Kirjoittaja Aihe: ohjelmien kokeilu ja poisto  (Luettu 3592 kertaa)

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
ohjelmien kokeilu ja poisto
« : 18.08.05 - klo:16.24 »
olen nyt tässä kokeillut kaikenlaisia ohjelmia joita löytyy pakettihallinnasta ja myöskin postellut niitä (pakettihallinnalla)
niin tarviiko näitä mitenkään "siivota" tai vastaavaa ??
eli poistuuko  asennetut ohjelmat kokonaan systeemistä vai jääkö ne johonkin "kummittelemaan" ?

siis kun ennen käytin winkkaria niin jos siinä kokeili paljon ohjelmia niin sai putsailla rekistereitä sun muita systeemejä..... :)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ohjelmien kokeilu ja poisto
« Vastaus #1 : 18.08.05 - klo:17.37 »
olen nyt tässä kokeillut kaikenlaisia ohjelmia joita löytyy pakettihallinnasta ja myöskin postellut niitä (pakettihallinnalla)
niin tarviiko näitä mitenkään "siivota" tai vastaavaa ??

joo ja ei.

eli poistuuko  asennetut ohjelmat kokonaan systeemistä vai jääkö ne johonkin "kummittelemaan" ?

joo ja ei.

jos paketin poistaa käyttämällä purge-vipua, poistetaan järjestelmästä myös ohjelman konfiguraatiotiedostot (oletuksena ne säilytetään, jos vaikka haluaa käyttää softaa joskus uusiksi, niin konffaamisen tarve poistuu). talntarve noilla konffijutuilla on aika mitätön.

lisäksi moni ohjelman mahdollistaa käyttäjäkohtaisten konfiguraatioiden tekemisen ja nämä tiedostot tallennetaan tietysti käyttäjän kotihakemistoon. niihin paketinhallinta ei koske ja käyttäjän pitää itse poistaa ne jos katsoo sen tarpeelliseksi. yleensä ne löytyvät 'piilohakemistoista/tiedostoista' jotka on nimetty ohjelman mukaan. näiden hakemistojen/tiedostojen nimi alkaa pisteellä, eikä niitä näytetä oletuksena, mutta ne saa halutessaan näkyviin. jotku ohjelmat laittavat sitten konffinsa jonkun parenpin hierarkian alle.

esim. gimpin 2.2-sarja tallentaa asetukset hakemistoon ~/.gimp-2.2 mutta esim. gthumbin asetukset ovat gnome:N alla hakemistossa ~/.gnome2/gthumb
Janne