Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja WLAN vanhalle koneelle  (Luettu 2998 kertaa)

brokenbones

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu ja WLAN vanhalle koneelle
« : 18.12.05 - klo:12.18 »
Hei,

Sain Fujitsu Scenic D koneen käyttöön, (PIII 933MHz, 256 MB PC133 SDRAM), ja asensin siihen Ubuntu 5.10. Asennus meni ongelmitta ja pikku hiljaa opettelen Linuxin käyttöä.

Koska talossa on langanton verkko ja laatikossa kaikenlaisia WLAN kortteja, kokeilin esimerkiksi Linksys WMP54G v2, (ndiswrapper, driverloader), kokeilin A-link WL54H (rt2x00 open source project) ja nyt SMC:n SMCWPCI-G (madwifi).

Kaikkien korttien kanssa on ollut suuria ongelmia, kahta ensimmäistä en saanut ollenkaan toimimaan, vaikka se listataan yhteennsopivaksi eril. projektien sivuilla. Ajureita asennetaan, korttia lisätään, mutta yhteyttä reitittimeen eivät ota, ja kone jumiutuu. Eril. projektien foorumeissa olen käynyt, kaikenlaisia vastauksia saanut, mutta lopputulos on suuri pettymys.

Yhtä asia kuitenkin huomasin, ja siinä saattaa olla vastaus, lspci tunnistaa kortit vain osittain. Esim. tässä A-linkin kortin kanssa:

Koodia: [Valitse]
[root@localhost /]# lspci
...
02:09.0 Network controller: RaLink: Unknown device 0302

... ja muidenkin korttien kanssa outputti on samanlainen

Kokeilin kaikki vapaat PCI slotit, ja kokeilin myös Fedora core 4. Ongelma ei ole siis Ubuntussa itse, voisiko olla ongelma se että emolevy on Fujitsu-Siemensin ?

Onko joku muu asentanut WLAN kortti ubuntussa Fujitsu-Siemensin koneeseen ?

Kiitos avusta

Lorenzo Sandini
Kuopio

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntu ja WLAN vanhalle koneelle
« Vastaus #1 : 20.12.05 - klo:11.05 »
Onko joku muu asentanut WLAN kortti ubuntussa Fujitsu-Siemensin koneeseen ?

Olen. Tosin vain Fujitsu-Siemensin kannettavaan, jossa on sisäinen Ralink RT2500 kortti. Ja käytän tuota mainitsemaasi avoita ajuria.