Kirjoittaja Aihe: Linux ei tykkää kovostani  (Luettu 2563 kertaa)

ResoNas

• Käyttäjä
    • Profiili
Linux ei tykkää kovostani
« : 21.06.07 - klo:20.29 »
Elikkäs olen yrittänyt asentaa seuraavia käyttöjärjestelmiä:

*ubuntu-7.04-desktop-amd64.iso
*kubuntu-7.04-desktop-amd64.iso

Kun olen bootannut asennuslevyn, niin asennusvalikko käynnistyy normaalisti, mutta kun valitsen valikosta mitä tahansa, niin levy lataa kernelin, jonka jälkeen kone buuttaa itsensä. Eli näiden kanssa en ole päässyt tätä pidemmälle.

Olen saanut asennettua seuraavat järjestelmät:

*ubuntu-7.04-alternate-amd64.iso
*debian-4.0-amd64.iso

Kun olen suorittanut asennuksen joko tyhjälle kovalevylle tai XP:n rinnalle, niin asennuksen jälkeen tulee samainen musta ruutu sekunnin ajaksi ja kone buuttaa itsensä ja jää tähän luuppiin. Kerran kokeilin valikosta system recoveryä, niin valitti kernel panic:sta. Muuta järkevää se ei ole saanut sanotuksi.

Kovo:

X800XT AGP
Asrock AM2NF3-VSTA
AMD X2 4200+
1Gt muistia
(160Gt  + 80Gt)*Maxtor

Tähänkö loppui ensikosketukseni Linux:iin? Hienolta näyttää, mutta toimia ei voi.
En tiedä olisiko sitten voinut toimia, jos olisin alustanut kovalevyn FAT:ina. Jotenkin tuntuu, että perskivi ei tykkää linuksin perinteisistä tiedostoformaateista.  :-\

Niin ja imagien checksummit täsmää...

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Linux ei tykkää kovostani
« Vastaus #1 : 21.06.07 - klo:20.54 »
Se muuten ei ole kovosta kiinni jos pääset vaikka winukalla koittaan niin hakuun    X800XT

Minä veikkaan näytönohjainta! ( yhtä hyvin olisit voinut laittaa 32bittisen mutta pitäisi sen 64;sella asentua. )

Tuo on kysymysmerkki  Asrock AM2NF3-VSTA   ei minulla kokemuksia emosta.
« Viimeksi muokattu: 21.06.07 - klo:21.06 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #2 : 21.06.07 - klo:21.42 »
Elikkäs olen yrittänyt asentaa seuraavia käyttöjärjestelmiä:

*ubuntu-7.04-desktop-amd64.iso
*kubuntu-7.04-desktop-amd64.iso

Kun olen bootannut asennuslevyn, niin asennusvalikko käynnistyy normaalisti, mutta kun valitsen valikosta mitä tahansa, niin levy lataa kernelin, jonka jälkeen kone buuttaa itsensä.

Täsmälleen sama ongelma kuin minulla läppärini kanssa. *ubuntu 7.04:n kernel (2.6.20) tuntuu yksinkertaisesti olevan yhteensopimaton koneeni kanssa. Onneksi olin asentanut koneeseen jo Kubuntu 6.10-version, joten päivityksen jälkeen olen käynnistellyt sen jälkeensä jättämään kerneliin (2.6.17).

Jollet halua kokeilla jotain toista distroa, kannattaisi ehkä Ubuntusta asentaa pitkäaikaistuettu 6.04-versio (vai oliko se 6.06, ei jaksa tarkistaa :)) ja päivittää se 7.04:ksi; tällöin ainakin koneellasi olisi jokin kernel, johon luotettavasti buutata.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.06.07 - klo:02.09 »
Ubuntu Linux 6.06.1 LTS

Tarjoamme myös mahdollisuuden ladata suomenkielinen Ubuntu Linux 6.06.1 LTS "Dapper Drake".

LTS eli long time support -versiossa on kolmen vuoden tietoturvatuki työpöydälle ja viiden vuoden tuki palvelimille. Version 6.06.1 LTS:n tuki työpöytäohjelmistoille jatkuu siis kesäkuhun 2009 asti.

* suomenkielinen Ubuntu 6.06.1 LTS Desktop CD (PC)
      (MD5: 23c2f5064fe0415c6fcf0783ec261586)

Tuohan se samasta olemassa myös Kubuntuversio.

Linkki löytyy tuolta sivun alareunasta LTS versioille:     http://www.ubuntu.fi/hanki

« Viimeksi muokattu: 22.06.07 - klo:02.13 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 23.06.07 - klo:11.39 »
kaikkihan sitä ei tiedä mutta www.ubuntu.fi ja www.ubuntu-fi.org (keskustelualueet) on sitten eri sivustoja  ;)

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.07 - klo:11.46 »
Kun olen suorittanut asennuksen joko tyhjälle kovalevylle tai XP:n rinnalle, niin asennuksen jälkeen tulee samainen musta ruutu sekunnin ajaksi ja kone buuttaa itsensä ja jää tähän luuppiin. Kerran kokeilin valikosta system recoveryä, niin valitti kernel panic:sta. Muuta järkevää se ei ole saanut sanotuksi.

Perinteinen ohje: kokeile antaa ladattavalle kernelille parametreina noapic nolapic

Ks. myös http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=11052.0

Toisaalla espatic neuvoo:

Lainaus
Tuon voi myös hoitaa painamalla live-cd:n aloitusvalikossa ESC:iä ja avautuvaan konsoliin kirjoittaa:
Koodia: [Valitse]
live noapic nolapictuo on ainakin joillain toiminut...

m