Kirjoittaja Aihe: Apua, graafinen sovellus... wxWidgets vaiko GTK?  (Luettu 2660 kertaa)

moonstone

  • Vieras
Hei,

Alkoi tekstipohjaisten c++ kielellä tehtyjen noppapelien räpläys kyllästyttämään ja haluaisin kokeilla graafisten ohjelmien tekemistä. Haluaisin, että tuleva graafinen "Hello World" ohjelmani olisi hyvin Gnomeen integroituva, eli pitäisi sitten käyttää Gimp ToolKittiä? Vai käykö wxWidgets?

Mitä kaikkia kirjastoja minun pitää asentaa, jotta pääsen alkuun GTK sovellusten tekemisen kanssa?

Tällä hetkellä olen käyttänyt Geany nimistä ohjelmaa ja kääntäjää taas ihan pelkästään komentoriviltä. Jos joku tuntee tarvetta ehdottaa ihan jotain kokonaista IDEä (kotoistettu sovellus olisi huippu!) niin olisin kiitollinen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Apua, graafinen sovellus... wxWidgets vaiko GTK?
« Vastaus #1 : 12.08.07 - klo:21.53 »
Alkoi tekstipohjaisten c++ kielellä tehtyjen noppapelien räpläys kyllästyttämään ja haluaisin kokeilla graafisten ohjelmien tekemistä. Haluaisin, että tuleva graafinen "Hello World" ohjelmani olisi hyvin Gnomeen integroituva, eli pitäisi sitten käyttää Gimp ToolKittiä? Vai käykö wxWidgets?

vaikka wxwidgets on varmasti hyvä ja portattava, niin tällä hetkellä se ei integroidu gnomeen kamalan hyvin. syynä tähän on se, että valtaosassa distroja xwwidgets käännetään edelleen vanhaa 1.x-sarjan gtk:ta vasten. xwidgets kääntyy kyllä nykyään (on oikeastaan kääntynyt jo vuosia) uuttakin gtk:ta vasten, mutta koska esim audacity ei ilmeisesti vieläkään käännyt uutta gtk:ta vasten käännettyä wxwidgetsiä vasten, distrot jäkittävät vanhassa :(

Mitä kaikkia kirjastoja minun pitää asentaa, jotta pääsen alkuun GTK sovellusten tekemisen kanssa?

no, siis periaatteessa ainakin gtk:n dev-paketit. kun kerran olet gnomeen integroituvaa, graafista,  softaa tekemässä, niin sinun kannataisi ehkä tutustua myös libgladeen ja johonkin sitä käyttävään GUI-builderiin (käytännössä glade tai gazpacho). sen avulla graafinen käyttöliittymä kuvataan xml-tiedostossa ja luodaan dynaamisesti ajon aikana, tällöin käyttöliittymän luomiseen ei tarvita kuin hyvin vähän koodia. eventin käsittelijät toki silti tarvitaan.

Tällä hetkellä olen käyttänyt Geany nimistä ohjelmaa ja kääntäjää taas ihan pelkästään komentoriviltä. Jos joku tuntee tarvetta ehdottaa ihan jotain kokonaista IDEä (kotoistettu sovellus olisi huippu!) niin olisin kiitollinen.

no, vim on aika hyvä editori ;)
olen joskus käyttänyt jonkin verran anjutaa ja se on kai edelleen paras ide gtk-kehitykseen. en tosin ole aikoihin idejen kanssa pelannut joten tietoni ei välttämättä ole ajan tasalla.
Janne

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Apua, graafinen sovellus... wxWidgets vaiko GTK?
« Vastaus #2 : 05.09.07 - klo:18.21 »

no, siis periaatteessa ainakin gtk:n dev-paketit.

ja paketin nimi on libgtk2.0-dev
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!