimään.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Asiaa neuvoista
« Vastaus #2 : 06.01.09 - klo:13.23 »
toivoisin,että neuvoissa olisi pelkän komentoriviloitsujen lisäksi selitetty että mitä mikäkin annetuista käskyistä tekee.

Mikäli joku haluaa lisätietoa komennoista niin googlella löytyy esimerkiksi hakusanoilla unix+commands monenlaista listaa komennoista.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Asiaa neuvoista
« Vastaus #3 : 06.01.09 - klo:14.02 »
Kuitenkin toivoisin,että neuvoissa olisi pelkän komentoriviloitsujen lisäksi selitetty että mitä mikäkin annetuista käskyistä tekee.Se ei edistä kenenkään oppimista että on kopioidaan valmiita rivejä ja saadaan laitteet toimimaan. Tieto miksi se tekee noin tuo linuxia hieman lähemmäs uutta käyttäjää ja hän ehkä muistaa seuraavalla kerralla että toi komento teki tota ja alkaa itse ottamaan selvää ja ratkaisemaan ongelmia.

minä olen kyllä sikäli samaa mieltä, että maagisten rimpsujen kopioiminen ei varsinaisesti edistä mitään. ongelma ehkä ratkeaa tai sitten ei, mutta käyttäjä ei tiedä mitä tapahtui ja linux vaikuttaa entistä vaikeammalta. tosin mielestäni ihan lyhyt kuvaus riittää.

Kaikki eivät jaksa etsiä tietoa.En tarkoita että mitään pitkää selostusta tarvitsee kirjoittaa vaan lyhyesti että mitä komento tekee,esim chown voidaan asettaa kansion tai tiedoston omistaja ja käyttäjä ryhmä jne...

se, ettei jaksa etsiä tietoa on minusta kyllä hitusen huono piirre. jos kuvittelee, että jotain uutta oppii opiskelematta, on täysin väärässä. sanoin käy jos olettaa, että kaikki tarjotaan tarjottimella.

minusta tuota komentojen merkitystä ei tarvitse selittää erikseen vaan kertoa vaan mitä kyseisen komennon ajaminen tarkoittaa. esim.

annetaan hakemistolle kaikki oikeudet vain sen omistajalle:
Koodia: [Valitse]
$ chown 700 hakemisto
Tämän tiedon kun kaivoin linux.fi wikistä ei ole ollut yhtään ongelmaa kovalevyn oikeuksissa.

mukavaa omatoimisuutta. tämän perusteella uskon, että opit käyttämään linuxia varsin nopeasti :)
Janne

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Asiaa neuvoista
« Vastaus #4 : 06.01.09 - klo:14.14 »
Pois pois.
« Viimeksi muokattu: 07.01.09 - klo:07.14 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Vs: Asiaa neuvoista
« Vastaus #5 : 06.01.09 - klo:14.50 »
Linux.fistä löytyy tosiaan hyvät artikkelit lähes kaikista yleisimmistä komentorivikomennoista, kts. esim. http://linux.fi/wiki/Komentorivikomennot

Näihin voi olla hyvä linkittää sopivissa paikoissa tai neuvoa käyttäjää katsomaan tarkemmat ohjeet tuolta (toki man-sivut on olemassa mutta monet lukevat mieluummin suomenkielistä tekstiä).
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Asiaa neuvoista
« Vastaus #6 : 06.01.09 - klo:17.25 »
Näitähän löytyy tiivistettynä, pari esim.

http://packages.ubuntu.com/intrepid/

http://www.getdeb.net/

Miten tämä liittyy neuvojen antamiseen?

Toinen sivu sisältää tietoja ubuntun paketeista
Ja toisesta mahdollista ladata eri sovelluksia, joita ei välttämättä löydy pakettienhallinnan kautta.


Kuten Janne sanoi hiukan kierolla tavalla, omatoimiseen tiedonhakuun.
Lainaus
mukavaa omatoimisuutta. tämän perusteella uskon, että opit käyttämään linuxia varsin nopeasti
Eipä tuohon voi mitään lisätä. Mitä enemmän itse omatoimisesti opiskelee, sitä nopeammin ja paremmin pääsee
järjestelmään sisälle, mikä taas edesauttaa ongelmien ratkontaa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!