Kirjoittaja Aihe: Vertailuja ???  (Luettu 31476 kertaa)

RistoH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #80 : 02.07.07 - klo:06.12 »

No, tavalliset käyttäjät käyttävät konetta tavallisesti, mutta Ubuntun ja OpenSusen käyttäjien etuna on, että ongelmatilanteissa pystyt kysymään kätevästä foorumista omalla kotikielelläsi. Windows-käyttäjät ovat käytännössä oman onnensa nojassa tai niiden pitää kysyä apua naapurin propellihattupojalta apua. Siis näin on kotikäyttäjillä.  ;)

Joo, Windows käyttäjät todella joutuvat soittelemaan sille naapurin teinille, jos koneessa tapahtuu jotain ennalta arvaamatonta, joka ei ole Windows ohjelmat tuntien kovinkaan epätavallista. Tukeakin löytyy, mutta harvoin omalla kielelläsi.

Ei sen puolesta kyselin minäkin täällä muutamaan kertaan joistain asioista, joihin olisin kaivannut vastausta, mutta piti mennä sitten, kun ei vastausta kuulunut ulkomaan kielisille sivuille.

RistoH

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #81 : 02.07.07 - klo:08.42 »
Ja jos puhutaan tuesta ja tukemisesta, niin aina oma lukunsa ovat nämä "muropaketti"-windwossit, mitä nuo naapurin nörtit suosivat.. Herranjestas, että niillä saa koneen hyvin sekaisin.. Itse olen yhtä koettanut poistella tutun koneelta, niin ei tule mitään.. Kun pitäisi kuitenkin jotain tiedostoja säilyttää...

RistoH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #82 : 02.07.07 - klo:19.19 »
(RistoH, voisitko ystävällisesti lainata vakiotavalla eli lainaus ylös, vastauksesi alas? Noita ylösalaisia tekstejä kun on pikkuisen vaikea lukea...)

Levynhallinta ei Windowsissakaan ole ihan yksinkertaista – pitää sielläkin mennä erilliseen levynhallintaohjelmaan räpeltämään, jos haluaa vaikka levyasemakirjaimia muuttaa. Ja onhan näitä GUI-työkaluja, kuten tässä kuvassa KDE:n Levyjen ja tiedostojärjestelmien hallinta:




PS. Kuvasta muuten paljastuu kiusallisella tavalla myös Kubuntun puolikielisyys :(

Tämä ongelma itse asiassa jäi kesken! Löysin tuon ruudun tuolla komentorivikehoitteella, mutta ilmeisesti määritin kaksi asiaa väärin, eli levyn tunnuksen ja sitten sen liitospisteen. Levy kyllä näkyi KDE:ssä, mutta ne eivät suostuneet toimimaan Gnomen puolella. Lisäksi kahdesta levystä näkyi vain yksi, koska ohjelma herjasi, että media-halemistossa on jo sellainen levy!

RistoH

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #83 : 04.07.07 - klo:09.32 »
Itse löysin kanssa saman kohdan kuin RistoH, mutta en uskaltanut tehdä ko. työkalulla mitään, koska kun koetin liittää osioita Ubuntun puolelta Kubuntuun, niin alkoi tulla herjaa, että Moun point pitäisi luoda... Enkä sitten uskaltanut antaa Kubuntun tehdä mitään asialle...

Kolme asiaa häiritsee tällä hetkellä Kubuntun käytössä (perheen ja työn lisäksi siis  ;D )
Konquorer.. Monet ovat kehuneet sitä, ja pidän ideasta että samalla työkalulla selataan kaikkea mitä tarvitaan, mutta en ole vielä sisäistänyt sen toiminnallisuutta. Ensimmäisillä silmäyksillä se on hyvin sekava, mutta otan huomenillalla kunnon istunnun sen kanssa, eiköhän se siitä.
Tulostin. Minulla on monitoimilaite, mitä Kubuntu ei tunnista mutta Ubuntu tunnistaa ??? Merkkiä en nyt työmaalla saa päähäni millään, mutta lisään sen myöhemmin..
rootin salasanan kysely. Ubuntun puolella jos olen tehnyt jotain komennolla sudo, se jää ns "muistiin" ainakin parin komennon ajaksi. Näin ei ole Kubuntussa, mikä on tietenkin turvallisempaa, mutta hiukan työläämpää.

Makuasioita siis... Paitsi tuo tulostin..

Visuaalisesti pidän Kubuntusta enemmän, ja sen työkalupalkki on monipuolisemman oloinen kuin Gnomen, mutta vaatii vielä totuttelua. Toki, Gnomen asetukset on mulla jo kaikki kohdallaan, ja KDE:tä säädän vielä. Tämäkin vaikuttaa asiaan, eli jos olen laiska, menen vain Gnomeen, teen hommat ja suljen koneen..

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #84 : 04.07.07 - klo:10.22 »
alkoi tulla herjaa, että Moun point pitäisi luoda...

Kannattaa katsoa sieltä Ubuntun puolelta, mihin hakemistoon haluaa minkäkin osion liittää, ja asettaa liitospiste (mount point) sen mukaan.

Lainaus
Kolme asiaa häiritsee tällä hetkellä Kubuntun käytössä (perheen ja työn lisäksi siis  ;D )
Konquorer.. Ensimmäisillä silmäyksillä se on hyvin sekava,

Siis Kubuntun Konqueror? Ei kai. Juuri eilen kokeilin Xfce:n Thunaria, joka mielestäni ei sekään ulkonäöltään paljon Konquerorista eroa. (Toiminnallisuus on toinen juttu, koska Konqueror tekee paljon enemmän.)

Lainaus
Tulostin. Minulla on monitoimilaite, mitä Kubuntu ei tunnista mutta Ubuntu tunnistaa ???

Tuo on tosi outoa, koska Kubuntun ja Ubuntun ero on vain ikkunamanagerissa (KDE vs. Gnome), eikä se ole ikkunamanageri, joka laitteet tunnistaa.

Lainaus
rootin salasanan kysely. Ubuntun puolella jos olen tehnyt jotain komennolla sudo, se jää ns "muistiin" ainakin parin komennon ajaksi. Näin ei ole Kubuntussa, mikä on tietenkin turvallisempaa, mutta hiukan työläämpää.

Sama kommentti kuin edellä: kyllä nyt on asetuksissasi jotain pielessä, koska kyllä sudon salasanan pitäisi pysyä muistissa aivan samoin kuin Ubuntussakin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #85 : 04.07.07 - klo:11.01 »
Kolme asiaa häiritsee tällä hetkellä Kubuntun käytössä (perheen ja työn lisäksi siis  ;D )
Konquorer.. Monet ovat kehuneet sitä, ja pidän ideasta että samalla työkalulla selataan kaikkea mitä tarvitaan, mutta en ole vielä sisäistänyt sen toiminnallisuutta. Ensimmäisillä silmäyksillä se on hyvin sekava, mutta otan huomenillalla kunnon istunnun sen kanssa, eiköhän se siitä.
Kokeile Dolphinia. Paremman toiminnallisuuden saamiseksi voit kopioida osan /usr/share/apps/konqueror/servicemenus sisällöstä kohteeseen /home/tunnus/.kde/share/apps/dolphin/servicemenus (tee hakemisto tarvittaessa).
Tuntui minustakin alussa tuo Konquerorin idea loistavalta, mutta lopulta halusin erottaa tiedostonhallinnan erikseen. Se, että konqueror näyttää hyvin vähän kaikkea on mielestäni suurin vahvuus juuri internetin puolella ja toisin sanoen ongelmittomin tapa katsoa vaikka ylen arkkia. Tietenkään Dolphin ei sulje pois vaihtoehtoa käyttää aina välillä Konqueroria. Joka tapauksessa KDE 4 nähdään Dolphin oletuksena.

Muuten kyllä Ubuntu ja Kubuntu pelaa yhteen vaikka tulostimen osalta. Kummia vikoja.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

shadowi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • ~wandering mind
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #86 : 04.07.07 - klo:12.37 »
-- Kubuntun ja Ubuntun ero on vain ikkunamanagerissa (KDE vs. Gnome), eikä se ole ikkunamanageri, joka laitteet tunnistaa.

On sitä eroa myös työpöytäympäristössä...  ;)

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #87 : 04.07.07 - klo:19.39 »
Itse löysin kanssa saman kohdan kuin RistoH, mutta en uskaltanut tehdä ko. työkalulla mitään, koska kun koetin liittää osioita Ubuntun puolelta Kubuntuun, niin alkoi tulla herjaa, että Moun point pitäisi luoda... Enkä sitten uskaltanut antaa Kubuntun tehdä mitään asialle...

Eihän tuossa mount pointin luomisessa ole mitään hankalaa. Teet sopivaan paikkaan hakemiston ja ilmoitat sen mount pointiksi. Voit vaikka tehdä kotihakemistoosi uuden hakemiston:

/home/tunnuksesi/ubuntunpartitio

tai sitten

/mnt/ubuntunpartitio

ja liität (mount) partion tuonne.

m

RistoH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #88 : 04.07.07 - klo:19.51 »
Itse löysin kanssa saman kohdan kuin RistoH, mutta en uskaltanut tehdä ko. työkalulla mitään, koska kun koetin liittää osioita Ubuntun puolelta Kubuntuun, niin alkoi tulla herjaa, että Moun point pitäisi luoda... Enkä sitten uskaltanut antaa Kubuntun tehdä mitään asialle...

Eihän tuossa mount pointin luomisessa ole mitään hankalaa. Teet sopivaan paikkaan hakemiston ja ilmoitat sen mount pointiksi. Voit vaikka tehdä kotihakemistoosi uuden hakemiston:

/home/tunnuksesi/ubuntunpartitio

tai sitten

/mnt/ubuntunpartitio



ja liität (mount) partion tuonne.

m


Käytetäänkö levyosion luomiseen tätä UDP nimeä, vai mikä siinä nyt olikaan ensimmäisenä, kun en muista ulkoa ???

RistoH

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #89 : 04.07.07 - klo:21.14 »
Käytetäänkö levyosion luomiseen tätä UDP nimeä, vai mikä siinä nyt olikaan ensimmäisenä, kun en muista ulkoa ???

Eikös sinulla osio (=partitio) ole jo luotuna? Eli enää et luo mitään osiota, pelkän kansion (=hakemiston) jonka luot konquerorissa oikeaa hiirinäppäintä napsauttamalla (tai päätteessä mkdir kansionnimi). Uuteen kansioon liität sitten olemassaolevan osion.

Hakemisto, johon partitio liitetään, voi olla mikä tahansa. Sekin lienee ihan sama, käytetäänkö nimeämiseen UUID-tunnusta vai nimeä. /dev/hda3 -tyyli on mielestäni luettavampi. Kubu näyttää suosivan UUID-tunnusta oletuksena.

Itse olen aina tehnyt muutokset /etc/fstab-tiedostoon käsin, katson nyt ekaa kertaa tätä Kubuntun työkalua  :o Menikin aikaa sen löytämiseen (Järjestelmän asetukset -> Advanced -> Levyt ja tiedostojärjestelmä).

« Viimeksi muokattu: 04.07.07 - klo:21.17 kirjoittanut MikkoJP »

RistoH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #90 : 04.07.07 - klo:22.29 »
Käytetäänkö levyosion luomiseen tätä UDP nimeä, vai mikä siinä nyt olikaan ensimmäisenä, kun en muista ulkoa ???

Eikös sinulla osio (=partitio) ole jo luotuna? Eli enää et luo mitään osiota, pelkän kansion (=hakemiston) jonka luot konquerorissa oikeaa hiirinäppäintä napsauttamalla (tai päätteessä mkdir kansionnimi). Uuteen kansioon liität sitten olemassaolevan osion.

Hakemisto, johon partitio liitetään, voi olla mikä tahansa. Sekin lienee ihan sama, käytetäänkö nimeämiseen UUID-tunnusta vai nimeä. /dev/hda3 -tyyli on mielestäni luettavampi. Kubu näyttää suosivan UUID-tunnusta oletuksena.

Itse olen aina tehnyt muutokset /etc/fstab-tiedostoon käsin, katson nyt ekaa kertaa tätä Kubuntun työkalua  :o Menikin aikaa sen löytämiseen (Järjestelmän asetukset -> Advanced -> Levyt ja tiedostojärjestelmä).



Äh! Nimet menevät sekaisin! Täytyy kokeilla sitä viikonloppuna, töiden jälkeen viikolla ei viitsi alkaa isosti säätämään.

RistoH


tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #91 : 04.07.07 - klo:23.21 »
Joo, kortti toimii muuten oikein hyvin, mutta joku kääntää äänet järjestelmän halllinasta jollekin Intelin ICHS kortille, jota en ole tiennyt koneessani olevankaan ja buutatessa sitten ei kuulu mitään. Vasta keskimäärin neljä buuttia tuo äänet mukaan, kun käy kaikille ohjelmille kertomassa, että tässä ON Audigy2.

RistoH

Duoda duoda, tuttu homma. Itsellä kun on integraatio ihme, erillinen ja purkukortissa äänikortti, niin vasta se menee sekasin. Ok olen sen nyt säätänyt mieleisekseni, integraatio ihme pois päältä biosista ja purkukortin ajurit mustalle listalle ja ladattavaksi myöhemmin:
Koodia: [Valitse]
tuke@tippawaara:~$ cat /proc/asound/cards
 0 [Live           ]: EMU10K1 - SBLive! Value [CT4832]
                      SBLive! Value [CT4832] (rev.8, serial:0x80271102) at 0xd800, irq 19
 1 [EM8300         ]: EM8300 - Sigma Designs' EM8300
                      Sigma Designs' EM8300

Eli jos kreppaat ladatuista moduuleista äänikorttejen modulit(päätteeseen lsmod | grep snd) ja laitat sen integraatioihmeen ajurit mustalle listalle, niin sitä ei ladata kerneliin ja näin se ei pysty varastamaan ykkösäänikortin paikkaa.

Eli vaikka pääte-editori nano:lla sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist ja lisäät uuden rivin loppuun ja laitat sen ajurin sinne blacklist snd_seintegraatioihmeenajuri) niin sitä ei ladata kerneliin ja näin se ei pysty varastamaan ykkösäänikortin paikkaa. Eli esim. mulla on em8300:
Koodia: [Valitse]
tuke@tippawaara:~$ cat /etc/modprobe.d/blacklist
# This file lists those modules which we don't want to be loaded by
# alias expansion, usually so some other driver will be loaded for the
# device instead.

# evbug is a debug tool that should be loaded explicitly
blacklist evbug

# these drivers are very simple, the HID drivers are usually preferred
blacklist usbmouse
blacklist usbkbd

# replaced by e100
blacklist eepro100

# replaced by tulip
blacklist de4x5

# causes no end of confusion by creating unexpected network interfaces
blacklist eth1394

# snd_intel8x0m can interfere with snd_intel8x0, doesn't seem to support much
# hardware on its own (Ubuntu bug #2011, #6810)
blacklist snd_intel8x0m

# causes failure to suspend on HP compaq nc6000 (Ubuntu: #10306)
blacklist i2c_i801
blacklist via_agp
blacklist agpgart
blacklist ipv6
blacklist em8300

Ja jos jostain kumman syystä haluat sen vielä ladata myöhemmin, voit lisätä sen tiedostoon /etc/modules. Ja taas esim. mulla:
Koodia: [Valitse]
tuke@tippawaara:~$ cat /etc/modules
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp
fuse
bt865
em8300 audio_driver=oss
cx88-dvb

Eli taas omalle rivilleen.

En tiedä onko tämä nyt paras tapa, mutta ainakin itselläni ei näin tehtäessä ole ongelmia löytynyt. Itse en pahemmin perusta graafisista kikkareista päätteellä hommat hoituu helpoiten ja nopeiten.

Uuh tulipas pitkä sepustus ja näyttäisi olevan suurelta osin off-topiccia... Jaa vertailuja, noh itellä tällä hetkellä pyörii feisty kubuntulla, johtuen ohjelmista joita ei vain ole gnomelle(jos olisi voisin ehkä käyttääkki gnomea kuka tietää). Ulkonäöllä ei ole niin väliä, kummankin ulkonäköä voi muuttaa jos ei siitä defaultista satu pitämään. Noh joku tuolla vertailee noita(englannin kielinen): http://itmanagement.earthweb.com/article.php/31771_3671906_1
Älä kysy mitä artikkelissa lukee en ole sitä lukenut, enkä varmaan luekkaan.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #92 : 06.07.07 - klo:08.01 »
Siihen tulostimeen palaan.. Se on EPson CSX 3650, ja Ubuntu tunnisti heittämällä, Kubuntu ei sitten millään... Ihme homma... Täytyy tänään/huomenna hakea ajureita tosissaan, eilen ei vain kerennyt...

RistoH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Vertailuja ???
« Vastaus #93 : 06.07.07 - klo:22.22 »
Kubu näyttää suosivan UUID-tunnusta oletuksena.

Itse olen aina tehnyt muutokset /etc/fstab-tiedostoon käsin, katson nyt ekaa kertaa tätä Kubuntun työkalua  :o Menikin aikaa sen löytämiseen (Järjestelmän asetukset -> Advanced -> Levyt ja tiedostojärjestelmä).



Äh! Nimet menevät sekaisin! Täytyy kokeilla sitä viikonloppuna, töiden jälkeen viikolla ei viitsi alkaa isosti säätämään.

RistoH



Muuten meni hyvin, mutta suostui vain yksi osio näkymään ja tulemaan käytettäväksi!

Kun yritin ottaa toisen osion toiselta kiintolevyltä käyttöön, niin herjasi, että on muka käytössä jo, muttei näy! Ehkä se on piilossa! :P

Testaillaan nyt tätä Kubuntua!

Äänetkin alkoivat heti toimia tuon aikaisemman vihjeen perusteella.

EDIT: Kummatkin levyasemat löytyivät, kun vaihdoin automaattisen tilalle: EXT3.

RistoH
« Viimeksi muokattu: 07.07.07 - klo:10.38 kirjoittanut RistoH »