Kirjoittaja Aihe: tiedostojärjestelmä sekaisin?  (Luettu 2917 kertaa)

joku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
tiedostojärjestelmä sekaisin?
« : 22.12.05 - klo:15.52 »
Minulla on Ubuntu asennuksessa oletuksena ehdotetun ext3 osion sijaan ReiserFS osiolla.

Kaikki on toiminut hyvin tähän aamuun asti. Laitoin koneen päälle ja valitsin käynnistyslataajasta Ubuntun. Mustalla ruudulla vilisevästä tekstistä pisti silmään omituinen ilmoitus, jossa muistaakseni kerrottiin että reiserfs osio "is NOT good"(?) ja sitten "mounting read-only". Meni niin nopeasti, etten ehtinyt tarkemmin tutkia...

Ubuntu kuitenkin käynnistyi, mutta kun olin kirjoittanut tunnukseni ja salasanani, en päässyt työpöydälle. Virheilmoituksessa sitten luki ainakin useasti mkdir failed yms. ja muistaakseni se ei myöskään löytänyt jotakin. Voin kirjoittaa sen ylös, jos sillä on merkitystä.

Eilen illalla ennen kuin suljin koneen asentelin muutamia pelejä yms., ja järjestelmä sammui normaalisti. En siis tiedä mikä tämän olisi voinut aiheuttaa.

Joten pystyisikö joku auttamaan minua tämän selvittämisessä? Olisin erittäin kiitollinen, sillä olen viritellyt tätä innoissani lähes viikon ajan ja uudelleenasennus toisi melkoisesti lisää hommia.

Kiitoksia ajastanne.
Ubuntu 6.06 Dapper, Windows XP
AMD Athlon XP 2400+
ATI Radeon 9600 Pro
Kingston 1024 MB DDR 333 MHz (2x512)
Asus A7V8X-X (VIA KT400)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: tiedostojärjestelmä sekaisin?
« Vastaus #1 : 22.12.05 - klo:17.30 »
Minulla on Ubuntu asennuksessa oletuksena ehdotetun ext3 osion sijaan ReiserFS osiolla.

samoin minulla.

Kaikki on toiminut hyvin tähän aamuun asti. Laitoin koneen päälle ja valitsin käynnistyslataajasta Ubuntun. Mustalla ruudulla vilisevästä tekstistä pisti silmään omituinen ilmoitus, jossa muistaakseni kerrottiin että reiserfs osio "is NOT good"(?) ja sitten "mounting read-only". Meni niin nopeasti, etten ehtinyt tarkemmin tutkia...

komentamalla heti bootin dmesg, pääsee tutkimaan bootin aikana tapahtuneita juttuja. sieltä löytynee selitystä tuohonkin.

Ubuntu kuitenkin käynnistyi, mutta kun olin kirjoittanut tunnukseni ja salasanani, en päässyt työpöydälle. Virheilmoituksessa sitten luki ainakin useasti mkdir failed yms. ja muistaakseni se ei myöskään löytänyt jotakin. Voin kirjoittaa sen ylös, jos sillä on merkitystä.

readonly-osioille ei tosiaan pysty kirjoittamaan (eikä siis luomaan hakemistojakaan) ja graafiselle puolelle loggaaminen kirjoittaa kyllä levylle joten se saattaa hyvinkin epäonnistua.

Eilen illalla ennen kuin suljin koneen asentelin muutamia pelejä yms., ja järjestelmä sammui normaalisti. En siis tiedä mikä tämän olisi voinut aiheuttaa.

ehkä laitevika? testaa hupinasi koneen muistit, se saattaa palajstaa jotain. ubuntun bootmenussa taisi olla oletuksenakin memtest86+ joten sitä voi halutessaan käyttää.

Joten pystyisikö joku auttamaan minua tämän selvittämisessä? Olisin erittäin kiitollinen, sillä olen viritellyt tätä innoissani lähes viikon ajan ja uudelleenasennus toisi melkoisesti lisää hommia.

minä varmaankin, tutkisin mitä dmesgillä löytyy jos sieltä nyt ylipäätään mitään kiinnostaavaa saa irti, testaisin muistit ja jos kumpikaan noista ei tuottaisi tulosta (ja vaikka tuottaisikin ja musitit olisivat kunnossa) koettaisin ajaa live-cd:ltä reiserfsck:a korjatakeni tilanteen.
Janne

joku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: tiedostojärjestelmä sekaisin?
« Vastaus #2 : 22.12.05 - klo:18.58 »
Hmm...tämä on hämmentävää. En tiedä onko tässä sittenkään kysymys tiedostojärjestelmästä. Laitoin istunnon tyypiksi "vikasietoinen konsoli" ja kokeilin "mkdir kansio" ja kansionhan se loi. Näyttäisi siis siltä, että levylle voi kirjoittaa. Tuota virheilmoitustakaan en nähnyt enää käynnistettäessä.

Kokeilin myös tuota dmesg -komentoa, mutta en löytänyt sieltä mitään hälyyttävää, joskaan en edes tiedä mitä etsiä. Mitään selkeästi virheilmoitukselta näyttävää en löytänyt, eikä niissäkään kohdissa, joissa mainittiin reiserfs, näyttänyt olevan mitään vikaa.

Mikään muistiasiantuntija en ole, mutta samalla koneella oleva Windows käynnistyy ja toimii hyvin.

Kun yritän kirjautua sisään, saan ensin tällaisen ilmoituksen (ei tullut vielä ensimmäisellä kerralla):

Ensisijaista istuntotyyppiä GDM-Failsafe.XTERM.desktop ei ole asennettu tälle tietokoneelle.
Haluatko, että oletusistunnoksi asetetaan vastaisuudessa järjestelmän oletusistunto?

Napsautin vaihtoehtoa "Kirjaudu vain sisään". Silloin tulee ilmoitus, että istunto tms. kesti alle 10 sekuntia ja tämä merkitsee luultavasti virhettä. Virheilmoitukset, joita se antaa tutkia ovat tiedostossa tiedosto~/.xsession-errors. Täältä löytyy esimerkiksi seuraavanlaista tekstiä:

-IceTransTransNoListen: unable to find transport: tcp
-IceTransmkdir: ERROR: euid!=0, directory /dev/X will not be created
...
-IceTransOpen: transport open failed for pts/Tietokone
...

** (gnome-session:8585): WARNING **: Unable to read ICE authority file: /home/tpnn/.ICEauthority

, jossa "..." tarkoittaa, että välissä on tekstiä, jota en jaksanut kopioida, Tietokone = koneelleni annettu nimi ja /home/tpnn on kotikansioni.

En tiedä missä on vika...selviääköhän noista teksteistä jotakin?

edit: Jos siitä dmesg:n tulostamasta tekstistä olisi apua niin voisin laittaa sen tänne. Voikohan sen saada tulostamaan tekstin tiedostoon?
« Viimeksi muokattu: 22.12.05 - klo:19.02 kirjoittanut joku »
Ubuntu 6.06 Dapper, Windows XP
AMD Athlon XP 2400+
ATI Radeon 9600 Pro
Kingston 1024 MB DDR 333 MHz (2x512)
Asus A7V8X-X (VIA KT400)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: tiedostojärjestelmä sekaisin?
« Vastaus #3 : 22.12.05 - klo:19.03 »
** (gnome-session:8585): WARNING **: Unable to read ICE authority file: /home/tpnn/.ICEauthority

tuosta tuli äkkiseltään mieleen tämä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=926.msg5705#msg5705
Janne

joku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: tiedostojärjestelmä sekaisin?
« Vastaus #4 : 22.12.05 - klo:19.26 »
Kiitos janne! Tuon linkin takaa löytynyt ohje toimi ja kirjottelen tätä viestiä nyt Ubuntulla. =)
Ubuntu 6.06 Dapper, Windows XP
AMD Athlon XP 2400+
ATI Radeon 9600 Pro
Kingston 1024 MB DDR 333 MHz (2x512)
Asus A7V8X-X (VIA KT400)