Kirjoittaja Aihe: reboot ilman sudoa  (Luettu 2780 kertaa)

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
reboot ilman sudoa
« : 10.12.16 - klo:02.42 »
Vaihdoin isompaan näyttöön ja ja säädin nvidia-settingsejä useaan kertaan. Myöhemmin kotiin tultuani avasin koneen ja GNOME sekoili, mitään ei näkynyt paitsi gnome-terminal ja nautilus, jotka olen laittanut Startup Applicationseihin. 'Aktivoin' terminalin ja kirjoitin "reboot", tajuten heti etten käyttänyt sudoa, enkä kirjoittanut pi-i-i-i-tkää salasanaani.
Kone buuttas heti, jotkut voivat epäillä, mutta näin kävi. Muita 'suljettuja' paketteja en ole asentanut, kuin restricted-extras ja nvidian ajurit.

Käytössä ubuntu-gnome 16.04

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: reboot ilman sudoa
« Vastaus #1 : 10.12.16 - klo:03.44 »
** poistakaa tämä ** - jos nykyisin ei enää tarvi pääkäyttäjän oikeuksia buuttaukseen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: reboot ilman sudoa
« Vastaus #2 : 10.12.16 - klo:11.06 »
** poistakaa tämä ** - jos nykyisin ei enää tarvi pääkäyttäjän oikeuksia buuttaukseen.

Yleensä täällä ei ole tarvetta poistella ketjuja, oletko varma? Ja suoraa kysymystähän tässä ei ollut, mutta vastaan silti: Nykyään tuo reboot on symbolinen linkki systemctl-komentoon (joka on osa systemd:iä) ja käyttäytyy samoin kuin systemctl reboot. Systemd (logind) tarkastaa onko käyttäjä ainoa sisäänkirjautunut ja päättää sitten, onko käyttäjällä oikeus käynnistää järjestelmä uudestaan. rootilla on toki aina lupa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: reboot ilman sudoa
« Vastaus #3 : 21.01.17 - klo:18.15 »
En nyt kokeile  systemctl reboot toimintaa. Itse olen aina tehnyt shutdown -r (reboot) tai shutdown -h 00:10
(sammutus 00:10) ja ihmetellyt miksi root oikeuksia ei tarvita. Ennen piti ne root oikeudet olla.
Virhetilanteissa Ctrl-Alt-F2 ja Ctrl-Alt-del uudelleen käynnistää myös.