Kirjoittaja Aihe: Rippaus toimimaan  (Luettu 3792 kertaa)

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Rippaus toimimaan
« : 20.05.06 - klo:15.28 »
Olen yrittänyt löytää getreamer0.8-lame:a jotta saisin mp3 rippauksen toimimaan musiikkimaijassa, en vain löydä sitä.
Mistä/miten sen saisin?
Toinen vaihtoehto on sitten asentaa joku toinen ripperi (eli ohjeet siihen),
Näyttäsi olevan joku laillinen este tuolle lamelle jos olen oikein ymmärtänyt, koskeeko se vain tuota musamaijaa vai onko tässä joku yleisempi ongelma linux puolella?

Käytössäni on suht puhdas ja tuore 5.10, enkä ole muutenkaan tuttu linuxin kanssa. Jos joku antaisi suuntaa mistä löytäisin ratkaisun ongelmaan ripata CD levyjäni.

Kiitäen
Kemeli

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Rippaus toimimaan
« Vastaus #1 : 20.05.06 - klo:16.28 »
Olen yrittänyt löytää getreamer0.8-lame:a jotta saisin mp3 rippauksen toimimaan musiikkimaijassa, en vain löydä sitä.
Mistä/miten sen saisin?

sille pitää tehdä profiili käsin. ohjeet vaikka täältä:
http://www.emcken.dk/weblog/archives/99-MP3-encoding-with-Sound-Juicer.html

Toinen vaihtoehto on sitten asentaa joku toinen ripperi (eli ohjeet siihen),

itse pidän graafisella puolella enemmän gripistä mutta en ole oikeasti aikoihin ripannut levyjä millään muulla kuin abcdellä.

Näyttäsi olevan joku laillinen este tuolle lamelle jos olen oikein ymmärtänyt, koskeeko se vain tuota musamaijaa vai onko tässä joku yleisempi ongelma linux puolella?

mp3 encoderin ja decoderin laillinen asema on hitusen epäselvä. patentin omistajan mielesät se vaatii lisenssimaksun maksamista ja  toisten mielestä lamen ollessa täysin itsenäinen toteutus (ilman fraunhoferin referenssikooida), olisi sen käyttö sallittua. tämä tietty riippuu myös maasta jossa sitä käytetään ja ko. maan lainsäädännöstä.

ongelma on siis yleinen, mutta joku firma taisi juuri äskettäin lisensioida ainakin mp3 dekooderin ja jakaa sitä ilmaiseksi linux-väelle.

itse tosin käytän Oggia, joten homma ei juurikaan likuta minua.
Janne

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Re: Rippaus toimimaan
« Vastaus #2 : 24.05.06 - klo:23.04 »
Lähtihän se toimimaan...
Muita juttuja etsiessäni törmäsin Easy Ubuntuun, sen asentamalla sain pakettivarastot päivitettyä -> sieltä tulla putkahti gs...-lame.
Nyt vielä kun löytäisi ne ohjeet sen nopeuttamiseksi..


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Rippaus toimimaan
« Vastaus #3 : 25.05.06 - klo:00.18 »
Lähtihän se toimimaan...
Muita juttuja etsiessäni törmäsin Easy Ubuntuun, sen asentamalla sain pakettivarastot päivitettyä -> sieltä tulla putkahti gs...-lame.

olinkin näköjään lukenut alkuperäisen kysymyksen huonosti ja etsit tuota pakettia. se tosiaan löytyy ubuntun pakettivarastojen multiversesta, jkoka ei ole oletuksena käytössä ja jonka easy ubuntu sitten pakotti käyttöön.

Nyt vielä kun löytäisi ne ohjeet sen nopeuttamiseksi..

minkä nopeuttamiseksi? pakkaaminen varmaan nopeutuu ostamalla nopeamman koneen, rippaaminen puolestaan ostamalla  cd-asema joka tukee kunnolla DAE:a tai/ja jättää virheenkorjaus pois käytöstä ja tyytyä huonompaan laatuun.
Janne

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Re: Rippaus toimimaan
« Vastaus #4 : 25.05.06 - klo:11.22 »
Nyt vielä kun löytäisi ne ohjeet sen nopeuttamiseksi..

minkä nopeuttamiseksi? pakkaaminen varmaan nopeutuu ostamalla nopeamman koneen, rippaaminen puolestaan ostamalla  cd-asema joka tukee kunnolla DAE:a tai/ja jättää virheenkorjaus pois käytöstä ja tyytyä huonompaan laatuun.

Rippauksen nopeuttamiseksi.
Sama rauta W98 + EAC rippasi luokkaa x3.5, nyt Ubuntu 5.10 + musiikkimaija luokkaa x1.7.
Jossakin muistan törmänneeni keskusteluun missä oli tästä puhetta, itse muistelisin DMA:sta keskustellun.


ps. ei se mitään jos lukee huonosti kysymykset, kun kysyjä ei aina ymmärrä vastauksiakaan....

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Rippaus toimimaan
« Vastaus #5 : 25.05.06 - klo:11.41 »
Rippauksen nopeuttamiseksi.
Sama rauta W98 + EAC rippasi luokkaa x3.5, nyt Ubuntu 5.10 + musiikkimaija luokkaa x1.7.

paha taas sanoa, kun ei tiedä mitkä asetukset sinulla EAC:ssä oli. EAC:tä voi käyttää myös ilman virheenkorjaamista, mutta hyvällä laadulla ripatessa se tekee jotakuinkin samaa kuin linux-puolen cdparanoia, jota epäilen musiikkimaijankin käyttävän, ainakin grip käyttää.

Jossakin muistan törmänneeni keskusteluun missä oli tästä puhetta, itse muistelisin DMA:sta keskustellun.

tämä voisi tietty olla yksi vaihtoehto. ohjeet siihen löytyy vaikak vanhasta ubuntuguidesta:
http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/ubuntuguide.html#speedupcddvdrom

huomaa kuitenkin, että kyseinen sivu on monilta osin vanhentunut eikä sitä pidä käyttää jos ei tiedä mitä tekee. samankaltainen ohje on myös paremmin ajan tasalla olevassa wikikirjassa, kohdassa DVD-elokuvien katsominen:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi:J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_hallinta#DVD-elokuvien_katsominen

ja uudemmassa ubuntuguidessa, joka on kyllä sitten englanniksi:
http://ubuntuguide.squarecows.com/doku.php#hardware
Janne

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Re: Rippaus toimimaan
« Vastaus #6 : 27.05.06 - klo:09.35 »
Tuolla viimeisellä ohjeella sain nopeuden nousemaan, suoraa vertailua on paha tehdä mutta lähelle lähtökohtaa päästiin.
Kiitos.

peran

  • Vieras
Re: Rippaus toimimaan
« Vastaus #7 : 27.05.06 - klo:10.42 »
Tuolla viimeisellä ohjeella sain nopeuden nousemaan, suoraa vertailua on paha tehdä mutta lähelle lähtökohtaa päästiin.
Kiitos.

Kokeile abcde:tä, jota guru janne:kin käyttää.
Se tekee oletusarvoisesti wav:t cdparanoijalla, ja mp3:t saa tehtyä lamella.
Tosin joutui muuttelemaan ini-tiedostoja, joka oli oletusarvoisesti .abcde.conf.

Toimii kotihakemistossa ja oletus ini löytyneen Sijainnit->Etsi tiedostoja-toiminnolla.

Kopioi ko. ini-tiedosto kotihakemistoosi ja tee haluamasi muutokset (Kieli keskellä suuta).

Sen kun kerran saa kerran kuntoon, niin siitä lähtien CD:n muuttaminen äänitiedostoiksi tapahtuu konsolissa yksinkertaisesti käskyllä: abcde