Koska yllättävän moni harrastaja on nähnyt ilmoituksen:
"Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root on unknown-block(0,0)"Niin minun lienee syytä katsoa peiliin huonojen ohjeiden vuoksi ja käydä koko prosessi tässä läpi oikein kunnolla kohta kohdalta. Käännän nyt ytimen myös itse ja kirjoitan orjallisesti
kaikki käskyt mitä annan. Käännän nyt sitten eilen ilmestyneen 2.6.15 -ytimen ihan teitä varten.
Käytän nyt kokoonpanona Kubuntu Breezy 5.10 -Linux jakelua. Tällä hetkellä minulla toimii ytimenä valmistajan itsensä kääntämä ja jakelema 2.6.12.4-9-686 eli ProPentium käskykannalle käännetty ydin. Oletuksena jakelussa on käytössä 2.6.12.4-9-383 eli aika paljon vanhemmalle käskykannalle tarkoitettu ydin. Minulla on nVidian ajuri jo asennettuna ja haluan käyttää sitä jatkossakin. Päivitän sen myös samalla.
Aloitetaan:Käyn hakemassa nVidian sivuilta uusimman ajurin.
su root Pääkäyttäjän tila. Jos jollakulla ei ole sitä aktivoituna niin muistaapi sitten aina käyttää tuota sudo -käskyä sitten edessä.
cd /usr/src/apt-get update päivitetään apt tietokanta
apt-get install vim make gcc module-init-tools kernel-package initrd-tools build-essential libncurses-dev päivitetään kääntämistyökalut uusimpiin mahdollisiin
wget http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/linux-2.6.15.tar.bz2 ladataan uusi, hieno ydin
tar xvfj linux-2.6.15.tar.bz2 puretaan ydin
ln -s linux-2.6.15 linux tehdään symboolinen linkki sille
cd linuxcp /boot/config-2.6.12-9-686 ./.config haetaan vanhan ytimen config tiedosto. Valmistaja on osannut yleensä tehdä ihan hyvän configin. Niin, ja he tietävät varmasti muutenkin ytimien tekemisestä enemmän kuin minä, joten luotetaan heihin.
make menuconfig Lisäillään tai poistellaan osioita joita ei varmasti tarvita tai varmasti tarvitaan. Minä esimerkiksi määritän malliksi tarkasti oikean suorittimen. Minulla on Athlon, joten vaihdan PentiumPro käskykannan AMD Athlon käskykantaan.
make-kpkg clean puhdistan mahdollisesti aiemmin käännetyn ryönän
make-kpkg -revision=2.6.15+athlon kernel_image käännän ytimen, nimeksi hienosti muutetun suorittimen mukaan athlon
Koneen tehoista riippuen kääntämiseen menee noin tunti. Ehtii siis aika mukavasti käydä kävelyllä nauttimassa raitista ilmaa. Niin minä ainakin teen...
dpkg -i ../kernel-image-2.6.15_2.6.15+athlon_i386.deb asennetaan juuri tehty deb -paketti
Koska en määrännyt yhtäkään tiedostojärjestelmää käännettäväksi suoraan ytimeen vaan ne ovat kaikki moduuleina tarvitsen varmasti initrd:n, joten teen sen jo samoin tein.
cd /bootmkinitrd -o /boot/initrd.img-2.6.15+athlon 2.6.15cd grubvim menu.lstLisätään initrd ytimen käynnistämisen yhteyteen. Se onnistuu etsimällä juuri asennetun ytimen kohta:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.15 root=/dev/hda1 ro quiet splash
Ja lisäämällä sen alle juuri tehty initrd:
initrd /boot/initrd.img-2.6.15+athlon
rebootMikäli aiemmin on asennettu joko nVidian tai ATI:n ajuri, voi nyt hyvinkin käydä niin, ettei järjestelmä käynnistykään X-tilaan.
Tämä koska aiemmin käännetty moduli tuskin pelaa uuden ytimen kanssa.
Käännetään nyt sitten se.
su root pääkäyttäjän tila!
/etc/init.d/kdm stopMikäli jollakulla on vielä sellainen ajuri, joka vaatii gcc-3.4:n niin sen saa käyttöönsä näin:
CC=gcc-3.4
export CC
chmod 700 NVIDIA-Linux-x86-1.0-8178-pkg1.run Annetaan tiedostolle suoritusoikeus
./NVIDIA-Linux-x86-1.0-8178-pkg1.runreboot
Ja näin se käy. Kaikki pitäisi nyt pelata hyvin. Minulla ainakin toimi ja kopioin tekstitiedostoon
kaiken mitä jouduin kirjoittamaan. Jos ongelmia on niin tuumataan niitä porukassa.