Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)  (Luettu 51151 kertaa)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #20 : 28.04.08 - klo:08.27 »
Voisiko ohjeen kirjoittaja/täydentäjät kirjoittaa viestin jossa vahvistavat että     

a) ohje on edelleen käyttökelpoinen
eli uudet ominaisuudet eivät ole poistaneet tarvetta ohjeelle tai että ohjeessa käytetyt työkalut jne ovat edelleen Hardyssä käytössä
b) antavat luvan ohjeen siirtämiseen Ubuntu Suomen wikiin (http://wiki.ubuntu-fi.org). Kts. Wikin lisenssistä jne lisätietoja täältä: http://wiki.ubuntu-fi.org/#head-867666147f48c6b667ec0f6be3f5f16852046770

Kiitos!


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #21 : 28.04.08 - klo:09.56 »
Voisiko ohjeen kirjoittaja/täydentäjät kirjoittaa viestin jossa vahvistavat että     

a) ohje on edelleen käyttökelpoinen
eli uudet ominaisuudet eivät ole poistaneet tarvetta ohjeelle tai että ohjeessa käytetyt työkalut jne ovat edelleen Hardyssä käytössä

Periaate toimii edelleen, mutta ohjelmien versioissa ja etenkin asennettavissa ohjelmissa on muutoksia (esim. restricted-extras korvaa/sisältää) suuren osan ohjeessa asennettavissa ohjelmista).

b) antavat luvan ohjeen siirtämiseen Ubuntu Suomen wikiin (http://wiki.ubuntu-fi.org). Kts. Wikin lisenssistä jne lisätietoja täältä: http://wiki.ubuntu-fi.org/#head-867666147f48c6b667ec0f6be3f5f16852046770

Kiitos![/color]

r


Lupa myönnetään, joskin tällaisenaan ohje ei kelpaa wikiin/hardyyn. Saatan ottaa päivityksen työn alle, mutten vähään aikaan.

Guranic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Ubuntu PowerUser.
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #22 : 21.07.08 - klo:22.52 »


Lupa myönnetään, joskin tällaisenaan ohje ei kelpaa wikiin/hardyyn. Saatan ottaa päivityksen työn alle, mutten vähään aikaan.
[/quote]

Hei, olen aloittamassa vastaavaa urakkaa pienemmässä mittakaavassa mutta langattomassa ympäristössä heti kun koulu alkaa syksyllä. (Vielä lomaillaan hetki  ;D) Olen opiskellut tästä postista ja surffaillut sekä googlettanut lisää. Vähän kuin valmistautuakseni mahdollisiin koitoksiin. Jos aikani/taitoni riittävät niin yritän dokumentoida homman. Aikomuksena on siis Ubuntu 8.04 LTS Serveri, NIS+NFS, 15 kannettavaa konetta joissa myös Hardy, langattomasti clientteinä, noin 50 käyttäjää koneille. Sitten jatkossa varmistus/tulostus/lisäclientit sun muut avut kun saadaan järjestelmä toimimaan ja käyttöön.

Guranic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Ubuntu PowerUser.
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #23 : 22.08.08 - klo:08.54 »
Noniin. Nyt on järjestelmä käynnissä ja (testi) käytössä. Jo alkuun olisi kysymistä. PONTVIL jos satut lukemaan... Eli kertaukseksi, NIS+NFS palvelin kaikki asiakkaat langattomia läppäreitä. Kirjautuminen toimii niin kuin pitää, ajoittain esim. Firefox käynnistys kestää jonkin verran pidempään kuin paikallisessa kirjautumisessa, ei kuitenkaan mitään häiritsevää hidastelua missään. (johtunee verkon nopeudesta..?) Ensimmäinen pomppu tiessä on koulun sähköverkon epävakaus, pienet piikit ja sähkökatkot kiusaavat. Serveri on kiinni UPSissa ja läppäreissä on akut mutta langattomat tukiasemat sammuvat joka kerta ja se aiheutaa jopa ylitsepääsemättömiä ongelmia. PONTVIL, onko nis+nfs vakaa yleensäottaen kun clinut on langalla kiinni verkossa? JA KAIKKI MUUT myös, onko ideaa millä NISiä ja NFSää saisi sietämään langattoman verkon "ominaisuuksia" paremmin. Olen jo googlettanut kyllä Buffalon tukiasemiin edullista PowerOverEthernet virtaratkaisua jolloin saan ne upsin suojaan, mutta käsittääkseni langaton verkko on silti erilainen käyttäytyjä tässä tapauksessa kuin mitä piuharatkaisu. Sinällään meidän tapauksessa juuri langattomuus on se iso juttu, en haluaisi tinkiä siitä.. Kommentoikaa.

ps. olen koonnut dokumentaatiota prosessin kulusta. (jos kelpaa vaikka wikiin..?)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #24 : 22.08.08 - klo:10.51 »
PONTVIL, onko nis+nfs vakaa yleensäottaen kun clinut on langalla kiinni verkossa?

On. Täällä ainakin.

JA KAIKKI MUUT myös, onko ideaa millä NISiä ja NFSää saisi sietämään langattoman verkon "ominaisuuksia" paremmin. Olen jo googlettanut kyllä Buffalon tukiasemiin edullista PowerOverEthernet virtaratkaisua jolloin saan ne upsin suojaan, mutta käsittääkseni langaton verkko on silti erilainen käyttäytyjä tässä tapauksessa kuin mitä piuharatkaisu. Sinällään meidän tapauksessa juuri langattomuus on se iso juttu, en haluaisi tinkiä siitä.. Kommentoikaa.

Se miten clientit mounttaavat /home:n (kuten kaiketi tapahtuu) voi vaikuttaa asiaan NFS:n osalta. Itselläni clienteilla on /etc/fstab:ssa rivi:

Koodia: [Valitse]
srvltsp:/home /home nfs bg,rw,intr,exec,nosuid,rsize=8192,wsize=8192 0 0
Eli lueskelemalla noiden vipujen ominaisuuksia voisi löytyä apua. Tosin jos wlan katkeaa, puuttuu clientilta käyttäjän /home, jolloin tulee väkisin ongelmia...

ps. olen koonnut dokumentaatiota prosessin kulusta. (jos kelpaa vaikka wikiin..?)

Hienoa! Tämä mun "ohjeeni" onkin jo vanhentunut.

Guranic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Ubuntu PowerUser.
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #25 : 22.08.08 - klo:12.57 »
Minäkin mietin jotta noiden vipujen takana voisi olla apuja, en vaan ole ainakaan vielä niin perillä niistä että pääsisin kokeilemaan, pitänee opiskella lisää. Tällä hetkellä on täsmälleen samat asetukset jaoissa kun sinun ohjeessasi. Katsotaan miten sähköverkon ongelmien eliminointi auttaa ensin asiaa. Jatkamme testaamista.

Tonppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #26 : 04.11.08 - klo:17.38 »

ps. olen koonnut dokumentaatiota prosessin kulusta. (jos kelpaa vaikka wikiin..?)

Mistä tämä dokumentti löytyy? Onko mitään uutta tältä rintamalta? Joko Firefox-ongelma on ratkennut?

Tonppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #27 : 05.11.08 - klo:17.19 »
Niin ja onko tällainen kone käytettävissä myös ilman verkkoa (toimialuetta) vai tuleeko esim. kirjautumisen kanssa ongelmia?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #28 : 05.11.08 - klo:17.25 »
Firefox ongelma on ratkaistu, ehdotettu scripti poistaa .parenlock-tiedoston kirjautumisen yhteydessä.

Ja kyllä. Jos kone ei näy nis-palvelinta, ei sille voi kirjautua kuin paikallisilla käyttäjätileillä (minulla niitä on vain yksi, se jonka luon asennuksen yhteydessä). Paikalliset tilit toimivat kuten yleensäkin. Tosin nis:n puuttuminen aiheuttanee yleensä myös jaettujen kansioiden puuttumisen eli minulla /home puuttuu, jolloin ne paikallisetkin käyttäjätilit eivät näy samaa /homea kuin yleensä.

Tonppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #29 : 05.11.08 - klo:17.35 »
Firefox ongelma on ratkaistu, ehdotettu scripti poistaa .parenlock-tiedoston kirjautumisen yhteydessä.

Ja kyllä. Jos kone ei näy nis-palvelinta, ei sille voi kirjautua kuin paikallisilla käyttäjätileillä (minulla niitä on vain yksi, se jonka luon asennuksen yhteydessä). Paikalliset tilit toimivat kuten yleensäkin. Tosin nis:n puuttuminen aiheuttanee yleensä myös jaettujen kansioiden puuttumisen eli minulla /home puuttuu, jolloin ne paikallisetkin käyttäjätilit eivät näy samaa /homea kuin yleensä.

Kiitos vastauksesta. Ajattelin vain, kun tein tätä niin työaseman käynnistys jää siihen vaiheeseen, että pitäisi tulla graafinen kirjautumisikkuna, mutta tulee musta ruutu, jossa hiiren kursori on iso x. Vika on siis jossain muualla...

Mikä se noista skripteistä mikä toteutetaan ja missä se toteutetaan?

Guranic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Ubuntu PowerUser.
    • Profiili
Vs: Ubuntu-lähiverkko (NIS + NFS, käyttäjien luontia)
« Vastaus #30 : 10.11.08 - klo:13.30 »


Mistä tämä dokumentti löytyy? Onko mitään uutta tältä rintamalta? Joko Firefox-ongelma on ratkennut?

Kirjoittelin tosiaan muutaman muutoksen aiempaan tässä threadissa olleeseen ohjeeseen. Muuten aikalailla samoilla ohjeilla selvisi. Serverin ja Clientin asennus ohjeet siis löytyvät .odt muodossa ainakin jos joku haluaa vaikka wikiin ne siirtää. Firefox-ongelma on niin harvinainen etten edes ole skriptiä laittanut kirjautumisiin.