Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?  (Luettu 36433 kertaa)

pelko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #80 : 28.01.10 - klo:17.37 »
yllättävän moni Euroopassa asuva Linuxin käyttäjä itseasiassa opiskelee Suomea (kysyin eräältä heistä, miksi; Linus Torvaldsin kieli, sanoivat.)
Käsittääkseni Torvalds on kaksikielinen mutta puhuu äidinkielenään ruotsia. Olenko väärässä?

Storck

  • Vieras
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #81 : 28.01.10 - klo:17.43 »
yllättävän moni Euroopassa asuva Linuxin käyttäjä itseasiassa opiskelee Suomea (kysyin eräältä heistä, miksi; Linus Torvaldsin kieli, sanoivat.)
Käsittääkseni Torvalds on kaksikielinen mutta puhuu äidinkielenään ruotsia. Olenko väärässä?

Ruåtsia ja Ameriikkaa.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #82 : 28.01.10 - klo:18.08 »
Ei pidä olettaa, että se ohjelma alunperin englanniksi. VDR-asennuksessani pomppasi laajennuksen kohdalla esiin saksalainen valikko. Auts...
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #83 : 29.01.10 - klo:15.46 »
Ei pidä olettaa, että se ohjelma alunperin englanniksi. VDR-asennuksessani pomppasi laajennuksen kohdalla esiin saksalainen valikko. Auts...

Itse asiassa lokalisointi on sitä todennäköisemmin otettu jo ohjelmaa tehtäessä huomioon, mitä useampi sen tekijöistä on äidinkieleltään muuta kuin englanninkielinen. Monesti olen toivonut, että kotitietokoneet olisivat saaneet alkunsa vaikka Venäjältä tai Kiinasta pikemmin kuin Yhdysvalloista.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #84 : 29.01.10 - klo:18.01 »
Lainaus
Valitettavasti olet osittain väärässä tuosta kielien oppimismahdollisuudesta. Kun halusin oppikouluun, niin äiti ilmoitti, ettei meillä ole ennenkään kakaroita herroiksi koulutettu ja nyt vielä vähemmän, vaikka opettaja olisi järjestänyt ilmaisen koulun ja kirjat! Siis kansakoulu tuli käytyä 7 vuotta ja vuosi kansalaiskoulua. Siellä sain 4 tuntia englannin opetusta 2 tuntia syksyllä ja kaksi keväällä, joten siinä sitten oli nämä mainostamasi kielten opiskelut koulussa. Olet varmaan kirjoituksesi perusteella ollut oppikoulun käynyt kielten opettaja. Joka sitten myöhemmin on perehtynyt tietotekniikan opiskeluun ja siinäkin niin pitkälle kuin kirjoituksestasi voi päätellä.

Minä taas kuuluin siihen ryhmään, jota oppikoulaiset katsoivat pitkin nenänvarta halveksiva ilme naamalla. Tilanne oli minulle aika vaikea joskus, kun itsekin olisin halunnut opiskella, mutta heti töihin, kun koulusta pääsi, siinä minun oppikouluni sitten meni....
Kyllä Whiski oikeassa olet.
Mutta kyllä minulla kävi samoin kuin sinullakin. Kansakoulun kävin ja ammattikoulun. Elektroniikan alalla tein työni ja se oli syy, joka pakotti oppimaan vieraita kieliä. Edelleen luen niitä paremmin kuin kirjoitan, saatika puhun.
Kirjoitin kyllä, noin niin kuin yleisestiottaen, aloittajan kysymykseen vastatakseni. En ihan henkilökohtaisesti.
Edelleen olen sitä mieltä, että tämän laajan maan väki on sen verran pieni, että oman kielen asemaa pitää varjella. Kyllä suuret kielet pitävät puolensa.
Kansakoulun käyneenä näen punaista siinä, että kuvitellaan olevan jotenkin hienoa kun snoppaillaan englanninkielellä Suomessa, jossa on omakin kieli. Tuleeko vaikka limonaadimainos myyvämmäksi kun se on suomalaisessa telkkarissa (am)-englanniksi? Ymmärrän hyvin, että esim. Zenwalk ladataan pariisilaisesta palvelimesta ja ajetaan englanninkielisenä, koska suomeksi sitä ei ole. Olen kokeillut sitä ja pärjään sen kanssa mainiosti. Silti tervehdin lämmöllä aina niitä pioneereja, jotka suomentavat näitä vermeitä.

Kun Kuuhun piti lentää, se pallo piti ajoittain kiertää. Tällöin aina WHF radioyhteys Maahan katkesi aluksen ollessa Kuun takana. Siksi piti iso tietokone integroida yhdelle piilastulle, jotta se mahtui alukseen mukaan. Seurasin sitä lentoa Riihimäen etukassulla RAUK:n telkkarista. Jo muutamaa vuotta myöhemmin sama lastu oli käsissäni sotakoulussa samassa varuskunnassa. Mikroprosessori sanaakaan ei oltu vielä keksitty. Lisää osia tilattiin puhelimella USA:sta keskellä yötä. Puheet kirjoitettiin sanakirjan kanssa paperille muistiin ennen puhelua ja hyvin meni.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

pelko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #85 : 31.01.10 - klo:16.47 »
yllättävän moni Euroopassa asuva Linuxin käyttäjä itseasiassa opiskelee Suomea (kysyin eräältä heistä, miksi; Linus Torvaldsin kieli, sanoivat.)
Käsittääkseni Torvalds on kaksikielinen mutta puhuu äidinkielenään ruotsia. Olenko väärässä?

Ruåtsia ja Ameriikkaa.

Wikipedian mukaan myös suomea. Mutta wikipediaan ei aina olekaan uskominen.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #86 : 31.01.10 - klo:16.57 »
Ei, jos minulta kysytään. Eihän näillä suomenkielisillä ohjelmilla ole virkaa kansainvälisissä projekteissa.

Sitä paitsi, jos kaikki olisi englanninkielistä, niin siitähän olisi Suomelle vain etua ... ei tarvitsisi opetella näitä eri kieliä, kuten ruotsin-suomea, ruotsin-ruotsia, norjan-ruotsia, tanskan-ruotsia, tukholman-ruotsinslangia ja mitä näitä "tärkeitä" kieliä nyt muita onkaan.  :P

Vakavasti ottaen, saisivat saksalaiset ja ranskalaisetkin opetella englantia - EUssa kun ollaan.

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #87 : 31.01.10 - klo:17.37 »
Nyt sitten vaan tekemään eduskunta-aloitetta, josa vaadit, että kaikien on puhuttava vain englantia. Suomi kielenä kielletään ja äitejä, jotka opettaaa lapsilleen suomea, on julkisesti annettava vähintään raipparangaistus ja isät jotka lausuvat perinteisiä suomalaisia voimasanoja on heti hirtettävä. >:(
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #88 : 31.01.10 - klo:18.44 »
Nyt sitten vaan tekemään eduskunta-aloitetta, josa vaadit, että kaikien on puhuttava vain englantia. Suomi kielenä kielletään ja äitejä, jotka opettaaa lapsilleen suomea, on julkisesti annettava vähintään raipparangaistus ja isät jotka lausuvat perinteisiä suomalaisia voimasanoja on heti hirtettävä. >:(

Siitä ei ole kysymys. Jos aikoo koko ikänsä olla olematta mukana kansainvälisissä projekteissa, niin sitten ei kannata opetella englantia. Jos projektissa käytetään tietotekniikka muiden kansalaisuuksien kanssa - missä projektissa tätä nyt ei tehtäisikään - englanninkieli on mielestäni helpoin vaihtoehto.

Tämä on mielipide keskustelu - en ota kantaa siihen mitä mieltä muiden PITÄÄ olla. Henk. koht. en ole nähnyt mitään tarvetta käyttöjärjestelmän suomennokselle. Olen kyllä asentanut suomenkielisiä käyttiksiä useille ihmisille, joille se on ollut tarpeen - tosin yksikään heistä ei ole ollut työelämässä enää.

Noin muutenkin, kannattaisi suomenkielessä ajatella sen sisältöä eikä härkäpäisesti yrittää puskea sitä johonkin merkityksettömään - kuten käyttöjärjestelmän terminologiaan. Kielen kannalta on aivan samantekevää puhutaanko veppibrowserista vai Internet-selaimesta - jätän harkittavaksi kumpi näistä oli "oikeaa suomea".

Sitä paitsi, mitäs eduskunnalla tämän kanssa on tekemistä? EU-tasollahan englanninkielen edistäminen pitäisi tehdä.
« Viimeksi muokattu: 31.01.10 - klo:18.49 kirjoittanut Ganymedes »

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #89 : 31.01.10 - klo:19.05 »

Olen kyllä asentanut suomenkielisiä käyttiksiä useille ihmisille, joille se on ollut tarpeen - tosin yksikään heistä ei ole ollut työelämässä enää.


Et sitten ole tainnut asentaa käyttiksiä hieman isomman firman (>400 konetta) väelle? Sillä otannalla jo on jokunen kotimaista kieltä tarvitseva.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #90 : 31.01.10 - klo:19.22 »
Jos olisit Ganymedes selannut nopeasti ketjun läpi, olisit huomannut, että otsikko ja sisältö eivät vastaa toisiaan. Joka viidennessä viestissä sanotaan, ettei käyttöjärjestelmiä pidä suomentaa (ja siitä olen samaa mieltä). Useimmat kirjoittajat puhuvat kuitenkin loppukäyttäjän sovellusohjelmista ja ymmärrettävästi haluavat käyttää niitä omalla äidinkielellään (ja ovat siinä oikeassa). Yksi puhuu aidasta ja toinen seipäistä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #91 : 31.01.10 - klo:19.32 »
Jep, mutta miksi tämä ei ole äänestys?

Mihin sitä äänestystä täällä tarvitaan?
Meillä lienee mahdollisuus 'äänestää' jo asennusvaiheessa.

Noin muuten olen sitä mieltä että ihan se ja sama millä kielellä käyttöjärjestelmä on.
Kunhan käyttöliittymät ovat paikallisella.

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #92 : 31.01.10 - klo:19.46 »
Nyt sitten vaan tekemään eduskunta-aloitetta, josa vaadit, että kaikien on puhuttava vain englantia. Suomi kielenä kielletään ja äitejä, jotka opettaaa lapsilleen suomea, on julkisesti annettava vähintään raipparangaistus ja isät jotka lausuvat perinteisiä suomalaisia voimasanoja on heti hirtettävä. >:(

Siitä ei ole kysymys. Jos aikoo koko ikänsä olla olematta mukana kansainvälisissä projekteissa, niin sitten ei kannata opetella englantia. Jos projektissa käytetään tietotekniikka muiden kansalaisuuksien kanssa - missä projektissa tätä nyt ei tehtäisikään - englanninkieli on mielestäni helpoin vaihtoehto.

Tämä on mielipide keskustelu - en ota kantaa siihen mitä mieltä muiden PITÄÄ olla. Henk. koht. en ole nähnyt mitään tarvetta käyttöjärjestelmän suomennokselle. Olen kyllä asentanut suomenkielisiä käyttiksiä useille ihmisille, joille se on ollut tarpeen - tosin yksikään heistä ei ole ollut työelämässä enää.

Noin muutenkin, kannattaisi suomenkielessä ajatella sen sisältöä eikä härkäpäisesti yrittää puskea sitä johonkin merkityksettömään - kuten käyttöjärjestelmän terminologiaan. Kielen kannalta on aivan samantekevää puhutaanko veppibrowserista vai Internet-selaimesta - jätän harkittavaksi kumpi näistä oli "oikeaa suomea".

Sitä paitsi, mitäs eduskunnalla tämän kanssa on tekemistä? EU-tasollahan englanninkielen edistäminen pitäisi tehdä.

Kun tulee tiettyyn ikään, niin ei kaipaa enää mitään kansainvälisiä projekteja. Tarkoita tuota sillä, että et voi odottaa, että kaikki ensikään haluaisi/ pystyisi noihin projekteihin. Kantasi että olet "Olen kyllä asentanut suomenkielisiä käyttiksiä useille ihmisille, joille se on ollut tarpeen - tosin yksikään heistä ei ole ollut työelämässä enää." sitä mieltä, että vain jo työelämästä syrjäytyneet kaipavat suomenkieltä, kertoo kyllä sen, että olet melko kaukana kansan syvistä riveistä.

Onko se sitten sinulle liian vaikeaa, jos puhuttaan "Internet-selaimesta" kun minä jatkuvasti törmään ihmisiin, jotka ei edes ymmärrä millä selaimella ovat netissä...? Tai edes mikä se selain on? Pitäiskö niiltä sitten kieltää tietokoneen käyttö?

Eiköhän eduskunta nyt kuitenkin ole se taho, joka sitten määrää suomeen ne raipparangaistukset?  ::)
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #93 : 31.01.10 - klo:20.10 »
Mitähän jos nyt ensimmäiseksi jätettäisiin muiden ihmisten luonnehdinta pois tästä keskustelusta - tällaiselle puheelle löytyy suomenkielestä oikein hyviä termejä, tosin lienevät kiellettyjä tälläkin Forumilla, eh, keskustelualueella.

Se mitä alla punaisena korostit kantanani, eivät olleet mitään mielipiteitä vaan empiirisiä tosiasioita. Siinä mielessä ne olivat hyvin konkreettisia asioita. "Kansan syvistä riveistä" puhuminen on huonoa suomenkieltä, koska se ei tosiasiallisesti tarkoita mitään; sellaista kielenkäyttöä ei pidä suosia. Itse esitin todellisen esimerkin.

Esimerkkini ei toki ollut mitenkään erikoisen hyvä. Puolusteluna esimerkilleni on se, että läheiset ihmiset tulivat ensiksi mieleen. Sen taka-ajatus oikeastaan oli vain se, että tuntemissani henkilöissä ainoastaan jo vanhuuseläkkeellä olevista löytyy ihmisiä, jotka eivät englanninkielisellä käyttöjärjestelmällä todellakaan tulisi toimeen. Väite, että olisin puhunut "syrjäytyneistä ihmisistä" on vain pahanilkistä kirjoittelua vailla mitään sisältöä.

Jos pahansuopaisesta kirjoittelustasi jotakin hyvää argumentointia haluaa poimia esiin, niin ehkäpä sen, vaikka sitä et oikeastaan saa sanotuksiakaan, että vapaa-ajan käyttöjärjestelmä voisi olla suomenkielinenkin ilman mainittavia haittapuolia.

En edelleenkään kaipaa raipparangaistusta suomenkielen käytöstä, mutta desimaalipilkun käytöstä ammattikäytössä sellainen pitäisi mielestäni langettaa. :P Minulle riittäisi ihan vanhasen päätös tässä asiassa.
« Viimeksi muokattu: 31.01.10 - klo:20.33 kirjoittanut Ganymedes »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #94 : 31.01.10 - klo:20.18 »
Minusta tässä keskustelussa korostetaan kaiken aikaa väärää asiaa. Kyse ei ole siitä, osaako käyttäjä englantia vai ei. Hänen perusoikeutensa on käyttää valitsemaansa kieltä käyttöliittymissä siitä huolimatta. Lokalisoinnin tarve ei lopu siihen, kun kaikki suomalaiset osaavat englantia riittävästi pärjätäkseen sillä.

Ceterum censeo... Minä en halua olla hävittämässä Karthagoa. Minusta on kulttuurista diversiteettiä, että samat asiat ilmaistaan eri puolilla maailmaa eri tavoin, olipa kyse kielestä tai muista lokalisoitavista seikoista (desimaalierotin, tuhaterotin, kirjaimisto, ajanlaskutapa, päivämäärän muoto jne.), ja kaikkinainen tähän kohdistuva, anglofiilinen hävitystyö pitäisi julistaa laittomaksi ja siitä tuomita ankariin rangaistuksiin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #95 : 31.01.10 - klo:20.34 »


Jos pahansuopaisesta kirjottelustasi jotakin hyvää argumentointia haluaa poimia esiin, niin ehkäpä sen, vaikka sitä et oikeastaan saa sanotuksiakaan, että vapaa-ajan käyttöjärjestelmä voisi olla suomenkielinenkin ilman mainittavia haittapuolia.

En edelleenkään kaipaa raipparangaistusta suomenkielen käytöstä, mutta desimaalipilkun käytöstä ammattikäytössä sellainen pitäisi mielestäni langettaa. :P Minulle riittäisi ihan vanhasen päätös tässä asiassa.

Anteeksi provakatiinen tapani tuoda asian ydin minun kannalta esiin. Ei ole tarkoitus olla pahansuopainen. Pilkkuvirheestä en tiedä, kas kun tuo kielioppi jota luin lähes 7 vuotta, oli melkoisen kokemus, josta en ole vieläkään selvinnyt. Ja siinä jos missä haettiin kaikki asiat suomeksi. Siksi en on koskaan oppinut verbejä muita vastaavia, kun oli ensi olentoja ja tulentoja ja mitä nyt olikaan... Kirja muuten on jossain hyllyssäkin vielä.

Siis en pidä itseisarvona kaikille suomennettuja ohjelmia, jokainen saa valita vaikka hinduintian käyttökieleksi, mutta se, että kaikien pitäsi käyttää sitten sitä, on P:stä. Raipparangaistuksen toin sen itseiarvon takia, jolla osoitin, että sinun on silloin hyväksyttävä se tosiasia, että suomekieli kuolee pois, kun noudatamme sinun ajatuksen juoksua ja sitä en minä halua. Jos kaikkien on puhuttava kirjoitettava englanniksi ja ohjelmat saadaan vain englaniksi, niin se on pitkässä juoksussa niin että suomi on siirtynyt äidinkielestä englannin kieleen. Ja kun luet oman viestisi, niin etkö tule samaan johtopäätökseen. Että ei sinun mukaasi suomea tarvita enää missään?
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #96 : 31.01.10 - klo:20.56 »
Joo, ei siinä mitään ymmärrän näkökantasi.

Tässä vaiheessa pitää todeta, että olen kyllä ensimmäisenä puolustamassa suomenkielen roolia, käyttöä, murteita ja suomalaista kulttuuria. Mutta mielestäni käyttöjärjestelmän kieli ei ole oleellinen asia tässä - onneksi.

Tavoitteesta ollaan näköjään yhtä mieltä, mutta keinoista ei. Mielestäni suomenkielen kultuuri, kirjallisuus, TV-ohjelmatkin, huumori ja kaikki tällainen on tärkeää, mutta se, että lukeeko Internet-selaimen otsikossa "Mozilla Firefox" suomeksi vai englanniksi ei ole oleellista. Sorry, en voinut vastustaa tätä ironista kommenttia - ymmärtänet  ;D .

Lähtökohtani oli tässä työelämä - mutta olen taipuvainen tämän keskustelun jälkeen - ajattelemaan, että ehkä suomenkielinen kotikäyttöjärjestelmä voisi, noin yleisesti ottaen, olla hyväksikin. Lukekaa tämä argumentointinne tulokseksi  ;D

Työelämän kansainvälistymistä pidän välttämättömänä ja siihen suomenkieliset ohjelmat soveltuvat erityisen huonosti. Edellä esitetty "oikeus suomenkieleen" on aika kaukaa haettua työelämässä, eikä mitään tällaisia oikeuksia voi eikä pidä olla. Tämä on siis toivottava tilanne - jos oikein huonosti menee, niin palaamme myymään halkoja ja maitoa toisillemme. Toivottavasti sen sijaan myymme anglofiileille tietotekniikkaa.

Sitä paitsi kappale joka perusteli näitä "suomenkielen oikeuksia" sisälsi latinaa, käytti metaforeja joita ei voi ymmärtää ilman kansainvälistä historiaa, sisälsi monia vierasperäisiä ilmaisuja joille ON suomenkieliset vastineet ja viime kädessä käsitteli asioita jotka on tuotu Suomeen vuosisatojen saatossa, mistä meidän pitää kiittää muita kulttuureja. Eihän suomenkielessä edes ole omaa merkistöä - mehän käytämme ns. skandinaavista (oikeasti ruattalaista) merkistöä tietokoneissa.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #97 : 31.01.10 - klo:21.55 »
Tässä vaiheessa pitää todeta, että olen kyllä ensimmäisenä puolustamassa suomenkielen roolia, käyttöä, murteita ja suomalaista kulttuuria. Mutta mielestäni käyttöjärjestelmän kieli ei ole oleellinen asia tässä - onneksi.

Sitten sinulta puuttuu perspektiiviä.

Kielen alamäki alkaa aina sen käyttökontekstien kaventumisesta. Ensimmäiseksi kieltä ei voi käyttää esim. töissä, koska työpaikka on niin ”kansainvälinen” paikka, ettei sinne sovi kotikielen vääntö. Sitten hiljalleen työelämään liittyvä sanasto katoaa, jolloin ei ole enää vaihtoehtoakaan. Työelämästä sanaston ja ilmaisujen kato siirtyy käyttöympäristöstä toiseen, kunnes omaksi koettu kieli rajoittuukin enää kotiin.

Ns. sortovuosien aikana 1900-luvun alussa Venäjä ei kielipoliittisesti esittänyt juuri sen kummempaa kuin että ruotsi saisi luvan väistyä virallisen kielen asemasta. Silloin jo siitä nousi riemu. Nytkö samaan ollaan myöntymässä riemumielin omaehtoisesti?

Kun yhden samojedikielen viimeinen puhuja kuoli, hän saattoi käyttää kieltään enää puhuessaan lehmälleen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #98 : 31.01.10 - klo:23.25 »
...

Sitten sinulta puuttuu perspektiiviä.
...

En usko.

Se, että työpaikat ovat kansainvälisiä ei liity käyttöjärjestelmän kieleen vaan siihen, että kommunikoidaan muiden kansallisuuksien kanssa. Yksinkertaisin tapa on hoitaa asiat englanninkielellä. Silloin kun yhteiskäytössä on ohjelmistoja, pitää niiden myös olla englanninkielisiä. Tämä noin lyhyesti sanottuna - tämä on toki paljon pidempi tarina.

Työpaikalla voi varsin hyvin käyttää suomenkieltä vaikka käyttöjärjestelmä olisi englanninkielinen. On herttasen yhdentekevää lukeeko sähköpostiohjelman otsikossa "Outlook" vai "Uloskatselu" vai jotain muuta - se mitä siihen sähköpostiin kirjoittaa, ratkaisee. Suomenkieltä voi käyttää hyvinkin värikkäästi vaikka käyttöjärjestelmä olisi englanninkielinen. Enhän minäkään näe täältä käsin minkäkielinen käyttöjärjestelmä sinulla on. Sinä ehkä näet minun järjestelmäni koska olet jo kahteen otteeseen väittänyt tuntevani minut, joten omannet shamanistisia kykyjä.

Tässä aiemmin sanottiin, että halutaan tukea "suomalaisia ilmaisuja" asioille. Olikohan tämä vastine tahallista vai tahatonta huumori - eiväthän mitkään niistä asioista olleet suomalaisia asioita. Päiväyksessä asia kärjistyy. Ajanlasku ei todellakaan ole Suomessa keksitty asia - onneksi Suomeen on valittu yleismaailmallinen ajanlaskujärjestelmä eikä hörhöilty joidenkin muiden järjestelmien kanssa. Päiväys on valitettavasti amerikkalaisilla erilainen kuin mitä kansainvälinen päiväys on - pitäisi mielestäni edistää sitä, että kaikki käyttäisivät kansainvälistä päiväystä eikä amerikkalaista - taasen suomalaisen päiväyksen puolustaminen on mielestäni ihan turhaa. Vaikka käyttöjärjestelmässä sisäinen päiväys olisi mitä, niin kyllä kai työpaikalla sentään voi puhua tammikuusta edelleenkin - mutta jos projektin kieli on englanti, niin kaikkiin muistioihin kirjoitetaan "January" - mutta tällä ei taaskaan ole mitään yhteyttä siihen mitä käyttöjärjestelmä oletuksena antaa esim. taulukkolaskentaohjelman sisäiseksi päiväykseksi.

thuumas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #99 : 01.02.10 - klo:00.00 »
Eikös Ubuntun filosofia jo kerro että pitäisikö vai eikö pitäisi saada käyttää suomen kieltä.  :)