Kirjoittaja Aihe: Näytön resoluution max 1024x768?  (Luettu 2213 kertaa)

jannen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Näytön resoluution max 1024x768?
« : 17.07.07 - klo:21.05 »
Asensin juuri Ubunt 7.04:n, mutta näytön resoluution on max tuo 1024 x 768. Koneena on Acerin Travelmate läppäri Nvidia Geforce 2:lla, jotan olen aiemmin käyttänyt XP:ssä ja Windows 2000ssa resoluutiolla 1400 x jotain (en muista mikä se pysty pikselimäärä on...). Miten saisin sen suurennettua Ubuntussa?

Olen tehnyt hakuja tässä foorumissa ja Googlessa, mutta kaikessa pitää mennä terminaaliin koodaamaan... olen vihreä Linuxin suhteen, ja kaipaisin apua!!! Kiitos.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Näytön resoluution max 1024x768?
« Vastaus #1 : 10.08.07 - klo:11.50 »
Koetin joskus aiemmin tuolla komennolla saada läppäriä pyörimään 1280 x 800 -resolla. Samalla kerralla vaihdoin myös taustakuvan, jonka koko oli tuo 1280 x 800. Beryl oli myös toiminnassa. Buutin jälkeen kaikki taustakuvan kohdalla oli mössöä, ylä- ja alapalkit näkyivät kuitenkin oikein. Edes rsoluution sorkkimista ennen ottamani varmuuskopio ei auttanut enää. Voisiko kyse olla siitä, ettei koneeni (Acer 5024 Wlmi) vain tykkää Ubuntussa pyörittää tuota maksimiresoaan, joka tosin XP:ssä toimii? Haluaisin vaihtaa taustakuvan ja reson, mutta en haluaisi kokea samaa tuskaa uudestaan  :'( Tällä kertaa taidan ainakin ensin yrittää tuota reson vaihtoa, ennen kuin unelmoinkaan uudesta taustakuvasta.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Näytön resoluution max 1024x768?
« Vastaus #2 : 10.08.07 - klo:12.30 »
Asensin juuri Ubunt 7.04:n, mutta näytön resoluution on max tuo 1024 x 768. Koneena on Acerin Travelmate läppäri Nvidia Geforce 2:lla, jotan olen aiemmin käyttänyt XP:ssä ja Windows 2000ssa resoluutiolla 1400 x jotain (en muista mikä se pysty pikselimäärä on...). Miten saisin sen suurennettua Ubuntussa?

Olen tehnyt hakuja tässä foorumissa ja Googlessa, mutta kaikessa pitää mennä terminaaliin koodaamaan... olen vihreä Linuxin suhteen, ja kaipaisin apua!!! Kiitos.

Et varmaankaan ole asentanut Nvidian suljettuja ajureita näytönohjaimellesi? Mukana tuleva vapaa nv -niminen ajuri ei osaa mitään 3D -toimintoja ja muutenkin mm. erikoisempien resoluutioiden tuki on vähän niin ja näin. Jos et ole asentanut, niin tässä ohje. Nuo seuraavat rivit ovat sitten komentoja, jotka voi copypastettaa päätteeseen.

1) Asennetaan ajuri
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install nvidia-glx-legacy
2)Otetaan ajuri käyttöön
Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-glx-config enable
3) Käynnistä X uudelleen
tämän voi tehdä esim. näin: kirjaudu ulos ja paina ctrl+alt+backspace


X:n kanssa säätäessä on aina mahdollista, että X ei enää käynnistykään. Tämän vuoksi vielä pari komentoa, joita voi tekstipäätteessä käyttää, mikäli et graafista istuntoa saisikaan.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Käynnistää X:n asetuksien tekoa varten asetusohjelman, joka kyselee sitten asetuksia. Mikäli et tiedä johonkin kysymykseen vastausta, vastaa vain se, mitä oletuksena ehdotetaan. Monessa ruudussa tyhjäkin on toimiva vastaus. Ajurin nimeä kysyttäessä: nv on se oletuksena oleva, huono mutta vapaa ajuri. nvidia on suljettu ajuri, joka luultavasti halutaan käyttöön.

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Sama kuin yllä, mutta kyselee vähemmän. Uskoisin, että tällä tulee aina se nv -ajuri, joten ei välttämättä ratkaise tuota resoluutio-ongelmaa. Voi kuitenkin auttaa saamaan edes jonkinlaiset toimivat asetukset.

sudo nano -w /etc/X11/xorg.conf
Muokkaa suoraan xorg.conf -tiedostoa. Editorissa ctrl+o tallentaa ja ctrl+x sulkee editorin.

sudo reboot
Käynnistää koneen uudelleen.

EDIT;
ooho, vähän vanhempaan viestiin taisin vastata, kuin olisi ollut hyvä.

Tha-Fox: Beryl on vielä aika kokeellinen ohjelmisto, vaikka suosittu se onkin. Sen pois käytöstä ottaminen saattaa ratkaista monta ongelmaa. Googlen perusteella koneessasi on Atin näytönohjainpiiri (parempi, jos avunhakija aina kertoisi sen itse, kun esim. resoluutio-ongelmista kysyy), joten luultavasti tuo sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg on asettanut käyttöösi Ubuntusta vakiona löytyvän vapaan ati -ajurin. Sen lisäksi on olemassa suljettu fglrx -ajuri, jolla esim. tuommoinen resoluutio-ongelma saattaa ratketa itsestään. Fglrx:n kanssa tosin Beryliä ei kannata minun mielestäni yrittääkään ottaa käyttöön. (vaatii XGL -nimisen kikka-X-serverin käyttöönoton). Myös vapaalla ajurilla on todennäköisesti aivan mahdollista saada oikea resoluutio käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 10.08.07 - klo:12.45 kirjoittanut muep »
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Näytön resoluution max 1024x768?
« Vastaus #3 : 10.08.07 - klo:13.31 »
Jotain oleellista näköjään jäi laittamatta. Eli näyttis siis Atin x700 ja nimenomaan tuolla suljetulla fglrx-ajurilla pyörii ja Beryl toimii XGL:n avulla. Pitänee illalla kokeilla tuota reson vaihtoa ja toivoa, että kuu on oikeassa asennossa...