Kirjoittaja Aihe: Miksi paljon vaihtoehtoja?  (Luettu 3212 kertaa)

korppa

  • Vieras
Miksi paljon vaihtoehtoja?
« : 18.06.07 - klo:21.18 »
Tulipa tässä mieleen että miksi niitä distroja ja muuta tarvii olla niin perusteellisesti...

Siis onhan se hyvä että on valinnan varaa ja että jokainen sitten voi löytää sen mieleisensä, mutta paljous tuottaa myös valinnan vaikeutta ja jopa "laiskuutta". Sen mieleisimmän etsiminen muutaman joukosta on helpompaa kuin sen etsiminen muutaman kymmenen joukosta.

Itse olen nyt tässä käytellyt ubuntua 5.04 ajoista asti ja sitä ennen olin kokeillut mandrakea ja redhatia. Nyt välillä tulee mietittyä että jaksaisiko kokeilla jotain muuta distroa vaihteeksi, mutta sitten taas iskee ajatus siitä, että miksi?

Ubuntulla kun on kaikki toiminut niinkuin olen halunnut ja olen sitä voinut myös muuttaa mieleisekseni ihan tarpeeksi, niin alkaa mietityttämään, että mikä on se voima joka ajaa toisia kokeilemaan distrosta distroon?

Itse en ainakaan muutaman distrokokeilun perusteella ole sen kummempia tarpeeksi suuria eroja huomannut, kun kaikkia voi muokata vielä oletuksesta. Tietenkin pakettien hallinnassa on hieman eroa toisissa on apt-get ja toisissa rpm-hell ja joissain täytyy itse kääntää. ja se onkin suurin ero mitä olen ite huomannut.

peran

  • Vieras
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #1 : 18.06.07 - klo:21.25 »
Onhan sitten vielä monenmoisia kevytdistroja, palomuuri distroja ja HTPC:eitä. Tarpeita ja mieltymyksiä on monia, joten valinnanvara on hyvästä.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #2 : 18.06.07 - klo:21.29 »
ja meitä ihmisiä on erillaisia toiset tykkää äiditä toiset tyttärestä jne...

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #3 : 18.06.07 - klo:21.36 »
Ubuntulla kun on kaikki toiminut niinkuin olen halunnut ja olen sitä voinut myös muuttaa mieleisekseni ihan tarpeeksi, niin alkaa mietityttämään, että mikä on se voima joka ajaa toisia kokeilemaan distrosta distroon?

Kun puolivuotta sitten aloitin tämän linux-touhun, niin ensimmäisiä suuria viisauksia joihin törmäsin oli se, että "opettele ensin yksi distro ja kattele muita vasta sitten". Mielestäni tässä on semmonen viisaus, että kun ne asiat eivät kuitenkaan peruskäytön kannalta niin hirveen olennaisesti toisistaan poikkea, niin on turha vetää mattoa altaan vain siksi, että jos joku hilavitkutin jossain toisessa distrossa mahdollisesti toimisi paremmin tms.

Ensimmäisen version kanssa tässä vieläkin väkerretään ja alkuperäinenkin suunnitelma on se, että Dapperilla mennään kunnes saadaan seuraava LTS-versio. Siihen on vielä matkaa ja vannomatta paras, mutta tällä hetkellä ei ole halua / kiinnostusta lähteä seikkailemaan muihin versioihin - päin vastoin, jos johonkin, niin sitten Debian Stableen...

Toisaalta ymmärrän kyllä varsin hyvin myös niitä jotka haluavat kokeilla eri jakelupaketteja. Se on (hyödyllinenkin) harrastus siinä kun mikä tahansa. Uusien stabiilien versioiden kehityksen kannaltahan on ensisijaisen tärkeätä että myös näitä "väliversioita" käytetään ja testataan.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #4 : 18.06.07 - klo:21.55 »
Tulipa tässä mieleen että miksi niitä distroja ja muuta tarvii olla niin perusteellisesti...

No kaupallisia jakeluita tehdään kun niillä yritetään tehdä voittoa ja ei-kaupallisia voi tehdä vaikka oppiakseen järjestelmän toiminnasta.

Lainaus
Itse en ainakaan muutaman distrokokeilun perusteella ole sen kummempia tarpeeksi suuria eroja huomannut, kun kaikkia voi muokata vielä oletuksesta. Tietenkin pakettien hallinnassa on hieman eroa toisissa on apt-get ja toisissa rpm-hell ja joissain täytyy itse kääntää. ja se onkin suurin ero mitä olen ite huomannut.

Eroja on pinnan alla, esimerkiksi Slackware- & Debian-pohjaisten välillä.
« Viimeksi muokattu: 18.06.07 - klo:21.57 kirjoittanut MikkoJP »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #5 : 18.06.07 - klo:22.06 »
Ubuntulla kun on kaikki toiminut niinkuin olen halunnut ja olen sitä voinut myös muuttaa mieleisekseni ihan tarpeeksi, niin alkaa mietityttämään, että mikä on se voima joka ajaa toisia kokeilemaan distrosta distroon?

Kun puolivuotta sitten aloitin tämän linux-touhun, niin ensimmäisiä suuria viisauksia joihin törmäsin oli se, että "opettele ensin yksi distro ja kattele muita vasta sitten". Mielestäni tässä on semmonen viisaus, että kun ne asiat eivät kuitenkaan peruskäytön kannalta niin hirveen olennaisesti toisistaan poikkea, niin on turha vetää mattoa altaan vain siksi, että jos joku hilavitkutin jossain toisessa distrossa mahdollisesti toimisi paremmin tms.

Ensimmäisen version kanssa tässä vieläkin väkerretään ja alkuperäinenkin suunnitelma on se, että Dapperilla mennään kunnes saadaan seuraava LTS-versio. Siihen on vielä matkaa ja vannomatta paras, mutta tällä hetkellä ei ole halua / kiinnostusta lähteä seikkailemaan muihin versioihin - päin vastoin, jos johonkin, niin sitten Debian Stableen...

Toisaalta ymmärrän kyllä varsin hyvin myös niitä jotka haluavat kokeilla eri jakelupaketteja. Se on (hyödyllinenkin) harrastus siinä kun mikä tahansa. Uusien stabiilien versioiden kehityksen kannaltahan on ensisijaisen tärkeätä että myös näitä "väliversioita" käytetään ja testataan.

Kyllä igor_2  6.06 LTS;stä täälläkin aloitettiin viikkoa ennen joulua ja tultu siitä Edgyn kautta Feistyyn ihan sentähden että "raportointi pelaa kehittäjille" ja oma uteliaissuus tulee täytettyä.
 Mutta nyt jo selvä että mikäli muuta linuxia pukkaa tänne se on Debian, mutta ei vielä pitää tuota komentoriviä kirjoitella vähän enemmän.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #6 : 18.06.07 - klo:22.14 »
Mutta nyt jo selvä että mikäli muuta linuxia pukkaa tänne se on Debian, mutta ei vielä pitää tuota komentoriviä kirjoitella vähän enemmän.

Ei uusi Debian tarvitse komentoriviä juuri Ubuntua enemmän.

[nostalgiaa]Toista se oli ennen ... [/nostalgiaa]

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #7 : 18.06.07 - klo:23.31 »
Tulipa tässä mieleen että miksi niitä distroja ja muuta tarvii olla niin perusteellisesti...

distroja ja ohjelmia on niin paljon, koska se on tapa jolla avoimen lähdekoodin ohjelmat elävät ja softa kehittyy.

avoimen lähdekoodin puolella vaatimuksen sovellukselle tai käyttöympäristölle eivät tule kiveen hakattuina tuotehallinnon kavereilta, vaan kehittäjät ovat pitkälti itse vastuussa siitä mitä tekevät. jos välttämättä haluaa distroon/sovellukseen/mihin lie ominaisuuden X jota projektia vetävät henkilöt eivät suostu sisällytämään omaan projektiinsa, käyttäjä on vapaa ottamaan lähdekoodin ja kehittämään omaa  versiotaan siihen suntaan mihin hän itse haluaa ja mahdollisesti saada mukaan muita kehittäjiä jotka jakavat saman näkemyksen. jos idea on hyvä ja toimiva, se todennäköisesti yleistyy, jos se puolestaa ei ole elinkelpoinen tai palvelee vain todella pientä ryhmää se kuolee pois tai jää marginaaliin elämään. se on sitä evoluutiota.

avointa lähdekoodia käyttävät ja kehittävät yritykset tekevät täsmälleen samaa. he ottavat ne osat jotka sopivat heidän näkemykseensä ja kehittävät tuotetta eteenpäin omaan suuntaansa. jos muutokset ovat hyviä, ne päätyvät muuallekin ja jos eivät, niin ne jäävät vai firman ratkaisuun.

koodareita on paljon, ideoita on paljon → ideoita kokeillaa → jäljelle jää jotain hyvää.

Siis onhan se hyvä että on valinnan varaa ja että jokainen sitten voi löytää sen mieleisensä, mutta paljous tuottaa myös valinnan vaikeutta ja jopa "laiskuutta". Sen mieleisimmän etsiminen muutaman joukosta on helpompaa kuin sen etsiminen muutaman kymmenen joukosta.

aloittelija ei hallitse valinnanvaraa, koska se ei mistä on kyse. aloittelijan kannattaa valita joku distro 5-10 suosituimman joukosta tai se mitä naapurin nörtti käyttää tai jonka aktiiviselta foorumilta saa apua ongelmiin. kun aloittelija ei olekaan enää aloittelija, vaan osaa ja tietää mitä haluaa, hänen on helpompi valita se oikeasti itselleen parhaiten sopiva vaihtoehto (tai vaikka kehittää oma jos siltä tuntuu).

toisaalta jos omat tarpeet eivät ole mitenkään erityisen kummallisia, niin voi ihan hyvin lohduttautua ajatuksella, että ne suosituimmat distrot ovat yleensä suosituimpia ihan syystä. käyttäjillä on valinnanvapautta ja he ovat silti valinneet tuotteen Y. siinä on varmaan tehty jotain oikein.

Ubuntulla kun on kaikki toiminut niinkuin olen halunnut ja olen sitä voinut myös muuttaa mieleisekseni ihan tarpeeksi, niin alkaa mietityttämään, että mikä on se voima joka ajaa toisia kokeilemaan distrosta distroon?

no, minä pystyin tekemään gentoolla kaiken mitä halusin, mutta vaihdoin ubuntuun koska halusin tuoreimman gnomen. ihmisillä vaan on eri haluja ja tarpeita.

Itse en ainakaan muutaman distrokokeilun perusteella ole sen kummempia tarpeeksi suuria eroja huomannut, kun kaikkia voi muokata vielä oletuksesta. Tietenkin pakettien hallinnassa on hieman eroa toisissa on apt-get ja toisissa rpm-hell ja joissain täytyy itse kääntää. ja se onkin suurin ero mitä olen ite huomannut.

pakettivalikoima, ylläpito- ja paketinhallintatyökalut ovat kyllä se suurin ero jakeluitten välillä. ylläpidetyn järjestelmän lopukäyttäjälle erot eivät olen niinkään näkyviä.
Janne

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #8 : 18.06.07 - klo:23.50 »
Janne tuossa jo toikin ne (minun mielestäni) oleellisimmat seikat esiin.
Niistä marginaalisista vain sen verran, että jos jäävät elämään, ne myös kehittyvät edelleen ja ovat omalle käyttäjä ryhmälleen juuri se oikea jakelu heidän tarpeisiinsa.

edit: Piti vielä sanomani: Kun ollaan avoimessa, vapaassa yhteisössä, on myös vapaus lainata toisilta parhaita paloja ja liittää ne omaan uuteen julkaisuun.
« Viimeksi muokattu: 18.06.07 - klo:23.55 kirjoittanut Ryppy »
Poistuu taka vasemmalle - - -

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #9 : 19.06.07 - klo:01.23 »
Mutta nyt jo selvä että mikäli muuta linuxia pukkaa tänne se on Debian, mutta ei vielä pitää tuota komentoriviä kirjoitella vähän enemmän.

Ei uusi Debian tarvitse komentoriviä juuri Ubuntua enemmän.

[nostalgiaa]Toista se oli ennen ... [/nostalgiaa]

No niinkuin Janne tuossa totesi kyseessä on runsaudenpula, eli ei oikein tiedä mitä asentaisi ja missä järjestyksessä Debianista.     ::)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Miksi paljon vaihtoehtoja?
« Vastaus #10 : 19.06.07 - klo:07.54 »
No niinkuin Janne tuossa totesi kyseessä on runsaudenpula, eli ei oikein tiedä mitä asentaisi ja missä järjestyksessä Debianista.     ::)

Itse alottaisin toimivan kernelin asennuksella. Vakio ei sellainen ollut.