Kirjoittaja Aihe: mulla ei ole oikeuksia tehä mitään työpöytään. omituista? RATKAISTU  (Luettu 2821 kertaa)

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
eli Desktop on lukossa minulta. KÄyttäjä on jokin 500 ja ryhmä 500 . sinälläänhän ei iso ongelma kun ei tule pahemmin käytettyä kuitenkaan desktoppia, mutta olisipa kuiten kiva oppia uutta.

Kokeilin muutamia chmod komentoja mitä kaivelin esille mutta millään en saanut oikeuksia Desktoppiini.

kenelläkään ikinä tapahtunut vastaavaa? minulle ainakin ensimmäinen kerta. ideoita?

EDIT: kerrankin osasin itse löytää.. monta kertaa hain väärillä hakusanoilla, mutta onnistuipas viimein kun naputin

Koodia: [Valitse]
sudo chmod a+rwx Desktop syytä miksi oli lyny omituiset oikeudet, en vieläkään tiedä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.07 - klo:23.03 kirjoittanut Kuhitsu »
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
EDIT: kerrankin osasin itse löytää.. monta kertaa hain väärillä hakusanoilla, mutta onnistuipas viimein kun naputin

Koodia: [Valitse]
sudo chmod a+rwx Desktop syytä miksi oli lyny omituiset oikeudet, en vieläkään tiedä.
Väärin sammutettu. ;)
Koodia: [Valitse]
sudo chown käyttäjänimi:käyttäjänimi Desktop Elikkä omistajuus on jostain syystä päässyt vaihtumaan. Koitappa vielä
Koodia: [Valitse]
cat /etc/passwd | grep 500 koska tuolla uid:llä ei ainakaan itseltäni löydy mitään, jos löytyisi vaikka ongelman aiheuttaja.
Ja sitten vielä oikeudet kuntoon (saa käyttää muitakin oikkia 755 on vain esimerkki, mutta huomattavasti parempi tietoturvaltaan kuin 777, 700 sitten taas olisi oikeudet pois muilta kuin itseltä), ettei kaikki pääse kirjoittamaan sinun Desktopillesi.
Koodia: [Valitse]
chmod 755 ~/Desktop tuo viimeinen siis ilman sudoa kun omistajuus on jo itsellä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.07 - klo:23.19 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Kirjoittelenpa tänne kun en viitsi uutta aihetta aloittaa:
Minulla on vähän samantapainen ongelma, tiedostoja siirrellessä katosi oikeudet musiikkikokoelmaan.
Eli millä koodilla saisi vaihdettua hakemiston kaikkiin alihakemistoihin ja alialihakemistojen kaikkiin tiedostoihin omistajalle ja rootille rw-oikeudet, muille lukuoikeudet? alihakemistojen alihakemistoja on satoja ja tiedostoja tuhansia, eli kovin työlääksi käy yksitellen vaihdella oikeuksia. Kiitos jo valmiiksi.


vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Mutta se ei muuta ali-alihakemistoissa sijaisevien tiedostojen oikeuksia. Se pitäisi tehdä noin 200 kertaa graafisesti. Jollain chmod-koodihirviöllä tuo pitäisi ratkaista.


Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
chmod -R 755 kansionnimi

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Mutta se ei muuta ali-alihakemistoissa sijaisevien tiedostojen oikeuksia. Se pitäisi tehdä noin 200 kertaa graafisesti. Jollain chmod-koodihirviöllä tuo pitäisi ratkaista.

selventääkseni kanniston hyvää vinkkiä tähänkin tapaukseen, tee näin:
katso kuka on tiedostojen omistaja? Näet sen esim nautiluksella (tiedostoselain).
jos sinun kotihakemistosi omistaja on joku muu, kuin sinä, vaihda omistajaksi sinun käyttäjätunnuksesi komennolla.
Koodia: [Valitse]
sudo chown käyttäjänimi:käyttäjänimi Desktop
kun omistaja on vaihdettu, aseta kotihakemiston oikeudet kuntoon ilman sudoa, jotta oikeudet asetetaan sinun tunnuksille, eikä sudon tunnuksille. -R vipu tarkoittaa recursive, eli käydään kaikki alikansiot
Koodia: [Valitse]
chmod -R 755 ~/Desktop
« Viimeksi muokattu: 13.09.07 - klo:19.52 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
-R 755 ratkaisi asian. Olin joutunut sirottelemaan ko. hakemiston eri osioille gutsyn asennuksen ajaksi ja siinä samassa oikudet oli muuttunut vain luettaviksi. Jossain oli root omistaja. Kiitos.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
kun kopioit tiedostoja turvaan seuraavalla kerralla, tee se komentoriviltä komentamalla

Koodia: [Valitse]
#cp -a /mistä/kopioidaan /mihin/kopioidaan-a vipu säilyttää tiedostojen oikeudet ja aikaleimat ennallaan.


Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!