Kirjoittaja Aihe: Freespire ja Ubuntu user  (Luettu 6161 kertaa)

TemeZor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Freespire ja Ubuntu user
« : 05.08.07 - klo:10.41 »
Elikkäs oon nyt käyttäny Ubuntua jo jonkin aikaa ja on toi Freesprire alkanu kiinnostaa. Sellane epäselvyys tossa Freesipressä on, että mitkä ohjelmat ovat ilmaisia ja mitkä ei? Mites toi osionti tossa Freespiressä on kun asentaa sitä? (kysyn ihan vaa siks, koska mulla on Windows Xp ja Ubuntu nii Ubuntusta pitäs päästä vain eroon ei molemmista ;))

(toivottavasti saatte tästä mun viestistä jotain selvää! :D)

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #1 : 05.08.07 - klo:19.29 »
Mitäs just uusimmasta mikropiltistä luin katotaampas. Eli saat siihen käyttöös debianin pakettivarastoja = ilmaset. Sitten on näitä helposti asennettavia ohjelmia jotka pystyty asentamaan ns click 'n run tekniikalla. En kyllä tiedä miksi haluisin asentaa käyttiksen jonka ilmaisista ohjelmista joutuu maksamaan...niin hullulta kuin se kuullostaakin :D

Freespirestä ei oma kokemusta ole, osiointi varmaan suht samaa laatua kuin muissakin distroissa. Sen lisäksi en tiedä tarkkaa mistä joutuu maksamaan ja mistä ei.

Zhraelyn

  • Vieras
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #2 : 05.08.07 - klo:20.53 »
Parasta on kun pysyt tässä Ubuntussa. En näe minkäänlaista järkeä siinä, että joutuu maksamaan ohjelmista, jotka on ilmaisia! Mikä sinut on siihen ajamassa, kiinnostaisi tietää. Sillä mitenkään järkevältä tuo ei vaikuta, siinä tuskin mitään sellaista on mitä Ubuntussa ei ole.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Freespire 2.0
« Vastaus #3 : 10.08.07 - klo:09.34 »
Kokeilin eilen uunituoretta Freespire 2.0. Sehän perustuu Ubuntu 7.04, mihin on lisätty koodekkeja ja monipuolinen valikoima ohjelmia asennettavaksi Freespiren CNR-systeemillä.

Ensimmäiset vaikutelmat:

1. Ihan kaikki netistä löytämäni videot ja streemit toimivat suoraan Live-CD:ltä ilman mitään lisäasennuksia.
2. Firefoxista oli oma 2.0.0.4 "Web Browser"-versio. Syytä vanhan käyttöön en ymmärrä 7.8. päivätyssä distrossa.
3. CNR ei ole vielä toiminnassa 2.0:ssa (kuvake kyllä on), joten sen toiminta jäi testaamatta
4. Kovalevylle asennus ei lukuisista yrityksistä huolimatta onnistunut. Asennusohjelma olisi halunnut ilmeisesti koko levyn käyttöönsä, sillä se ei tunnistanut sen alkupäähän erikseen Gpartedilla tyhjentämääni Gutsyn partitiota, vaan väitti ettei levylle pysty asentamaan.
Tosi onneton esitys Ubuntun asennusrutiineihin verrattuna.

Siis Freespire 2.0 on käsittääkseni ilmainen jan1:n edellisestä kommentoinnista huolimatta, jollei nimenomaan halua asentaa maksullisia ohjelmia.
Linkki: http://wiki.freespire.org/index.php/Download_Freespire

Credo

  • Vieras
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #4 : 10.08.07 - klo:16.57 »
Eihän toi Jan1 tarkoittanut että Freespire on maksullinen,kun sitä että mitä järkeä maksaa ilmaisista ohjelmista.Eli mitä järkeä on maksaa niistä ilmaisista ohjelmista mitä tuolta CNR kautta saa.Näin mä ainakin ton ymmärsin.Ite oon kokeillut tota Freespireä silloin kun se eka versio tuli.Aikalailla PCLinuxOS tyylinen kaikki survottu samaan sekavaan pakettiin sydeemi.No mutta kannattaa kokeilla jos vaikka ite siitä sitten satutkin pitämään :)

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #5 : 10.08.07 - klo:22.31 »
Eihän toi Jan1 tarkoittanut että Freespire on maksullinen,kun sitä että mitä järkeä maksaa ilmaisista ohjelmista.Eli mitä järkeä on maksaa niistä ilmaisista ohjelmista mitä tuolta CNR kautta saa.Näin mä ainakin ton ymmärsin.Ite oon kokeillut tota Freespireä silloin kun se eka versio tuli.Aikalailla PCLinuxOS tyylinen kaikki survottu samaan sekavaan pakettiin sydeemi.No mutta kannattaa kokeilla jos vaikka ite siitä sitten satutkin pitämään :)

En oikein ymmärrä edelleenkään.

Siis mistä sinun tai jan1:n mukaan käyttäjän pitää maksaa, kenelle ja milloin, Microsoftilleko? Minun käsittääkseni tuo CNR on tulossa Ubuntuunkin, ainakin talvisten ennakkotietojen mukaan. Voihan tietysti olla, että asiat ovat muuttuneet myöhemmin. Eri asia kokonaan on tietysti kuka voi koskaan tykätä jostain KDE:stä (paitsi Linus)?

EDIT: Voisitko tarkentaa, mistä ilmaisista ohjelmista joutuu CNR:n kautta maksamaan. Itse en ole päässyt kokeilemaan, koska sivusto ei toiminut - eilen vielä ainakaan.
« Viimeksi muokattu: 10.08.07 - klo:22.40 kirjoittanut salai »

Credo

  • Vieras
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #6 : 11.08.07 - klo:20.52 »
No en oikeastaan tiedä mitä kaikkea sieltä löytyy,mutta kaikki saat ilmaiseksi Ubuntuun (ja muihin Linuxeihin) esim. Synaptikilla ja käytöstä ei tartte maksaa.Siis itse olen ymmärtänyt että Linspiren ja Freespiren helppoutta kehutaan jus tolla,että ohjelmien asennus on helppoa CNR avulla??? Eli maksat jotain lisenssi maksua,etta saat ladata ilmaisia ohjelmia koneelles.Mitä järkeä!? Tossa on ilta luettavaa.Ei kyllä kerro paljon se muutaman kk CNR käyttö/vuosi maksaa http://wiki.freespire.org/index.php/CNR_Warehouse

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #7 : 11.08.07 - klo:22.33 »
Eli maksat jotain lisenssi maksua,etta saat ladata ilmaisia ohjelmia koneelles.Mitä järkeä!?

Freespire faq:"Cost of Updates  Freely available to all Freespire users"

Joten vaikka Linspire onkin se MS- petturi joidenkin mielestä, niin Freespirellä nyt kuitenkin voi niitä ohjelmia ihan ilmaiseksi ladata ainakin nettisivujensa mukaan...

Hig

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #8 : 11.08.07 - klo:22.40 »
Eli maksat jotain lisenssi maksua,etta saat ladata ilmaisia ohjelmia koneelles.Mitä järkeä!?
Freespire faq:"Cost of Updates  Freely available to all Freespire users"

Lisää Freespiresivuilla notkumista:  "Even the CNR client in Freespire will be open source."

Ja taitaa apt-get toimia myöskin, Hig

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #9 : 12.08.07 - klo:12.01 »
Lataakos tuo CNR sitten jotain deb -paketteja sieltä, vai onko siinä kaksi pakettienhallintaa käytössä sekaisin? Mitäs, jos asentaa jonkun ohjelman sekä apt:lla että CNR:lla?
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Credo

  • Vieras
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #10 : 12.08.07 - klo:14.36 »
No joo mä katos oon kokeillut sitä CNR:ää Linspirellä eikä Freespirellä ja sehän olis halunnut rahaa siitä hommasata. Noin ne muistot ajan kuluessa vääristyy :)

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #11 : 30.08.07 - klo:09.04 »
No en oikeastaan tiedä mitä kaikkea sieltä löytyy,mutta kaikki saat ilmaiseksi Ubuntuun (ja muihin Linuxeihin) esim. Synaptikilla ja käytöstä ei tartte maksaa.Siis itse olen ymmärtänyt että Linspiren ja Freespiren helppoutta kehutaan jus tolla,että ohjelmien asennus on helppoa CNR avulla??? Eli maksat jotain lisenssi maksua,etta saat ladata ilmaisia ohjelmia koneelles.Mitä järkeä!? Tossa on ilta luettavaa.Ei kyllä kerro paljon se muutaman kk CNR käyttö/vuosi maksaa http://wiki.freespire.org/index.php/CNR_Warehouse

CNR:n idea on tuoda ohjelmistotuottajille mahdollisuus tarjota maksullisia/shareware jne. ohjelmia Linuxille. CNR ei tarkoita sitä, että maksaisit ohjelmista jotka Ubuntulle tai muille distroille ovat ilmaisia.

OFFTOPIC: Vaikka ilmainen ohjelmistotarjonta on toistaalta Linuxin autuus, on se myös yksi suurimmista ongelmista koska kaupallisen ohjelmtoimittajan on vaikeaa päästä Linux markkinoille jossa on totuttu ja odotetaan ilmaisuutta. Ei se väärin olisi jos vaikka graafisen alan ammattiohjelmat olisivat saatavissa Linuxille, jolloin alan ammattilaiset voisivat ostaa softat ja säästää käyttöjärjestelmä (Win) ja/tai rautakustannuksissa (Macintosh).

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #12 : 30.08.07 - klo:09.49 »
Kyllähän ohjelmistovalmistajan olisi kohtuuhelppoa perustaa vaikka samanlainen pakettivarasto, joita Ubuntukin käyttää. Ohjelma voisi sitten vaatia asennuslevyä/rekisteröintikoodia/rahaa/aktiovintia toimiakseen. Tällöin voitaisiin myös helposti tarjota siihen suljettuunkin softaan ne päivitykset muiden ohessa.

Toisaalta käyttäjät ovat usein todella hyvään kohteluun tottuneet, joten mistään kovin heppoisesta ohjelmasta tuskin kovin moni olisi valmis maksamaan. Hyvästä kuitenkin varmaan moni olisi.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #13 : 30.08.07 - klo:11.32 »
mistään kovin heppoisesta ohjelmasta tuskin kovin moni olisi valmis maksamaan. Hyvästä kuitenkin varmaan moni olisi.

Ainakin tiedän monta atk-ammattilaista, jotka eivät voisi kuvitellakaan siirtyvänsä Linuxiin kuvankäsittelyohjelmien puutteen takia. Yrittäkääpä sanoa PhotoShoppiin yms. tottuneelle kuvankäsittelyharrastajalle ”GIMP” ja saatte muutaman päivän annoksen silmänpyörittelyä ja tuhahtelua! Itse en kyllä ole jäänyt Windowsista mitään kaipaamaan.

Mutta asiaan palatakseni, kokemukseni FreeSpirestä ja CNR:stä ovat hyvin myönteisiä. En ole helpompaa tapaa ohjelmien asentamiseen vielä nähnyt. Osa CNR:n tarjoomuksista on maksullisia, osa ilmaisia; minulle kokeiluissani riittivät ilmaiset.

En silti usko lyhyellä aikavälillä vaihtavani Kubuntua FreeSpireen, koska jälkimmäisen suomenkielistys on paljon enemmän alkutekijöissään.
« Viimeksi muokattu: 30.08.07 - klo:11.35 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #14 : 30.08.07 - klo:13.44 »
Meinaatko ihan tosissaan, että CNR olisi jollain perustavalla tavalla parempi, kuin Ubuntun Sovellukset -valikosta löytyvä Lisää/Poista ohjelmia? Toki ohjelmien kuvaukset voivat CNR:ssa olla paremmin tehdyt, mutta niitä voi tuossa Ubuntun systeemissä parantaa.

Minusta WWW-selaimella ei pitäisi olla mitään tekemistä pakettienhallinnan kanssa. Toki WWW -liittymän siihen voi tehdä lisäksi, mutta silti ensisijaisena olisi parempi olla siihen hommaan nimenomaan suunnitellut ohjelmat.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Freespire ja Ubuntu user
« Vastaus #15 : 30.08.07 - klo:14.04 »
Meinaatko ihan tosissaan, että CNR olisi jollain perustavalla tavalla parempi, kuin Ubuntun Sovellukset -valikosta löytyvä Lisää/Poista ohjelmia?

Täytyipä taas vilkaista Lisää/poista ohjelmia -sovellusta, koska en ole sitä aikoihin käyttänyt. Kubuntun asennettuani kokeilin sitä hetken, mutta hylkäsin sen nopeasti.

Lisää/poista ohjelmia on sinnepäin. Useimmat hylännevät sen samasta syystä kuin minä: sieltä löytyy vain pieni osa kaikesta ohjelmatarjonnasta. En enää muista, mikä oleellisen tärkeä ohjelma sieltä lopulta kannaltani puuttui.

En sano, että CNR olisi ”perustavalla tavalla” parempi, mutta se on valmiimpi: toimivampi ja miellyttävämpi. Se on todellakin ”one click installation” par excellence. Sen käyttöliittymä on mielekäs ja helppo muttei silti rajoittava – omat ”käytävät” (aisles) sallivat sen mukauttamisen omiin tarpeisiin sopivaksi.

Lainaus
Minusta WWW-selaimella ei pitäisi olla mitään tekemistä pakettienhallinnan kanssa.

Syystä että...? Toiveesi tahtoo olla vähän eilispäivää aikana, jolloin kaikki mahdollinen nivotaan kiinni seittiselaimiin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11