Kirjoittaja Aihe: Mikä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi?  (Luettu 19403 kertaa)

kasleht

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Mikä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi?
« Vastaus #40 : 11.02.07 - klo:19.34 »
Eli on turha yrittää lähteä tekemmään niitä ajureita.
No onnistuisiko tämä toinen idea loggeri ohjelman teko, siitä löytyisi winukka versio. Kyseinen ohjelma ei toimi kunnolla winellä joten siiitä pitäisi saada toimiva versio tehtyä linuxalle.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Mikä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi?
« Vastaus #41 : 11.02.07 - klo:21.19 »
Asiaan, tosiaan voit itse tehdä laiteajurin Ubuntuun, kunhan on viitseliäisyyttä, taitoa ja laitteen speksit.

speksitkään eivät ole välttämättömät jos löytyy taitoa ja jaksamista ns. reverse engineeringiin. aika harvalla valitettavasti on.
Janne

katchu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Mikä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi?
« Vastaus #42 : 28.05.07 - klo:13.09 »
Eikös HTML ja XHTML ole melko helppoja?
HTML ja XHTML lasketaan kuvauskieliksi, joten varsinaista ohjelmointia ne eivät ole.

Kannattaa miettiä millaiseen käyttöön/millaisia ohjelmia haluat tehdä. Elikkä onko ne web-sivuille toimintoja, konsoliohjelmia/scriptejä vai ihan graafisia pelejä/ohjelmia.

Web-sivuille suosittelen php + HTML yhdistelmää. HTML:llä tehdään sivulle tavallaan se perusrunko, ja php:llä siihe runkoon toiminnallisuudet. HTML on simppeli kieli, jonka oppii varmasti nopeasti. PHP:tä en itse osaa (ainakaan vielä), mutta perusteet varmaan oppii helpsoti, kielen perussyntaksi näyttää ihan ok olevan. Ohjelmointiputkan php tutoriaali
Mureankuhan php tutoriaali

Komentorivi/scripti kielistä suosittelisin pythonia, joka on melko yksinkertainen. Python soveltuu yksinkertaisuutensa vuoksi aloittelijoille varsin hyvin. Itse aloitin vasta pythonin opiskelun. Linkissä hyvä ohje pythonin opetteluun: Python opas pdf-muodossa ja Ohjelmointiputkan python tutoriaali
Mureankuhan python tutoriaali

Myös perl suosii aloittelijoita. Perlillä voi tehdä niin konsoli kuin web sisältöä. Mureankuhan perl tutoriaali

Moni kieli pohjautuu c:hen, ja c:llä voi edelleen tehdä paljon asioita. Jos käyttöliittymiä mielii kannattaa katsastaa suoraan c++. C++ on c kieli joka tuo mukanaan olio-ohjelmoinnin. Olioihin tulet väistämättä törmäämään jos jaksat opiskella ohjelmointia alkua pidemmälle. Oloit helpottavat ja tuovat selkeyttä varsinkin yhtään isompiin sovelluksiin. C kannattaisi hallita edes pintapuolin, sillä monet nykyiset kielet pohjautuu osaksi siihen. MIelestäni c-pohjalta on varsin helppo edetä php, perl ja pythonin.Ohjelmointiputkan c-tutoriaali

Jos tahdot tehdägraafisia sovelluksia/pelejä, ehdottaisin javaa tai c++. Javan etuna on koodiin siirrettävyys. Jos koodaat vaikka pelin linuxissa, toimii se suoraan windowssissa ja macossissa, kunhan koneelle on asennettu sama tai uudempi javan versio jolla ohjelma on koodattu. Sunin sivuilta löytyy kattava ja laadukas java dokumentointi. Javassa käskyt ja funktiot on nimetty varsin loogisesti, ja usein ne keksii jo englannin kielen avulla. Javan kannsa suosittelen ehdottomasti eclipseä. Nokia siirtyi muistaakseni pari vuotta sitten myös eclipseen. Java 1.5 dokumentaatio ja Javan really big index tutoriaali. Javan mukana tulee myös kätevä javadoc työkalu, jolla saa parissa sekunnissa sunin sivuilla olevan java dokumentaation kaltaisen dokumentin html muodossa omasta sovelluksesta, jos koodi on kommentoitu java syntaksin mukaisesti. Java on kielenä hieman c++ hitaampi. Lisäksi, jos teet javalla vaikka pelin, on se yleensä varsin pienellä työllä muokattavissa appletiksi, eli siis web-selaimessa toimivaksi. Voit toki suoraan kirjoittaa ohjelman/pelin appletiksi.

C++ syntaksi on mielestäni c:tä ja javaa hieman haastavempi, mutta taas c++ saa tehtyä kaikkea komentorivisovelluksista full-screen peleihin. Web ei c++ ja c taivu kylläkään suoraan.

Suoranaisesti on mahdotonta sanoa mikä kieli sopii sinulle parhaiten. Suosittelen vilkuilemaan ja lukemaan alla ja yllä olevien linkkien oppaita ja sisältöä. Katso mikä miellyttää sinua itseäsi ja mikä tuntuu mahdollisesti luontevammalta. Kun olet oppinut yhden kielen, voit aloittaa uuden helpommin. Periaatteessa kun kerran opit ohjelmoinnissa käytettävät tekniikat, ne pätevät muissakin kielissä. Esimerkiksi kuinka taulukko täytetään ja käydään läpi, tapa kielien välillä muuttuu hieman vain.

Minulla on jotain koulussa tehtyjä c ja java harjoituksia ja materiaalia, jos porukkaa kiinnostaa. Noiden pohjalta olen itsekkin kiellten perusteet opetellut. Harjoitustehtävien avulla opetteleminen on mielestäni miellyttävämpää ja helpompaa. 

Wiklan kirjoittamaa java-opusta en nyt äkkiseltään löytänyt, mutta voin kaivella sen suosikeista jos on kiinnostuneita. Tämä on mielestäni loistava opus aloittilijalle javan maailmaan.

Ohjelmointi putkan oppaat
Murean kuhan wiki
Aloittelijan Java opas

peran

  • Vieras
Vs: Mikä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi?
« Vastaus #43 : 28.05.07 - klo:14.03 »
Jos javan perusteet kiinnostaa, niin javalakin saattaa kannattaa käydä läpi.
http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do


E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Mikä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi?
« Vastaus #44 : 29.05.07 - klo:18.06 »
Tuli mieleen tuossa äsken Rickhard D Clarkin vastaus liki samaan kysymykseen eräässä haastattelussa jonka tein meidän pikku basic emagazineen aikanaan.

Lainaus
E.K.V: So newbie who's asking wich language would be best to learn, is kind of bit out of track allready? Maybe he should reform hes question?

R.C: In my opinion, yes. How many times do we see a post on a forum about the next great game that someone is going to make (newbie or seasoned), and that is the last of it? The problem isn't the programming language, it is that the programmer doesn't know how to analyze the problem well enough to create a programming solution.

I would even say that this lack of analysis and clear objectives extend to the design and creation of the languages themselves in some cases. If the language designer doesn't have a clear plan on what they are trying to achieve, how can the programmer apply that language to a problem?

If I were to teach a class on programming, I wouldn't even introduce a programming language until the second semester. The first semester would be about how to think logically, how to analyze a problem, how to build and maintain an action plan and how to organize a project. Once you understand these basic concepts, using a programming language to build a solution will be much easier. This is the approach I am taking in my game design book.

Programming has always been 80% planning and 20% coding. The reason people spend so much time programming, and fail more times than they succeed, is that they do not have a clear plan when they build their solution. And often times when they do actually write the program, it is such a buggy, disorganized, unmaintainable mess, that you never see version 2 of the program.

Haastattelu; www.ascii-world.com/pcopy/issue30/index.html#rdc
PCopy muuten vaan mainosmielessä; www.ascii-world.com/tiki-index.php?page=PCopy