Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei käynnisty ollenkaan(Acer 1362LC ja 1362LMi)  (Luettu 2529 kertaa)

lide

• Käyttäjä
    • Profiili
Alla on Acer Aspire 1362LC kannettava. Ei koneen omat levyt enää suostu asentamaan xp:tä koneeseen, jää jumiin aina 40% kohdalle. Eikä xp:n omakaan levy asenna järjestelmää kunnolla. Tulee vain system alert viestejä ja kone sammuilee itsestään.

Kaveri ehdotti, että kokeilisin asentaa Linuxia ja ehdotti Ubuntua. Noh minä kokeilemaan ja eipä tästä mitään tule. Valitsen valikosta, käynnistä tai asenna ubuntu. Kone latailee, sitten ilmestyy työpöydän värit jo näkyviin, mutta kone vaan lataa ja lataa ja lataa ja lataa ja lataa ja lataa ja lataa ja lataa ja lataa ja lataa. Yhtäkkiä ilmestyy ikkuna mikä kertoo, että Gnome ei toimi kunnolla ja esimerkiksi äänet, työpöytä ja grafiikka eivät välttämättä toimi kunnolla. Ikkunassa lukee vielä, että Gnome yrittää saada tämän toimimaan vielä seuraavassa käynnistyksessä. Mutta ei. Silti jonkin asteen käynnistysääni toistetaan hetken päästä. Tätä kyseistä ikkunaa ei saa suljettua ollenkaa, A) enteristä ei käy mitään B) hiiri ei liiku sen jumittamisen takia mihinkään. Odottelin kiltisti 20min siivouksen ohessa, että kone käynnistyisi. Mutta ei, cd-levy vaan lataili ja lataili ja muisti raksutti. Vaan ei tapahdu mitään. Tämän toistin kaksikin kertaa, ei onnistunut:)

Nyt sitten kysymys kuuluu, mikä on vikana? Pitäiskö jo hiljakseen tunkea kone huoltoon vai mikä on vikana? Tein cd-levynkin tarkistuksen valikosta ja levy on kyllä kunnossa!

Kyseessä on uusin Ubuntu versio.

Vinkkejä?
« Viimeksi muokattu: 25.08.07 - klo:00.34 kirjoittanut Ilokaasu »

peran

• Vieras
Vs: Ubuntu ei käynnisty ollenkaan
« Vastaus #1 : 24.08.07 - klo:17.48 »
Nop, minulla on Ubuntu Acer Aspire 1362LMi:ssä, eikä niissä taida kovon osalta olla suuria eroja. Koneeni toimii Ubuntussa kohtuullisesti, vaikka kone kärsiikin lämpöongelmista. 3D-työpöytiä en voi siis käyttää, kun kone buuttautuu lämpöongelmien takia. Kuitenkin normaali Ubuntun käyttö onnistuu. Jos koneesi toimisi, niin luulisin sen melko helposti pyörittävän linuxia, eikä asennuksessakaan pitäisi olla mitään ongelmia, joten kannattaa viedä kannettava huoltoon tai ostaa kunnollinen kannettava, jota nämä Aceri ei todellakaan ole.

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.08.07 - klo:18.24 »
Tulee vain system alert viestejä ja kone sammuilee itsestään.
Nyt sitten kysymys kuuluu, mikä on vikana? Pitäiskö jo hiljakseen tunkea kone huoltoon vai mikä on vikana?

Testaa muisti (memtest). Kuulostaa kyllä huoltohommalta...

lide

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.08.07 - klo:22.51 »
Montako testiä tuossa memtissä on?

Odottelin 3 läpi ja kaikki passasi. Jos huomenna ottaisi paremmalla ajalla. Vissiin se on huoltoon nakattava. Ja kyllä, uutta olen katsellut jo pitkään....

peran

• Vieras
« Vastaus #4 : 24.08.07 - klo:23.08 »
Memtestejä on ihan niin paljon kuin viitsit niitä ajaa. Veikkaisin kuitenkin, että koneessasi on tämän mallin 'tyyppivika' l. prosessori tai näytönohjain ylikuumenee.

Muistit kyllä toimivat - ainakin itsellä. Valitettavasti koneestani on takuuaika mennyt umpeen, joten huoltoon itkeminen todennäköisesti maksaa.

Mutta kannattaa se todellakin viedä huoltoon, mikäli takuuta on vielä jäljellä. Ehkä se kannattaisi muutenkin viedä - sitä en varmuudella tiedä, kun huolto ei ole ilmaista ja todelliset kämmit on tehty suunnittelupöydässä.

Uutena mun kone toimi kyllä ihan ok, jopa täydellä teholla, mutta kun ikää on tullut, niin pölyäkin on kertynyt koneen eri osiin ja olen muutenkin vaihtanut koneen osia ajattelematta lämpöjä, alkaa marginaalit mennä pakkasen puolelle. Huolellinen koneiston pölyjen puhdistus saattaisi minunkin koneessa auttaa, ja mahdollisesti tuulettimen vaihtaminen.

[OffTopic]
P.S. Tämä olikin sitten mun 1000. postaus. Juhlan paikka, mutta miten juhlistais?
[/OffTopic]

Ilkka

• Vieras
Vs: Ubuntu ei käynnisty ollenkaan(Acer 1362LC ja 1362LMi)
« Vastaus #5 : 25.08.07 - klo:08.37 »
Tuntuis, että koneessasi on jotakin vikaa. mulla on acer aspire 1360 tarkemmin tuossa alhaalla ja nyt käytössä gutsy ja on pelannu kokoajan ubuntun eri versioilla ihan normaalisti. tuskin näissa koneissa suurempia eroja on kun samaa sarjaa mulla vain  vanhempi.

peran

• Vieras
Vs: Ubuntu ei käynnisty ollenkaan(Acer 1362LC ja 1362LMi)
« Vastaus #6 : 25.08.07 - klo:10.41 »
Sulla on varmaan hyvä yksilö. Tässä mallissa on kyllä lämpöongelmia aikaisemminkin esiintynyt. Tietenkin ko. lämpöongelmat eivät minunkaan koneessa esiinny, ellei rasita konetta. (Esim. 3D-tehosteita käyttämällä tai ohjelmia kääntämällä).

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10440.0

Tässä topicissa on lämpöongelmista mainintaa aikaisemmalta ajalta. Tosin mulla ei vielä silloin ko. ongelmia esiintynyt. Elikä kyllä tässä mallissa marginaalit ovat jääneet turhan pieniksi lämmön suhteen.